Tijdens een dagje uit met de mannen en Nadira, hadden we het over films, deze film begon Nadira over en het leek me meteen al een boeiende film met een mooi verhaal. Dus heel snel toch maar bij Bol.com gaan kijken om deze film te kopen. het is zeker geen foute beslissing geweest wat een prachtige film. Ik heb vreselijk genoten en ook ben ik er behoorlijk door geraakt. Wat leven we dan nu in een mooie tijd in het land waar wij wonen, waarin je gewoon mag houden van wie je wil... zonder dat de rechtstaat je er om veroordeeld. Deze film vind ik zeker een aanrader. Tijdens ons dagje uit werd nog een film genoemd waar deze acteur in speelde maar helaas ben ik daar de naam van kwijt geraakt.
recensie van de film:
Regie: Morten Tyldum | Cast:
Benedict Cumberbatch (Alan Turing), Keira Knightley (Joan Clarke),
Matthew Goode (Hugh Alexander), Charles Dance (Commander Denniston),
Mark Strong (Stewart Menzies), Allen Leech (John Cairncross), Rory
Kinnear (Detective Robert Nock) |Speelduur: 113 minuten | Jaar: 2014
Zo
nu en dan komt er een biografie voorbij waarvan je jezelf achter de
oren krabt en verwonderd afvraagt hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat
het leven van de persoon in kwestie nog niet eerder een grootschalige
bioscoopbewerking heeft gekregen. In het geval van de Britse
wetenschapper Alan Turing is dat echter niet zo wonderlijk, aangezien de
echte waardering voor zijn werk pas vele jaren na zijn dood zou volgen.
De briljante Britse wiskundige ontwikkelde een speciale computer (in
feite de voorloper van de pc zoals we hem nu kennen) die de geheime
Duitse Enigma-code wist te kraken. Door het onderscheppen van de codes
eindigde de Tweede Wereldoorlog naar schatting twee jaar eerder dan
gepland en werden miljoenen levens gered.
De verfilming door regisseur Morten Tyldum (Headhunters)
richt zich op drie belangrijke periodes uit Turings leven: zijn
jongensjaren op kostschool, de werkzaamheden op Bletchley tijdens het
bouwen van de decodeermachine en de nasleep na de Oorlog. De focus ligt
uiteraard op het middendeel, maar door middel van flashbacks wordt
regelmatig de relatie tussen Turing en zijn jeugdvriend Christopher
Morcom uitgediept. Hoewel deze misschien zo nu en dan de vaart uit het
verhaal halen, geven de (overigens sterk geacteerde) uitstapjes naar
Turings jeugd wel een goed inzicht in zijn getroebleerde persoonlijkheid
en bijzondere aanleg voor puzzels. Treffend is het moment waarop de
jonge Turing zich hardop afvraagt hoe het kraken van codes anders is dan
het praten met mensen ze zeggen immers nooit precies wat ze bedoelen.
Dat
Benedict Cumberbatch uitermate bedreven is in het spelen van geniale
buitenbeetjes met een veelzijdigheid aan autistische kenmerken, mag na
zijn optreden in de BBC-serie Sherlock natuurlijk geen
verrassing meer zijn. Er zijn dan ook vele overeenkomsten tussen Turing
en de beroemde detective te herkennen en het is moeilijk voor te stellen
hoe iemand anders dan Cumberbatch deze rol zo voortreffelijk op zich
had kunnen nemen. Ook de rest van de Britse cast kent een topbezetting.
De aanwezigheid van Charles Dance levert een stel heerlijk onderkoelde
dialogen op tussen misschien wel de twee meest prettig in het gehoor
liggende stemgeluiden uit de seriewereld, maar ook Keira Knightley is
een genot om naar te kijken als het enige vrouwelijke lid van het
onderzoeksteam. Daarnaast ontpoppen Mark Strong en de vaak
ondergewaardeerde Matthew Goode zich regelmatig als scènestelers.
Ondanks
het feit dat we hier met een biografisch drama in een oorlogssetting te
maken hebben, biedt Tyldums film de nodige Britse stiff upper
lip-humor. Cumberbatchs herkenbare optreden als lekker arrogante
slimmerik die regelmatig zijn ondergeschikten snedig op hun plaatst zet,
of juist op sociaal onhandige wijze het weer goed wil maken, levert zo
nu en dan wat hilarische taferelen op. Het nadeel daarvan is echter dat
de dreiging van de oorlog zelf hiermee iets teveel op de achtergrond
komt te staan. Hier en daar probeert Tyldum de kijker hier nog aan te
herinneren middels archiefbeelden of enigszins gebrekkig geanimeerde
bombardementen. Maar zelfs dan weet Tyldum, die het credo 'Keep calm and
carry on' hier wel erg letterlijk neemt, de spanning niet echt voelbaar
te maken, zo laconiek als het Britse volk op een bomaanslag reageert.
Na
een ietwat luchtige eerste helft bouwt Tyldum naar het einde toe meer
ruimte in voor drama, wat resulteert in een aantal geslaagde en minder
geslaagde momenten. Sterk zijn de morele dilemmas waarbij gekozen moet
worden tussen het stilhouden van onderschepte informatie, of het
waarschuwen voor een nieuwe aanval met het risico dat de tegenpartij
ontdekt dat hun code gekraakt is. Daartegenover voelen de gebeurtenissen
na de Tweede Wereldoorlog, toen voor Turings persoonlijke leven juist
een periode van ellende aanbrak, weer tamelijk geforceerd aan. Hoewel
Cumberbatch en Knightley prima werk leveren, lijken veel scènes louter
bedoeld te zijn om de Oscarjury te paaien en te beïnvloeden.
Het
is echter juist in deze periode van persoonlijke misère na de oorlog
waar het het meest wringt. Rondom Turings homoseksualiteit dient zich
namelijk een ongemakkelijke tegenstrijdigheid aan. Indertijd lag dat
heel gevoelig (getuige Turings arrestatie en chemische castratie), maar
Tyldum benadrukt veel te opzichtig dat het heel normaal is om op
hetzelfde geslacht te vallen, een opvatting die anno 2015 toch
vanzelfsprekend zou moeten zijn. Aan de andere kant durft Tyldum
intimiteiten tussen Turing en andere mannen niet in beeld te brengen en
worden de romantische ontmoetingen die leidden tot zijn arrestatie
opmerkelijk genoeg volledig uit de film gehouden. Het wekt de suggestie
dat de makers vreesden dat teveel gayscènes eventuele Oscarkansen zouden
schaden of kijkers zouden afstoten, wat ironisch genoeg volledig haaks
staat op de belerende boodschap die wordt aangehaald.
Het
is dan ook de vraag wat voor complexere of meer uitdagende kijkbeurt het
leven van Turing op had kunnen leveren met een meer vooruitstrevend
regisseur aan het roer of als Tyldum meer vrijheid van de studio had
gehad. Maar uiteindelijk is het verstandiger om The Imitation Game
te beoordelen op wat voor film hij wel is, niet wat hij had kunnen
zijn. Hoewel er misschien iets te veel op veilig wordt gespeeld om de
Oscarkansen niet in het geding te brengen, is dit een uiterst
entertainende, vlotte en fantastisch geacteerde biografie die garant
staat voor een prima bioscoopbezoek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten