donderdag 22 maart 2018

1 2 3 4 5 6

De drama les voor de isk loopt altijd anders dan ik verwacht. Het is altijd bijzonder, soms verzin ik iets waarvan ik denk dat  is een eitje en dan lopen ze vast, komt er niet veel uit. Dan bedenk ik zomaar in de vroege ochtend, zoals vanochtend, ik gooit wat spullen op het podium, ik leg er briefjes bij met een nummer, ik maar 6 groepjes en  we zien wel.


Ze krijgen dan de opdracht dat ze een toneelstukje moeten maken met de twee voorwerpen die ze krijgen, ze mogen daarnaast alleen maar de blokken gebruiken als decor.

Op het podium lagen overal twee dingen van bij elkaar. zoals twee maskers, een stokpaard met een houten hondje, een rat met een zeehond en een tijger. een cowboyhoed met een waterpistool,. twee telefoons. en noem maar op... 

Uitdaging genoeg maar ook genoeg spanning.

Ik zie zon dag verschil tussen de diverse groepen maar ben altijd geraakt wat ze er van maken.
Een tweetal jongens wilden geluid van een geweer, ze hadden de cowboyhoed en het waterpistool, ze maakten een decor, ze wilden blauw licht. en ze speelden een bankoverval.. zo prachtig  dit zonder te praten maar zo vol overtuiging dat ik er stil van was... 

Daarnaast speelde een meisje met een jongen een stuk wat ik ook erg bijzonder vond, ze vroegen om geluiden uit een bos, ze wilden helemaal groen licht. Ze hadden als voorwerpen een jas en een tas..  De jongen had de tas het meisje lag met de jas op de grond.. Ze speelden zo mooi, dit meisje woonde al jaren in het bos en ze wilde er niet weg, toch moest ze weg van de jongen in het spel, hij nam haar mee in de bewoonde wereld... Ik zag natuurlijk meteen stukjes terug van  de film Nell. maar dat maakt niet uit ze verzinnen het, ze bedenken het licht, de geluiden de eenvoudige decors.. prachtig

Het mooie is dat ik soms het verschil zie met mijn Nederlandse klassen, en ik moet bekennen dat vaak de leerlingen van de isk, veel creatiever zijn.. ze durven ook meer. Een jongen vind het geen probleem om met een jurk te lopen of een meisje te spelen.. maar met een meisje spelen vinden ze lastig.. daar merk je toch wel dat hun geloof en cultuur ze soms in de weg zit. Toch als ik wat aandring komt het goed gaan ze spelen en hebben ze dikke lol samen.

Zoals ik al vaker heb gezegd.. ik ben een rijk gezegend man.. ik heb een prachtig vak met prachtige kinderen die ik les mag geven.. en elke dag gratis voorstellingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten