maandag 27 januari 2014

kroon

 
dat het verval met de jaren komt wist ik inmiddels, maar dat het verval dan bijna niet meer te stoppen is, is nieuw voor mij, ik begrijp er niets van. Je leeft gezond, je eet gezond, je beweegt en juist dat ene onderdeel waar je zo zorgvuldig elke dag de borstel tig keer langs haalt, wat je elke dag weer met veel zorg  extra aandacht aan schenkt, blijkt ineens toch wat mankementen te gaan vertonen. Het begint er mee dat je ineens moet gaan flossen, met zon akelig draadje tussen je tanden door, omdat er anders restjes eten blijven zitten, met als gevolg dat je stank krijgt van het niet verteerde restje in je mond, en dat je dus gaatjes krijgt. De ruimte tussen de tanden word groter, dus ja meer flossen, en de borsten komt daar niet meer bij. Daarnaast komen langzaam de tandenstokers om de hoek, waarmee je de hele grote stukken kunt verwijderen die tussen je tanden zit, of nog erger de restjes die blijven hangen aan de uitsteeksels van je kiezen, kortom het verval komt. Op een dag ineens blijkt die appel die je zo lekker kunt kauwen ineens toch iets te hard voor je tanden, in mijn geval was het een pepernoot, die ik jaren niet meer had gehad, maar zon zin in had, en meteen bij de eerste hap.. pats ging een stuk van een kies af.. ( ja God straft meteen). Goede raad is duur en blijkt heel duur te zijn. Ik ging naar de tandarts met de hoop dat hij nog iets zou kunnen doen, maar hij kon een vulling aan brengen, en later een kroon erop zetten. Mijn vraag is natuurlijk altijd wat gaat dit kosten, maar geloof me het kost veel, de raad was goedkoop maar de behandeling heel duur. gelukkig zijn de technieken tegenwoordig zo goed dat je een afspraak maakt, je gaat er naar toe, je ligt anderhalf uur in de stoel, en dan is je kies klaar. Mijn tandarts heeft een soort van scanner, copieer, slijp machine in zijn praktijk, met als gevolg dat je inderdaad na 1 middag klaar bent en meteen gebruik kan maken van je kroon. Dat vind ik helemaal goud en lekker, alleen wacht ik nu op de rekening, dus als ik op een dag heel zuur kijk dan is bekend wat er is gebeurt. De rekening is  dan binnen. Ik ben nu natuurlijk gekroond, dus ik verwacht wel van mijn naaste omgeving de nodige buigingen en nodige respect voor mij, ik zal dan ook minzaam zwaaien en kijken naar jullie, totdat de rekening er is. dan zal ik van mijn roze wolk vallen en weer me normaal gedragen, maar dit is nu even gewoon het leven in de schone schijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten