Wat doe je aks je een film ziet over een artiest die jou aanspeelt. Precies als deze film draait dan ga je. Terwijl alle maatregels zijn verdwenen, is het toch leeg in de bioscoop, het is nog niet doorgedrongen bij velen dat we weer naast elkaar mogen zitten, dus het voelt wat ontwenning dat ineens mensen in je aura komen.. heel erg wennen maar het hoort erbij en is niet verkeerd. De film duurt meer dan 2 uur om precies te zijn twaalf en een halve kilometer wandelen. 150 minuten. De film komt wat traag op gang maar als je er eenmaal inzit dan is het een prachtige film. Toch begin ik langzaam te geloven dat al die grote sterren een verknipte jeugd hebben, ze zijn mishandeld, verkracht, gepest, en noem maar op, je krijgt bijna medelijden met ze in plaats van bewondering. Al heb ik diepe respect voor al deze artiesten die toch maar het hebben gemaakt en mij nog steeds raken met hun liedjes
recensie van de film:
Regie: Liesl Tommy | Scenario: Tracey Scott Wilson, Callie Khouri | Cast:
Jennifer Hudson (Aretha Franklin), Forest Whitaker (C.L. Franklin),
Marlon Wayans (Ted White), Albert Jones (Ken Cunningham), Tate Donovan
(John Hammond), Marc Maron (Jerry Wexler), e.a. | Speelduur: 145 minuten | Jaar: 2021
Aretha
Franklin. Eén van de meest succesvolle soloartiesten van de twintigste
eeuw. 'The Queen of Soul'. Een vrouw die niet alleen bekend is om haar
ongeëvenaarde en onevenaarbare strot, maar ook om haar diepe
godsdienstigheid en bovenal haar voortdurende strijd voor gelijke
rechten voor zwarte Amerikanen als prominent gezicht in de
burgerrechtenbeweging. Drie jaar na haar overlijden is Respect
de onvermijdelijke Hollywoodfilm over haar leven, waarbij Liesl Tommy
het op zich heeft genomen al deze aspecten in een enkel portret te
vangen. Ga er maar aan staan.
Respect blijkt vanaf het begin al moeite te hebben met het ontwijken van een klassieke valkuil voor een biografische film. In de eindeloze spagaat tussen enerzijds zo veel mogelijk laten zien om de waarheid eer aan te doen en anderzijds een waargebeurd levensverhaal te vangen binnen de conventies van cinema, glijdt Liesl Tommy meermaals opzichtig uit. Gebeurtenissen of mensen die uiteindelijk nauwelijks ter zake doen worden uitgebreid geïntroduceerd en de meest tekenende onderwerpen blijven ineens voor langere tijd ongeroerd en onbenoemd. Na de emotionele dood van Martin Luther King bijvoorbeeld, is het lang wachten tot het onderwerp burgerrechten weer in beeld komt. Tegelijkertijd wordt haar moeizame relatie met Ted uitgebreid in beeld gebracht, een deel van haar leven dat ongetwijfeld voor haarzelf belangrijk is geweest, maar haar levensloop en daarmee het verhaal maar beperkt beïnvloedt.
Het overkoepelende thema, dat Aretha Franklin een strijd voerde op meerdere fronten, houdt het geheel maar ternauwernood bij elkaar in deze verzameling thema's, mannen en muziekgenres. Ze blijkt een vrouw die altijd voor zichzelf opkomt, of het nou om racisme, seksisme of patriarchisme gaat. Ze is een vrouw die altijd om respect vraagt, zingend in een concertzaal of schreeuwend in een huiskamer en die aan deze trotse levensovertuiging zowel de nodige problemen als haar eindeloze succes te danken heeft. De veelheid aan problemen en successen die moet worden weergegeven en de tijdspanne waarover deze door haar leven verspreid zijn, maken van Respect een lange zit.
De besluiteloosheid en de eventuele angst om een salomonsoordeel te moeten vellen, zorgen ervoor dat een film die dit soort grandioos bronmateriaal mag vertellen met een meer dan prima cast en dito muzikale invulling, uiteindelijk de grijze middelmaat niet weet te overstijgen. Als de uitgebreide weergave van een giftige relatie of een nietszeggende meeting met een labelbaas waren vervangen door het uitdiepen van haar overweldigende activisme, dan had Respect een machtig monument voor empowerment kunnen zijn, met twee benen stevig in de eenentwintigste eeuw. Nu is het niet meer dan een prima biografie, wat aan de lange kant ook vooral.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten