zondag 26 januari 2014

het is een dier en....(lotus)

 
een prachtige opdracht laatst, ik moest kleine huis en tuin letsels doen. Normaal gesproken pak ik dan niet zo erg uit, maar soms moet je toch weer even laten zien dat je wel meer in je mars hebt dan de standaard sneetjes in je vinger, de simpele blaren op je hand, en splinters en noem maar op De dagelijkse dingen die we allemaal leren op de opleiding en die we moeten spelen. Ik hou er van om de cursisten dan net even iets anders te benaderen met een simpel letsel maar dat ze toch gaan nadenken. Een bekende is de muizenval. Een beknelling, maar heel vaak laten de cursisten dan de val zitten omdat ze niets uit een wond mogen halen. Het grappige is dat ik dan vaak vraag wat ze doen als een vinger tussen een deur zit, of ze dan ook de hele deur en deurpost meenemen. Dit zet ze aan het denken, en dus gaan ze aan het werk. Dit soort letsels begint toch wel steeds meer mijn expertise te worden, juist dingen bedenken die ze niet verwachten. Een andere bekende is de brandblaar op de neus, ga dat maar koelen. Ik vertel altijd het verhaal dat ik een klein stompje van een peuk op wilde steken maar dat ik steekvlam kreeg en dus ja een blaar. Inmiddels heb ik natuurlijk een soort van senario aanpassing gedaan, mede omdat ik blijf vinden dat je je moet blijven vernieuwen. Ik ga natuurlijk niet alles hier neerzetten, mede omdat ik me bedacht heb dat er altijd veel kapers op de kust zijn die aan de haal gaan met mijn verwondingen die ik heb bedacht en heb opgezet. Niet erg maar soms zo jammer, omdat men er nooit bij zegt waar ze vandaan komen.
De laatste wil ik toch wel vertellen en laten zien. Bij de kringloop struinend kom ik veel dingen tegen, ook veel dieren, en dat is iets waar toch heel weinig EHBO-ers verstand van hebben, dus dat is een uitdaging. Inmiddels ben ik in het bezit van tassen vol met dieren uit verschillende landen, variĆ«rend van slangen, salamanders, gekkos en noem maar op. Daarmee verzin ik een letsel en het mooi is dat men daar dus op reageert, men vind ze toch wel indrukwekkend en men vind het een uitdaging als cursist om hier mee te handelen en dat is prachtig.  Hieronder wat fotos met de gekko die inderdaad in mijn vinger heeft gebeten en hij houd hem vast.
(Een tip voor vele lotussen, struin regelmatig rommelmarkten af, kringloop winkels, kijk vooral bij de kinderspeelgoed en zoek daar goed je komt er zoveel leuk dingen tegen die je kan gebruiken voor een lotusklusje bij de ehbo die al verder zijn en dat is weer een nieuwe uitdaging. Laten we ons aan het boekje houden van de lotus maar vaak heel vaak net buiten de bekende paden durven te treden zodat we net iets meer uitdaging bieden aan de ehbo-er en zeker ook om zo het lotusplezier en de lol met de cursisten weer omhoog te krijgen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten