vrijdag 6 september 2013

wonderlijke wereld

Gisteren was ik even bij de Macro om wat nodige boodschappen te doen. Onderweg van school uit had ik al besloten dat ik even snel mijn korte broek en teenslippers en hempje aan zou doen  omdat de mussen al niet meer dood van het dak vallen, ze zijn al gaan liggen om dood te gaan van de hitte op deze 5de september 2013. De hele provincie straalt en lamlendigheid uit van de hitte en zucht en kreunt zoekt verkoeling overal en doet niet te veel. Terwijl ik mijn auto op de parkeerplaats zet van de macro worstel ik me nog snel even uit mijn spijkerbroek, die aan mijn lijf kleeft inmiddels van de hitte en het zweet, trek ik erg oncharmant mijn korte broek aan. Gelukkig heeft niemand dit gezien bij mijn weten, anders zie je binnenkort bij opsporing gezocht een foto van mij met blote benen in een wel erg onmogelijke worsteling met mijn korte broek. Dit is gelukt binnen een paar minuten. Daarna snel een kar gepakt en vol goede moed de hitte van de dag te trotseren en mij te verplaatsen naar de ingang van de Macro. Daar aan gekomen valt mijn bek open van verbazing want ik zie nu al sneeuwspullen staan, dit is wel heel vroeg, alsof met dit weer je kop staat na ski en winterspullen, zoals de winterspullen voor je auto... Ik ben nauwelijks bijgekomen van de schrik of daar zie ik ergens in een verdwaald hoekje al, ik denk nog even dat ik droom, het lijkt erop dat er al letters liggen van chocolade, kruidnoten, pepernoten leuke suprises etc, kortom het is kennelijk sinterklaastijd. Ik doe eerst maar even alsof ik het niet zie, want ik vind dat zo ongezellig, terwijl je nog loopt te zeuren over dat het zo warm is word je al in het sinterklaasgedoe gegooid, kortom het is niet echt mijn ding nu. Ik winkel verder en ergens klinkt een liedje dat ik al ken.. kaatseballen in een net, een letter van banket..... en dan valt het kwartje, het zijn sinterklaasliedjes die ik hoor... Ik kan me nog net inhouden om niet met mijn kop tegen de eerste beste paal te gaan lopen slaan omdat ik er gek van word van dit gedoe want dit snap ik niet. Waar is de tijd dat je zo rond half november pas de pepernoten zag dat Sint aan land kwam en dat je dan pas je schoen mocht zetten, dat je toen pas mocht zingen etc, waar is die tijd gebleven dat Sinterklaas nog Sinterklaas was, of waar is de tijd dat rond de herfst vakantie de sinterklaasspullen al in de winkels lagen, waar is dat gebleven ineens.. wat is er aan de hand... nu al begin september. Ik vraag me af waar dat begonnen is en ik heb het vermoeden toen met de seizoens groente gingen uitbannen en dat je het hele jaar alles kon kopen en eten wat je wilde, dat toen  de boel in het honderd is gaan lopen.... dat we sinds die tijd niet meer echt de dingen bij de tijd laten horen, we moeten alles zo snel mogelijk hebben en van genieten.. en dan maar zeuren dat het jaar zo snel vliegt , vind ik niet zo gek dat als je nu al in de sinterklaassfeer zit dan is het wel duidelijk dat het wel heel snel er is. Ik mis dan toch, en ik zal wel een ouderwetse man zijn, de tijd van toen, dat je inderdaad pas half november sinterklaas spullen kon kopen, de spanning van toen, de speciale combinatie van een kopje thee met speculaas en een manderijn, niks geks maar zo bijzonder omdat dat zo hoorde bij Sinterklaas.. ik mis dat omdat ik voor mijn gevoel het hele jaar dat kan doen en dat maakt het minder leuk, net als de eerste spruiten na een nachtje nachtvorst, dat is ook al niet meer.. die nachtvorst is niet meer, het kan kunstmatig, zoals ruth jacot al zong, in haar liedje vrede, over dat we zoveel kunnen en doen maar dat we om echte wezenlijke zaken heendraaien helaas.. en wat jammer dat onze sinterklaas nu ook al in september , terwijl we onze dooie mussen nog moeten opruimen en stijlvol moeten begraven, onze zomerkleren nog weg moeten doen, onze winterkleren nog moeten passen om gefrustreerd te denken dat ze weer niet passen na de zomer, sinterklaas er al is in de winkels.. jammer jammer jammer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten