dinsdag 19 oktober 2021

Malta dag 2


 Gisteren was een reisdag en toch hebben we nog een stukje van Valetta bekeken,  23 graden is heerlijk om te zijn. Vandaag staat oa waar ik me het meest op verheug de ondergrondse tempel met daarbij een begraafplaats..

Moest in de avond nog wel ff de WiFicode halen om te voorkomen dat ik mijn telefoon leeg zou trekken, daarna relaxt mijn blog geschreven, de foto’s uitgezocht en even naar per seconde wijzer gekeken. Toch een stukje Nederland  op Malta.
Het bed is 1 persoons en dat is prima, wel onhandig dat ze aan het hoofd einde van het bed een wankel kastje hebben geplaatst, trouwens in Malta lijkt alles wankel, want bij elke beweging in bed, bleek het kastje te wankelen met behoorlijk veel lawaai.. arme buren. De badkamer is ook behoorlijk petit   Dit doet me denken aan Frankrijk, in Parijs net vrienden Rick en Chris met dit verschil, dat ik in deze ruimte wel gewoon me om kan draaien en niet achteruit uit de douche hoef te komen. Al zit ik hier, als ik op het toilet zit wel met mijn kin op de wasbak.. dat weer wel. Maar ach voor 50 euro per nacht hoor je mij niet klagen. Wel lastig, omdat je helemaal bovenin zit is dat je dus heel lang moet wachten op warm water, tevens is de straal zo zacht dat je je afvraagt of je wel nat gaat worden. Maar nogmaals ik heb in duurdere hotels gezeten met meer ongemak. 

 Vandaag naar de zonnetempels tevens gaan we onder de grond zoveel zin in om dit te zien en van te genieten, het gaat zeker een bijzondere dag worden. 

Het kopen van een buskaartje is al een happening, dat ellendige mondkapje en dat gebrekkige Engels en dat ze hier met betrekking tot de betalingen erg achterlopen niks niet draadloos etc alles of met kaart of met cash.. wennen erg wennen. Maar goed de bushalte vonden we, maar de bus was lastig gaat om het half uur, dus we misten en bus die we moesten hebben. Dan maar geld pinnen, lastig omdat we eindelijk een Geldtap vonden bleek deze geen geld meer had, wij terug naar de bushalte waar we gelukkig de bus hadden. We gingen achterin zitten niet handig in Malta je hebt het gevoel in een vliegtuig  in combinatie met een slechte achtbaan te zitten en dan ook nog veel luchtzakken.. de terugweg zitten wij voorin.  Het is ook akelig om steeds het gebit van mede passagiers te horen klappen want het klik systeem is hier ook nog niet bekend.

Maar de tocht hebben we overleefd, aangekomen bij de tempels, eerst koorts laten meten, daarna gingen we een zaal in waar we het ontstaan van de tempels konden zien in 3 d, dat is hier wel ontdekt, ik besef me dat bij ons ook eerst de 3 d film was voordat we contactloos konden betalen. 
De tempels indrukwekkend al was ik blij dat we eerst het filmpje zagen en ik ze al in miniatuur had gezien in leiden. Ze zijn niet groot maar wel indrukwekkend , 

Daarna lopen door de natuur richting bleu grotto erg mooi om
Te zien. Was ook een mooie wandeling. Terug net de bus naar Valletta om daar nadat we een specialiteit hebben gegeten van Malta, no fisch, no Meat, no chicken bleef het oude mannetje maar herhalen, kregen we een bol van  bladerdeeg met daarin heel veel kaas, echt heel veel kaas… de Goudse kaas fabriek is er niets bij vergeleken… het vult inderdaad goed, als een blok steen in je maag

Op naar Paola om onder de grond te gaan kijken  dus  wij naar Paolo, schattig plaatsje waar dus het hypogeum in. Eerst kregen we een filmpje met uitleg over hoe het ontdekt was, maar ook kregen we al bij begin te horen dat we geen fris mochten maken en alles in de locker moesten leggen. Ik kan niet anders zeggen dan dat het onbeschrijfelijk is dat ze een tempel onder de grond hadden net daar onder dus een
Begraafplaats waar mensen gewoon werden neergelegd en dus als compost dienden.. ik kan me de stank voorstellen daar. 

We hadden wel wat moeite gehad net het vinden van deze plek omdat we wederom niet de app begrepen maar dat is goed gekomen.  We zijn daarna eerst lekker op een terras gaan zitten om bij te komen en besloten om terug te lopen naar het hotel een route van slechts 5 km, dat is dus normaal 1 uurtje maar ha er is zoveel te zien dat we er di. Tweeuur over hebben gedaan. In hotel wat opgefrist en klaar om te gaan eten, 













Geen opmerkingen:

Een reactie posten