woensdag 30 april 2014

Rijksmuseum en echt een toerist spelen

Eindelijk was het dan zover, vandaag gingen vriendin Kitty en ik naar het lang naar uitgeziene uitje naar het Rijksmuseum in Amsterdam Ik wilde al zo lang, mede omdat ik zoveel goede dingen had gehoord over het museum en ik het graag wilde zien. Met eigen ogen aanschouwen is natuurlijk heel anders dan door de ogen van een ander. We hadden afgesproken bij het station in Sassenheim, gratis parkeren en dan met de trein naar Schiphol en daar overstappen en dan naar centraal station, daar de tram en dan bij het Rijksmuseum. Eerst even gegeten en daarna was het zover we konden het museum in. Gelukkig ben ik en Kitty ook in het bezit van een museumjaarkaart en we konden dus zo naar binnen. Het was opvallend rustig in het voorgebied, maar in het museum werd het al snel drukker, en kon je inderdaad de echte topstukken niet zien of bekijken. We zijn eerst naar de bieb gegaan om die te bekijken, schijnt het oudste bibliotheek te zijn, en ik moet zeggen , hij is mooi, en goed om te hebben gezien, al haalt hij het niet bij de bibliotheek in Wenen of in Praag, maar die zijn dan ook over gedecoreerd met de meest prachtige schilderingen, al is het wel heel druk. Deze is meer van de eenvoud en strakheid lijkt het dus wel de moeite waard. Je mag helaas geen fotos maken maar ja dat hield mij niet tegen, en wederom God straft meteen, ze zijn mislukt. Nadat we wat dingen hadden bekeken, lang niet alles natuurlijk, de highlights, met natuurlijk de nachtwacht, met de schilderijen van vermeer, zoals het straatje, de liefdesbrief, het meisje met de melkkan en noem maar op, prachtig, alleen jammer dat er zoveel mensen voor staan de hele tijd en je dus niet alles kan zien helaas. Maar goed ik heb mezelf en Kitty beloofd dat we nog een keer weer gaan om alles echt goed te zien. We zullen nog even moeten wachten denk ik voor dat dat kan maar dat geeft niet we gaan weer. Nadat we het museum hadden verlaten zijn we eerst heerlijk in de tuin gaan zitten bij het museum en genoten van de zon en van het uitzicht. In een vage vlaag van verstandsverbijstering hebben we besloten om een op en off bus tour te gaan doen door Amsterdam om zo misschien dingen te zien die we niet kennen, of nog nooit hebben gezien. De toch zou anderhalf uur duren, en ik moet zeggen we hebben er genoten, ik vind het, hoe tuttig het ook klinken mag een aanrader omdat je zoveel ziet en kan zien en heel anders door Amsterdam gaat dan ter voet even ben je geen onderdeel maar een toeschouwer, en dat maakt het net weer even anders. Aan het einde van de rit, samen lopen naar het leidscheplein daarna lekker lopen dwalen door Amsterdam naar de Kalverstraat en daarna eten bij de Mac, altijd lekker, doe ik veel te weinig en ik vind het toch lekker en leuk. Na het eten met elkaar naar het station en weer terug naar Sassenheim om afscheid te nemen na een heerlijke dag samen, soms is genieten zo simpel en leuk.
 
 
 



 




Bijschrift toevoegen









Geen opmerkingen:

Een reactie posten