afgelopen zaterdag zeiden de mannen tegen mij, deze bond film moet je zien.. ze zeiden niet waarom, maar als zij dat zeggen weet ik 1 ding. dan moet ik deze film gaan zien, dus Vrijdagavond ben ik heerlijk naar deze film gegaan. Was er veel te vroeg dus meteen maar even een nieuw schermpje op mijn telefoon laten zetten, daarna naar de bioscoop, het naar binnengaan was geen punt, maar de man bij de ingang sliste wat dus bijna niet te verstaan helaas.. maar gelukkig begreep ik dat hij vroeg om de Corona check daarna vroeg hij nog iets maar dat begreep ik niet helemaal dus ik heb maar mijn voornaam en achternaam geroepen bleek goed te zijn… daarna naar binnen .
Toch bijzonder van begin tot einde zit je in deze film alleen jammer dat er een pauze inzit
recensie van de film:
Regie: Cari Joji Fukunaga | Scenario: Neil Purvis, Robert Wade, Cary Joji Fukunaga en Phoebe Waller-Bridge | Cast:
Daniel Craig (James Bond), Léa Seydoux (Madeleine Swann), Lashana Lynch
(Nomi), Ralph Fiennes (M), Ben Whishaw (Q), Naomie Harris (Moneypenny),
Rami Malek (Lyutsifer Safin), Christoph Waltz (Ernst Stavro Blofeld),
Jeffrey Wright (Felix Leiter), Billy Magnussen (Logan Ash), e.a. | Speelduur: 163 minuten | Jaar: 2021
De
Bond-films hebben altijd bol gestaan van de technische snufjes, vaak
aangereikt door manusje-van-alles Q. Een bijkomend voordeel voor de
producenten was dat de actiereeks een uitermate geschikt vehikel was
voor al dan niet suggestieve productplacement. Geheim agent 007 is het
ultieme reclamemodel voor gadgets die nog op de markt moeten komen. Toen
kwam corona, waardoor de vijfentwintigste Bond meerdere keren werd
uitgesteld. De oplossing om anderhalf jaar later dan gepland toch nog
een beetje bij de tijd te blijven lag in digitale aanpassingen en
reshoots om onder meer de mobieltjes van een Fins bedrijf te updaten.
Inmiddels
zijn we er wel achter dat de realiteit en een pandemie haast
angstaanjagender zijn dan welke menselijke fantasie dan ook. De serie
moest het nooit hebben van geloofwaardige plots, maar de vijfde en
laatste film met Daniel Craig maakt het wel erg bont door als
voornaamste plotelement een nanovirus te introduceren dat uitgerekend
door de Britse geheime dienst MI6 werd ontwikkeld. Dit Hercules-virus is
in staat zich aan specifiek DNA te binden en zo heel selectief maar
doeltreffend te werk te gaan. Je kunt er donder op zeggen dat 'de
vijand' hier wel oren en ogen naar heeft en dat is dan ook precies wat
er gebeurt wanneer het laboratorium waar het virus ontwikkeld is wordt
opgeblazen en de verantwoordelijke bioloog wordt ontvoerd.
Bond,
James Bond, is inmiddels met pensioen en brengt zijn tijd door met zijn
vrouw Madeleine, die we al leerden kennen in de matige voorganger Spectre.
James leidt een teruggetrokken leven in het adembenemende
Zuid-Italiaanse Matera, dat zich dankzij deze film mag opmaken voor hele
hordes toeristen. Wanneer Bond zijn eer wil betuigen aan een oude
bekende blijkt dat hij zijn leven niet zeker is. Hij wantrouwt niet
alleen zijn vrouw maar kan ook weinig anders dan ingaan op een verzoek
van de CIA om zijn smoking weer aan te trekken. Ondertussen is in Londen
een nieuwe 007 aangesteld en heeft voormalig baas M weinig zin om
personeelszaken op te dragen om James Bond weer in de administratie op
te nemen.
Wat al vanaf Casino Royale, alweer vijftien
jaar oud inmiddels, duidelijk was is dat Craig met zijn vertolking van
's werelds bekendste geheim agent het personage nieuw elan heeft
gegeven. De bonkige, ietwat horkerige acteur wist onverschrokkenheid en
lef te combineren met een elegante vorm van gevoeligheid. Ook al mag de
Bond-serie wel eens een wat modernere kijk op de rol van de vrouw
etaleren, ze wierpen zich ook niet meer klakkeloos voor Bonds voeten,
maar wisten hem ook op het emotionele vlak te raken. Even lijkt dit
krachtige, menselijke element in No Time to Die naar de achtergrond te zijn verdwenen, maar het schrijversteam weet het op essentiële momenten weer naar voren te krijgen.
De
laatste Bond met Craig in de hoofdrol schotelt ons weer een keur aan
exotische en tot de verbeelding sprekende locaties voor variërend van
zonnig Zuid-Italië tot besneeuwd Noorwegen en van Cuba en Jamaica tot
een eiland in de Japans-Russische wateren. Wat al vanaf het
teleurstellende Quantum of Solace helder werd, is dat de
Bondfilms met Craig meer een eenheid vormen. We zien dan ook diverse
acteurs dezelfde rol opnieuw vervullen en de geheimzinnige organisatie
Spectre opnieuw opduiken. Nieuwkomer is slechterik Lyutsifer Safin die
al in de in het verleden gesitueerde proloog zijn opwachting maakt.
Ondanks zijn moeilijke huid - Bondschurken hebben vaak een fysiek
ongemak- is hij niet de ultieme schurk van wie nou heel veel dreiging
uitgaat.
Met Daniel Craig is James Bond vernieuwd en opnieuw op
de kaart gezet. De vijf delen waarin hij zijn opwachting mocht maken
vormen een mooi afgerond geheel. In No Time to Die, met bijna
drie uur de langste Bondfilm van de vijfentwintig, laat Craig zien dat
het om meer draait dan alleen mooie vrouwen die hij als wegwerpartikelen
het bed in sleurt en Aston Martins met de modernste snufjes. Deze Bond
heeft gevoel, wroeging en een geweten. De actiescènes, vooral die in
Matera, zijn heerlijk over de top en een tikkeltje ongeloofwaardig zoals
het hoort.
Het einde zal velen niet onberoerd laten, zoals dat ook gebeurde in Skyfall.
Het heeft anderhalf jaar moeten duren, maar zoals Bond zelf al zegt:
"we hebben alle tijd van de wereld", een mooi bruggetje naar het nummer
van Louis Armstrong voor On Her Majesty's Secret Service.
Bovendien kunnen we nu met enige zekerheid vaststellen dat elke oneven
Bondfilm met Daniel Craig een topper is. Benieuwd wie het stokje gaat
overnemen. Wat Craig betreft geen vrouw - al gooit Lashana Lynch hoge
ogen - maar hopelijk wel een compleet ander type acteur. Voor nieuw
elan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten