vrijdag 28 november 2014

dat is heel wat voor een kat...vind je niet

Omdat er bij mij op school regelmatig kinderen zijn die met verlies hebben te maken, en met name het verlies van een dierbare, heb ik het boekje, dat ik ooit heel lang geleden heb gekocht maar weer eens uit de kast gehaald. Het boekje "Dat is heel wat voor een kat, vind je niet? " Ik heb in mijn privĂ© bezit de bovenste uitgave en ik vind het een prachtig dun boekje over rouwverwerking en verlies beschouwing, Het verhaal gaat over poes Roetje die sterft en het meisje, zijn baasje, die maar niet kan stoppen met huilen. Het meisje probeert samen met vader 10 redenen te bedenken waarom Roetje zon lieve kat was om te vertellen op de begrafenis. Dat gaat dus ook gebeuren. Ze bedenkt er 9 en de 10 kan ze niet bedenken, totdat ze op de dag zelf bedenkt dat Roetje nu als voedsel kan dienen voor de bloemen. Natuurlijk worden er dan meteen zaadjes geplant op de plek waar Roetje begraven ligt. Het is een mooi, eenvoudig verhaal over verlies en rouwverwerking. Ik ben er steeds weer door geraakt, steeds denk ik weer, wat is het toch een mooi iets als je het zo kan verwoorden. De leerling die ik dit boekje meegaf, begreep de boodschap en vond het iets moois, door dit simpele boekje dat geschikt is voor kinderen tot 9 jaar, is het toch iets wat veel antwoorden brengt bij kinderen over de dood. De leerling heeft er veel aan gehad, iets wat zo simpel was leverde heel veel op gelukkig.  Een boekje trouwens dat ik iedereen kan aanraden om een keer te lezen... hij is prachtig
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten