zaterdag 25 september 2021

Otterloop

en dan krijg je een mailtje met deze vraag, en denk je ja dat ga ik doen..samen met collega Corrie.

" Wandel met ons mee op zaterdag 25 september 2021.
Onze wandeltocht brengt je tussen riet en water, door weiden en over dijken.
Rotaryclub Nieuwkoop organiseert voor de 5e maal de Otterloop. In samenwerking met agrarische ondernemers in het gebied gaan er weiden en dijken open die normaal voor de wandelaar gesloten blijven. Onderweg is het genieten van groene vergezichten en water. Alle routes gaan door het natuurgebied de Groene Jonker en door de poldernatuur van het Groene Hart. Sinds een paar jaar leeft hier ook een aantal otterfamilies.

Routes van de Otterloop
Deze 5e editie van de Otterloop biedt weer 4 mooie routes door het weidelandschap. Langs iedere route kun je genieten van iets bijzonders. De afstanden zijn 6, 10, 15 en 25 km.
- Op de langste route komt je bijvoorbeeld langs de Westveense Molen die speciaal voor je is opengesteld.
- Alle routes komen door het natuurgebied De Groene Jonker, waar je kunt genieten van allerhande watervogels.
- Een stukje verderop kom je over het erf van het agrarisch bedrijf van de familie Liebeton. Je mag een kijkje nemen bij de melkmachine.
- Op alle routes zijn er plekken met drinken en versnaperingen. Ook zijn er voldoende toiletmogelijkheden.
- De routes zijn bewegwijzerd."

Natuurlijk kozen wij het pad van 25 km, als ik ook 20 kan lopen dan moet ik ook 25 kunnen denk ik dan.. en we hebben geen haast, we kunnen onderweg pauze nemen etc, dus dat is allemaal prima.. en ik had zin in een leuke wandeling vol plezier en klunen door de weilanden en over slootjes. door koeiendrek etc.. gewoon leuk.

Dus zaterdagochtend om 7 uur ging mijn wekker en dacht ik alleen maar.. wat... waarom,.en oh ja.. ik ging wandelen.. Dus niet te lang nagedacht, meteen me aangekleed na de ochtend rituelen, thee gezet voor onderweg en de salade ingepakt voor onderweg, mede omdat dat dan lekker is.. een salade bij het wandelen geeft mij tenminste meer rust en vult lekkerder, je moet namelijk echt tijd nemen om het te eten.

Om half 9 naar Nieuwveen om Corrie op te halen en om daarna naar Noorden te rijden om de wandeling te starten van de Rotary club.. dat het van de Rotaryclub was, was vrij duidelijk door de toch wel wat  hete aardappel achterin de keel,  woorden die werden gesproken, maar goed we konden ons melden en konden gaan lopen.

De tocht begon in een weiland en ik had al meteen de lol erin, want wat is er nu leuker dan in het groen te lopen en te genieten. De wandeling was goed aangegeven, tevens hadden we een kaart en had ik Corrie met deze kaart die hem echt kon lezen dus dat was al winst... ik verdwaal met een kaart, ik weet niet hoe ik hem moet houden. maar Corrie kijkt, draait hem goed en zegt je moet hem zo houden dat je altijd de loop richting hebt, ideaal, nooit geweten.

We kwamen door prachtige gedeeltes van het Groene Hart en ik heb genoten, zeker bij de eerste stempelpost waar we dus door een hele goede verrekijker konden kijken en we dus een lepelaar aan het werk zagen in het meer, zo gaaf om te zien, zeker om dat ik deze dieren nog nooit in het wild had gezien. Daarna nog met een pondje over die je zelf dus met touw naar de overkant moest trekken, heerlijk.. een prachtige gedeelte gewandeld bij de Nieuwkoopse plassen, om uiteindelijk weer richting het noorden te gaan.. een heerlijke wandeling en het weer zat mee

We hadden besloten dat we bij het derde stempelpunt zouden eten en even een pauze zouden nemen.. dat hebben we dus gedaan en dat was prima, mede omdat we toen al op 18 km zaten en dus nog maar 6 hadden te lopen, wat ook wel prettig is.

Na een pauze is het altijd lastig opstarten is de ervaring en moeten je benen even weer warm draaien en dan gaat het weer is mijn ervaring en dat klopt dus ook

Het was een prachtige wandeling door een mooi gebied. heerlijk om te hebben gelopen
















 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten