maandag 14 augustus 2017

Parijs dag 2 ( het louvre)


Heerlijk geslapen, een soort van coma, om 23.00 gingen de luiken dicht, het hotel ondanks wat rumoerig prima te doen. Heb geslapen als een blok. Nadeel van het toilet is wel dat hij slecht doorspoelt je ziet na verloop van tijd toch wel wat blijven liggen in je wc, niet erg prettig, gelukkig is het wel mijn eigen afval na ik hoop.

 Een druppende kraan in de badkamer heb ik maar opgelost door er een handdoek onder te leggen, ideaal en werkt goed. Nooit geweten dat ik zo geluidsgevoelig ben voor dat soort minimale geluiden. Normaal slaap ik door alles heen. Het ontbijt was eenvoudig maar prima, je thee, je broodjes, eventueel wat sapjes ect, eenvoudig maar prima en heel kleurrijk in gericht. Nee het is niet dat ik daar extra vrolijk van wordt, het is eerder dat ik het op de een of andere manier negeer. Maar het is een prima hotel dat zeker , prijsverhouding en wat je krijgt klopt, daaarnaast is het sfeervol en past het bij de wijk waar het zit. Montmatre, kunstige dingen aan de muur etc. Gewoon opgeknapt prima.

Opstaan keurig ontbijt in een heel kleine ruimte, maar wel heerlijk. Daarna de tocht der tochten op naar het Louvre. Gelukkig was Ankie zo slim om al van te voren de kaartjes te kopen zodat we, Nadat we ze gehaald hadden, meteen via skip de line naar binnen konden. Natuurlijk stonden we eerst in de  verkeerde  rij maar ach we worden handig. Gewoon vragen en voor we het wisten stonden we goed. Er was natuurlijk een controle van de tassen. Echt tas open man kijkt naar boven en we konden doorlopen, geen zak aan. Echt dom. Maar goed wel gedaan. Dus wij naar binnen. Ankie wilde graag de afdeling Egypte bezoeken, ik de afdeling beelden en wij samen de mona Lisa , Venus van Milo etc de highlights. Kortom plattegrond mee, aan de wandel en juist... we konden niets vinden . Natuurlijk je komt binnen en dan zie je meteen de beelden dus ik was al blij. We hebben veel gezien  op onze speurtocht naar Egypte en naar de mona Lisa . Maar dat was niet te vinden , kortom we hebben onze sociaal netwerk behoorlijk uitgebreid door aan de suppoosten te vragen waar we heen moesten. In hun Engels met geweldige Franse tongval geen touw aan vast te knopen. Dus tja dan maar weer lopen totdat je er bent,

Uiteindelijk vonden we de mona Lisa in een klein achteraf zaaltje, prachtig 2 Japanners ervoor en meer niet. Dus wij al blij foto gemaakt klaar.... totdat we kregen te horen dat dit niet de echte was. . Dus wij op weg naar de echte , voor dat je daar bent en al die mensen aan de kant hebt gewerkt om
Er bij te kunnen ben je toch wel een paar blauwe ellebogen en geknakte Egos  verder. Kortom er zijn een paar tere zieltjes geknakt. Maar we hebben hem gezien. Maar was niet echt bijzonder. Nog snel ff  door de afdeling Egypte. Inmiddels begrepen we de plattegrond en daarna uit het Louvre. Ik begrijp nu waarom mensen daar maanden kunnen lopen , de plattegrond is zo onduidelijk dat je gewoon niets kan vinden.

Daarna eerst bijgekomen inde tuilerien lekker zitten picknicken, genieten, lopen naar de Obelix, daarna met onze postduiven gevoel naar de Notre dame, gruwel wat maken ze de kaarten moeilijk van Parijs, niet te begrijpen zelfs Google Maps met zijn ga oost en west etc kwamen we niet ver mee, kortom na heel lang te hebben gelopen. De brug van de slotjes te hebben gevonden zonder de slotjes, te hebben gelopen totdat we eindelijk de Notre  Dame vonden,  onderweg, ook door mijn ervaring in Berlijn , een paar meiden aangesproken die mij aanspraken of ik een
Lijst wilde tekenen voor de een of ander doel. Waarvan ik wist je schrijft je naam, etc ze willen dan geld en bedanken je, dan lopen ze weg, met mazzel heb je je portemonnee nog en ben
Je slechts 1 euro kwijt, deze lijsten zijn fake en nep en zo proberen ze om geld van je af te troggelen . dus  ik heb even duidelijk gemaakt dat ik daar niet erg van gecharmeerd ben. Ankie moest echt er van bijkomen omdat  ze mij zo niet kent, kort helder duidelijk en natuurlijke overwicht. De meiden dropen dan ook af.  Zo ook een fietser die mij aanreed op het zebrapad terwijl het groen was. Die begon tegen mij in het Frans , ik heb slechts gekeken, e n op mijn welbekende  Harry toontje gezegd its green.... daarna doorgelopen , een verbaasde Fransman achter latend. We hebben de Notre dame gevonden, daarna zijn we gaan dwalen, een achteraf kerkje bezocht uiteindelijk prachtige straattheater gezien, en uiteindelijk bij sans de pompido of hoe je dat ook schrijft lekker gegeten om
Uiteindelijk terug te keren naar het hotel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten