vrijdag 3 september 2021

Berlijn dag 3( streetarttour en meer streetart)

 

Vandaag staat de streetart tour op het programma, al heb ik hem vaker gelopen, toch wilde ik hem nog een keer lopen omdat ik verwacht dat er toch het nodige is veranderd in de afgelopen twee jaren, ik verwacht dat ergens de streetart ook zo zijn gevolgen hiervan zal hebben ondervonden..

Na een goede nachtrust, te vroeg wakker maar dat is het plezier van in Berlijn weer te mogen gaan, helemaal leuk vind ik dat.al is mijn hotelkamer momenteel iets minder, er is op de muur getekend, er zitten wat vreemde plekken op het gordijn, heb ik als iemand naar het toilet gaat de geluiden van een heel goed doorlopend rioleringssysteem, maar okey ook dat went.het voelt wel vertrouwd uit de begin jaren van toen ik hier vaak kwam. 

Vandaag de laatste doe dag alweer, het plan is om na de tour richting teufelsberg te gaan waar ook veel street art te vinden is. Totaal nieuw voor mij De tour eindigt om 2 uur dus ik heb dan nog tijd genoeg om dat te gaan doen. 

Inmiddels al ingecheckt, dat leek me handig, maar het geeft dan ook aan dat het einde er aan komt van wederom te kort in Berlijn. Al is het ook goed omdat je niet elk museum zomaar in kan lopen, je steeds moet boeken van te voren waardoor een stukje spontaniteit verdwijnt. Dat vind ik wel jammer ergens. Ineens is het geplande spontaniteit. Daar heb ik toch wat moeite mee. 

Gisteren vanaf RAW terug gegaan met de tram, een lange rit maar wel erg leuk om zo een kant te zien van Berlijn en op plekken te komen waar ik nog niet ben geweest. Kortom weer nieuwe uitdagingen voor de volgende keer. Hoop dat ik dan wel spontaan naar ieder museum kan gaan. Want ik moet nog het nieuwe pergamon museum zien. 

Gisteren, zoals ik al zei met wat Nederlandse mensen gepraat, waarbij een prachtige en gezellige dame uit CuraƧao, ze vertelde over dat ze iets zoekt in Berlijn maar niet kon vinden, het enige wat ik zei was ga niet zoeken, laat het jou vinden, loop door de stad en ervaar de stad, voel de stad en adem met de stad, dan komt het vanzelf. Wel begreep ik uit haar verhaal, ze bleef 14 dagen maar had elke dag zo vol gepland dat er geen tijd was om de stad te voelen. Zeker als je voor het eerst in Berlijn bent moet je natuurlijk de hoogtepunten zien, en dat zijn er veel, heel veel, maar pas daarna gaat de stad leven en ga je genieten… dan pas kan Berlijn jou omarmen. Ik prijs nog altijd de dag dat vriend Erwin in Berlijn woonde en mij de stad liet zien en ervaren, met name de alternatieve kant, dat maakte het voor mij dat ik van Berlijn ben gaan houden.

 De reis naar Alexanderplatz ging goed, ff een stom momentje om te denken dat ik zo in de ochtend om 9.00 wel even een  lunch kon scoren op het station, even een kleine misrekening er stonden voor elke broodjeszaak een rij van hier tot Tokio, dus dat maar geskipt, dan maar ergens anders.  De Starbucks is ook niet mee wat het geweest is, trage bediening, maar nog erger dood of het komt door het mondkapje, ik bestelde een groene thee en croissantjes, kreeg ik een chocoladecake en een ice thee, voordat dat recht gezet was, duurde even.. begrijp het wel als je in je eentje staat is het ook lastig . 

De tour was totaal anders dan ik dacht, ook weer leuk, de gids was een Amerikaan met ook dat Amerikaans accent, in het begin is het aandoenlijk, dan ga je ergeren en uiteindelijk irriteren, kortom nadat ik 3 uur zijn stem had gehoord heb ik besloten de groep te verlaten, mede omdat ik op het punt kwam waar ik zo wie zo heen wilde en de rest vsn de tour kon dromen, baumhaus en dan Yaan, dat kon ik zelf ook wel bedenken, de tocht begon bij RAW, baalde ik even van omdat ik gisteren daar was geweest, maar toch leuk om te zijn zeker omdat we via de buitenkant vertrokken waar nog prachtige pareltjes waren van streetart, dus daarna naar een stukje Kreuzberg, om daarna ook nog een stukje met de metro om Kreuzberg wederom aan te doen bij het beruchte pleintje. Wat is er in dat buurtje veel verdwenen werd er wat melancholiek van. Maar dingen veranderen. Tijdens het afbreek moment ben ik het cultuurhaus in gegaan prachtige tentoonstelling met beeld en geluid, Prachtig, 1 ruimte vond ik wat minder daar was de camera op een harige poes gericht en was desbetreffende dame de liefde met haarzelf aan het bedrijven … mocht ik nog twijfelen of ik op mannen valt is dat bij deze wederom bevestigd dat io niet hoef te twijfelen.

Na deze tentoonstelling was er vraag naar meer dus besloot ik om alsnog naar het Pentagon Panorama museum te gaan om te kijken hoe het is Griekenland er in die tijd uitzag. 

Foute aanname dat het niet in het Pergamon museum is maar in een apart gebouw, dus dat had ik niet ingeschat, dus moest ik nog rennen om op tijd te komen bij dat andere gebouw. 

Wat een prachtige Panorama maar ook de uitleg is mooi en dan de verlichting ik heb er genoten. Ben bovenin begonnen om beneden te eindigen. 

Daarna naar de Vietnamees van de eerste avond pHO, goedkoop, eerlijk, heerlijk eten. Weet het adres  Sophienstrasse 10 maar het is gemakkelijk te vinden. De eerste straat na de hackische heuve. Links. Ik vind heerlijk eten en het is zo’n grappig mannetje die daar werkt met zijn zoon, heerlijk. Dit keer een thee besteld die zorgt dat je afvalt en voor een goed humeur dat kan ik wel gebruiken nu ik morgen weer weg moet. Tijdens de toer werd gezegd dat er op dit moment werk genoeg is in Berlijn, er zijn zoveel baantjes vrij door COVID 19. Dus ergens zijn een stemmetje je kan ook gewoon niet terug gaan.. maar ik doe het niet hou net iets meer van mijn werk en Nederland om het te verruilen voor Berlijn. 

De avond afgesloten met nog wat dwalen door Berlijn om daarna naar het station te gaan om op de trap het dagelijkse ijsje te eten en water te drinken en de dag te overdenken, het was weer een mooie afwisselende dag en balen dat de dag al voorbij is . Morgen terug naar Nederland  dus vanavond inpakken, nog ff wat tv kijken en dan slapen. 




















Geen opmerkingen:

Een reactie posten