Vanavond met de filmclub naar de film Noces geweest. De film begon hoopvol, maar in de pauze kregen we te horen dat we misschien het tweede deel niet konden zien omdat.. juist de film vast was gelopen.. Gelukkig ging het goed, ging de film toch verder en was het een prachtige film om te zien.. en het einde voor mij niet onverwachts maar verwachts.. de verhalen kennende.. dus dat was niet zo gek om eerlijk te zijn.
Kortom een film om te bekijken en te zien
Kortom een film om te bekijken en te zien
recensie van de film:
Regie: Stephan Streker | Cast: Lina El Arabi (Zahira Kazim), Sébastien Houbani (Amir Kazim), Alice de Lencquesaing (Aurore), e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2016
Tijdens
een avondje stappen duikt Zahira plotsklaps verschrikt weg achter de
rug van de jongen die haar probeert te versieren. Even verderop staat
haar oudere broer Amir vrolijk te kletsen op de dansvloer. In
tegenstelling tot hem, hoort Zahira daar helemaal niet te zijn. De
traditie zegt dat deze achttienjarige meid niet mag uitgaan en drinken
met Brusselse leeftijdsgenoten in een club. Haar Pakistaanse ouders
hebben heel andere plannen voor ogen. Plannen, die die ochtend
zorgvuldig op de keukentafel werden uitgespreid. "Kom", zei haar moeder,
Zahira wijzende op de drie portretfoto's van besnorde heren die voor
haar uitgestald liggen. "Kies er maar een."
Trouwen
met een Pakistaanse man is de volgende stap van de oplossing die haar
ouders bedacht hebben voor de kant die haar leven dreigt op te gaan. De
eerste stap was een abortus. De enige manier om de schande van het per
ongeluk zwanger raken van haar geheime vriendje te verdoezelen. Zahira
heeft echter helemaal geen zin om met een vreemde te trouwen. Ook niet
als ze eerst een keer met hen mag praten. "Via internet", legt haar
moeder trots uit. "We moeten wel met onze tijd meegaan."
Zoals
ongetwijfeld meer jongeren met een multiculturele achtergrond zit
Zahira klem tussen twee werelden. Thuis wordt ze geconfronteerd met de
traditionele cultuur van haar Pakistaanse familie, maar zodra ze de deur
uit stapt, verliest ze zich zoveel mogelijk in een zorgeloos
tienerleven samen met haar beste vriendin Aurore. In de loop van Noces
komen deze twee werelden steeds harder met elkaar in botsing. Hoe lang
ze het ook probeert uit te stellen, uiteindelijk zal Zahira een keuze
moeten maken. Met haar expressieve ogen weet Lina el Arabi steeds weer
feilloos de gevoelens van haar personage over te brengen en je mee te
laten leven met haar continue innerlijke strijd. Wel of geen abortus?
Kiezen voor zichzelf of voor haar familie? Het zijn complexe keuzes.
Gelukkig trekt regisseur en scenarist Stephan Streker er ruimschoots de
tijd voor uit om deze vanuit verschillende personages en standpunten te
beschouwen. Hij belicht beide kanten van het verhaal, zonder een oordeel
te vellen. Het gevolg is dat je langzaam maar zeker zelfs begrip begint
op te brengen voor de in westerse oren radicaal klinkende standpunten
van Zahira's familie.
Dat op zich is al een knappe prestatie. Maar Noces
is meer dan alleen een film die een klein beetje wederzijds begrip in
een multiculturele samenleving probeert te stimuleren. Het is daarnaast
een film die je oprecht weet te raken. Streker weet de juiste balans te
vinden tussen glimlachen en tranen. Zo zien we Zahira samen met Aurore
giechelen om de foto's van de drie mannen waaruit ze haar echtgenoot
moet kiezen, vlak nadat ze deze in horror voor het eerst aanschouwde op
de keukentafel. De ironie van de situatie ontgaat ook Zahira zelf niet.
In haar jeugdige onschuld lijkt ze echter simpelweg te geloven dat alles
op een of andere manier wel weer goed zal komen. Dus sluipt ze 's
avonds het huis uit om stiekem te gaan stappen en zien we haar zelfs na
het spotten van haar broer in de club lachend met wapperende haren
achterop een motor naar huis rijden. Terwijl de camera als in gedachten
even afdwaalt naar het rood oplichtende asfalt dat voorbijflitst, blijft
de harde dancemuziek van de club nog even doorklinken. De oorverdovende
stilte die intreedt wanneer Zahira voor haar deur afstapt, symboliseert
de abrupte overgang van haar ene wereld naar haar andere. Welke ze
uiteindelijk zal kiezen, kan op dat moment zelfs Zahira met geen
mogelijkheid voorspellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten