maandag 28 september 2015

klappen voor Bart

 Vandaag hadden we de voorstelling: "klappen voor Bart" op bezoek. Deze voorstelling is door een medewerkster van de GGd mij aangeraden, en voor het eerst heb ik dit blind geboekt. Doodeng dus. Ik had geen idee wat ik in huis haalde op school, maar soms moet je een gok nemen. Ik had wel gehoord dat er soms dingen in zitten die op het randje zijn, maar ik ga er nog steeds vanuit dat men algemeen fatsoen heeft, zeker als men al vaker op een middelbare school speelt, en dat de grofheid wel mee zal vallen. Dat is dus ook zo. 

Vooraf aan de voorstelling ben ik nog wel even langs de speler en de technicus gelopen om te vragen of alles naar wens was, maar ook om kennis te maken met ze.

Gelukkig heeft onze school geweldige concierges die dit goed oppakken en dus aan de slag zijn gegaan. De speler en zijn technicus heeft alles opgebouwd en ze waren keurig op tijd klaar voor de voorstelling.

Om 11.10 zat ik dan ook met samengeknepen billen achter in de zaal, niet wetende wat er zou komen, naast me zat mijn leidinggevende.. en dus was het extra spannend. Je boekt iets ongezien en dat kan vriezen of dooien.

Bij aanvang van de voorstelling, was er een lied, maar de leerlingen, ik moet bekennen ik heb ze behoorlijk gewezen op wat wel en wat niet is toegestaan, tevens op hoe ze zich moeten gedragen en van te voren ook de bijgeleverde lesmateriaal besproken en gedaan met de klassen. 

Het begin lied zette meteen de toon, hier werden de dingen benoemd, recht voor zijn raap, duidelijk en zonder zachte doekjes of zonder verborgen boodschappen. Het is zoals het is. Hier hou ik zelf erg van en mijn leerlingen ook, dat bleek wel.  Ze reageren meteen en doen mee.

De leidraad van de voorstelling is dat Bart is gepest met zijn hazenlip, en dat weet hij soms op hilarische wijzen te gebruiken in zijn voorstelling, de scene met de Banaan met daaronder het muziekje van je t'aime moi non plus
  ik kwam niet meer bij, maar de ondertoon is wel heel duidelijk dat het afschuwelijk is wat er gebeurd zeker dat het op you tube is gezet. 

Er was in deze voorstelling zoveel afwisselingen dat de leerlingen bij ons ademloos zaten te kijken en te luisteren, hij heeft het in zich om deze leerlingen te boeien. 

Van cyberpesten tot gewoon pesten etc, ook de actie die hij uitvoert naar de pester, ik ga er niet te veel op in, omdat ik dan teveel van de voorstelling verraad. maar het is en blijft geniaal. 

Bij het napraten met de leerlingen werd het al snel duidelijk dat ze enthousiast waren over deze voorstelling, ze hebben genoten en vreselijk gelachen maar ook de confrontatie die ze voor hun kiezen kregen, over of ze iemand zouden helpen als die gepest werd, alle vingers gingen in de lucht ( nu vraag ik me wel af of ze dan de pester of de gepeste zouden gaan helpen) maar dat daarna de vraag komt of ze ook zouden helpen als ze zelf dan gepest worden. Een beduidende aantal leerlingen staken hun vinger niet meer op, dat benoemde hij ook.. Hij gaf heel mooi terug, jullie zeggen wel dat jullie helpen maar doen jullie dat ook echt? Ik geloof het niet.

Ik vond deze voorstelling grandioos en goed, precies de juiste toon en de juiste setting, ook het zgn, youtube gebeuren, een soort van achterwerk in de kast effect, geniaal gevonden met een Sinterklaas die zegt dat hij pesten goed vind.. Dit geeft meteen verwarring bij de kinderen omdat Sinterklaas toch een kindervriend is.. en dat klopt dus niet.. gevolg is meteen dat ze weer helemaal er in zitten. 

kortom ik denk dat het een voorstelling is die elke school zou moeten vragen om te spelen, omdat hij grandioos is. Wat ik helemaal geniaal vond is dat de leerlingen na afloop toch nog even met hem gingen staan praten, onze lwoo lln die altijd wat terughoudend zijn, voelden kennelijk totaal geen schroom om naar Bart toe te gaan en met hem te praten, dit geeft ook aan hoe open en toegankelijk hij is in de voorstelling maar ook daarna, kortom een groot compliment.

Om jullie nog meer te overtuigen zou ik zeggen bekijk de foto's maar ook bezoek zijn site
op facebook ( de link zit boven in onder de titel van het stuk) en bezie het filmpje hieronder
over de voorstelling








Geen opmerkingen:

Een reactie posten