zaterdag 9 september 2017

open momnumentendag

Altijd een feestje met vriendin Kitty om een dagje uit te gaan, sterker nog.. het is extra leuk omdat onze plannen altijd anders lopen dan we hebben bedacht. We zouden naar Haarlem, maar Kitty bedacht dat het goed zou zijn om maar eens gebruik te maken van de open monumentendag.. Dus ja wie ben ik. haar wens is mijn beveel, :-) dus ik ga wel mee. Heel graag zelfs.

De wekker ging vroeg in het dorp Alphen, maar het lichaam zei nee. dus ik heb mijn sportmaatje een app gestuurd dat ik niet ging sporten en heb me nog even extra omgedraaid om te ontdekken dat extra slapen niet altijd extra fit maakt. Het went gedurende de dag.. dan gaat het lijf begrijpen dat hij aan de slag moet om om 0.00 in de hoogste staat van paraatheid te zijn en al springende en juichend in zijn tuigje in bed zich niet kan beheersen. dat ritme is een probleem.. maar het komt goed ik lig tegenwoordig al om elf uur in bed.. nu nog leren om meteen de luiken te sluiten en te gaan slapen..

Maar vandaag was het feest. We gingen naar de Hoekse waard naar Museum Hoeksche Waard, Kitty had een boek gelezen over de vrouwen van Assendelft en wilde wel eens zien waar deze dame was opgegroeid. Het verhaal gaat dat de moeder dan de laatste dame van Assendelft een kind had gekregen, maar men niet wist wie de vader was, In die tijd mocht men dat dus niet weten dat was schande. Later bij haard dood heeft ze in haar testament opgenomen dat haar dochter alles ging erven en dus was er ineens weer een dame  van Assendelft.

Voordat we in dit museum waren, zijn we eerst nog een kerkje ingelopen, waar een meneer ons liet weten dat hij veel wist over deze kerk en over van alles wat met de kerk te maken had.. en dat moesten wij ook weten dat hij veel wist.. Met moeite konden we ons losrukken uit zijn enthousiasme en zijn verhalen.. maar het is uiteindelijk geluk. Heel tactisch stuurde Kitty mij naar het toilet. zodat we geen tijds verlies zouden hebben als deze man klaar was met vertellen

Het huis was prachtig om te zien, en aangezien het open monumenten dag was, konden we er gratis in, we kregen een korte rondleiding, net lang genoeg, en hebben daar heerlijk lopen dwalen en rond te kijken. Leuk was het te zien wat er zoal in het huis stond, vooral omdat het eigenlijk hoofdzakelijk spullen waren die uit een hele andere tijd kwamen, maar wel gaaf om er te zijn.

Daarna zijn we nog even naar een boerderij gelopen, maar dat was niks, daar waren we heel snel uit.. om ergens in de Hoeksche Waard te gaan lunchen. Mijn verjaardagskadootje voor Kitty.

Daar hebben we besloten om nog even te gaan kijken bij het hof van Moerkerke.. Een prachtige tuin ligt er om het huis, helaas mochten we het huis niet in, maar de tuin op zich was al prachtig. Zeker omdat de bewoners een paar muzikanten hadden gevraagd om er klassieke muziek te spelen.. kortom het was genieten en erg mooi daar te zijn.

Na deze twee bezoekjes op de open monumenten dag zijn we naar huis gegaan met de afspraak dat we de volgende keer weer op open monumenten dag twee monumenten in zuid holland gaan uit zoeken om te bezoeken.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten