Vanavond met vriendin Els naar deze film geweest. Hetgeen wat omschreven stond gaf een heel andere indruk dan hoe de film werkelijk was. Het was wat absurd maar ook weer intrigerend. Het verhaal van een vluchteling heftig zeker om weer stil te staan bij wat onze leerlingen zoal ook hebben meegemaakt in hun leventje.. Heftige dingen.
Een film die wel wat losmaakt maar eigenlijk zo vreemd is dat het verhaal over een vluchteling er wel in zit maar dat het veel overlaat aan het eind, met vragen die je je blijft stellen.
Het is wel een film die ik erg kan waarderen als filmliefhebber en het zien van de absurditeit van sommige scenes in de film. Het is voor sommigen een aanrader voor anderen zeker niet
Een film die wel wat losmaakt maar eigenlijk zo vreemd is dat het verhaal over een vluchteling er wel in zit maar dat het veel overlaat aan het eind, met vragen die je je blijft stellen.
Het is wel een film die ik erg kan waarderen als filmliefhebber en het zien van de absurditeit van sommige scenes in de film. Het is voor sommigen een aanrader voor anderen zeker niet
recensie van de film:
regie: Aki Kaurismäki | Cast: Sherwan Haji (Khaled), Sakari Kuosmanen (Wikström), Ilkka Koivula (Calamnius), Janne Hyytiäinen (Nyrhinen), e.a. | Speelduur: 98 minuten | Jaar: 2017
De beschaafdheid van een land valt af te meten aan de omgang met vreemdelingen. In het geval van het Finse The Other Side of Hope
is het juist de overheid die verstek laat gaan in de behandeling van de
Syrische vluchteling Khaled. En dan te bedenken dat Khaled met zijn
vluchtpoging een betere en vooral veiligere toekomst in het verschiet
had.
Als de man hoort dat hij uitgezet gaat
worden, duikt hij onder. Het is vervolgens de op het oog normale Fin die
zich over het lot van de vluchteling ontfermt. Gewoon omdat hij een
mens is en niet een onderdeel van de statistieken. Khaled vindt een
baantje in een restaurant waar hij vriendschap sluit met eigenaar
Wikström, een voormalig vertegenwoordiger van herenkleding die zijn aan
alcohol verslaafde vrouw heeft verlaten.
The Other Side of Hope
is een enigszins absurd drama van filmmaker Aki Kaurismäki, samen met
zijn broer Mika een van de belangrijkste regisseurs van Finland. Het
drijft voornamelijk op de vele tegenstellingen tussen Khaled en de
restauranthouder en de speling van het lot. Zo weet Wikström het
restaurant over te nemen na de winst in een pokerpartijtje en zoekt
Khaled nu juist een betere toekomst voor zichzelf.
Kaurismäki
mocht tijdens het filmfestival van Berlijn een Zilveren Beer mee naar
huis nemen. Deze onderscheiding heeft hij voornamelijk te danken aan
zijn kenmerkende droge humor en doeltreffend statische, observerende
regie. Ook al is het leven van Khaled geen pretje, de man beschikt over
een ongekend doorzettingsvermogen en optimisme. Hij belandt hierbij in
de meest bizarre situaties, waardoor Kaurismäki's komische drama soms
wat sketchmatig overkomt.
De afzonderlijke scènes zijn dan
wel weer om van te smullen, zoals de pogingen van Wikström om clientèle
te trekken. De ene avond ontpopt zich in zijn pand een Japans restaurant
met een gigantisch tekort aan verse vis en een dag later gaan ze op de
Indiase toer. Maar ook Wikströms falende huwelijk is door het gebrek aan
communicatie komisch door tragiek.
Wat The Other Side of Hope
vooral probeert uit te dragen is dat de komst van vreemdelingen juist
zorgt voor een verrijking van de maatschappij en het persoonlijke leven
van de betrokkenen. Kaurismäki legt de nadruk op het goede en steekt de
draak met de misverstanden en clichés rondom vluchtelingen. Hij stopt de
tragiek van hun bestaan niet weg, maar laat dit evenmin de
levensinstelling van Khaled domineren.
Door de goede balans
tussen tragiek en komedie komt Kaurismäki weg met zijn absurditeiten en
levert zowaar ook nog wat maatschappijkritiek af. De voor de regisseur
kenmerkende personages zijn alom aanwezig: Khaled en Wikström staan
beiden aan de rand van de samenleving en zijn op zoek naar de zin van
het leven. Door zijn specifieke stijl zal niet iedereen de charme ervan
kunnen inzien, maar de wereld heeft juist nu behoefte aan eigengereide
filmmakers zoals deze uitzonderlijke Fin.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten