dinsdag 17 september 2013

over SEX(ualiteit) 2 dagen lang

Al een dik jaar was ik samen met een aantal mensen bezig om een programma te maken over seksualiteit voor de dagen dat de eerste jaars op kamp zijn en de tweede jaars dus op school zijn. Natuurlijk is er in dat soort dagen altijd heel veel uitval, maar dit keer probeerden we het op te lossen door een project te doen met als thema: "Wensen en Grenzen". Daarin wilden we in 4 workshops de zaken die wettelijk verplicht zijn verwerken zodat de tweede jaars in een korte tijd toch aardig wat kennis en inzicht kregen. Na veelvuldig overleg met een collega en een medewerkster van de GGD, kwamen we tot een mooie opzet voor deze dagen. 4 onderwerpen hadden we gevonden die we wilden behandelen: - loverboys en grensbepalen
- seksuele diversiteit en transgender
- sociale media en wat wel en wat niet
- rolpatronen en sexualtiteit wat wel wat niet.
Het was natuurlijk ook zoeken wie we dit konden laten doen, omdat je naast dat je een workshop maakt ook nog te maken hebt met mensen die kundig genoeg moeten zijn en die ook het lef hebben om te praten over seks etc. De lessen hebben we samen geschreven en daarna de mensen gezocht die deze lessen zouden kunnen geven. Natuurlijk gingen de schrijvers van het project de workshops verzorgen en daarnaast hebben we en mederwerker van de ggd benaderd en een collega die dit graag wilde doen en ook kan, met flair en stijl. Toen we het viertal compleet hadden , en via allerlei burocratische omwegen de boel rond hadden konden we maandag van start. We zijn begonnen met een vragenlijst die ze moesten invullen, daarna een korte tijd de knock out quiz waarin de leerlingen doormiddel van stellingen moesten kiezen ja of nee, en als er eentje over zou blijven dan kreeg die gene een muntje om iets in de kantine te kopen. Helaas was er geen winnaar omdat ze toch met elkaar steeds van de ene kant naar de andere kant lopen. Daarna gingen de workshops van start. In houdelijk ga ik er niet over schrijven maar dat een aantal leerlingen het behoorlijk benauwd hebben gehad, mede omdat ze met zichzelf en hun internet gedrag werden geconfronteerd, was het geweldig. De sfeer was goed, de workshops goed en niet saai en zeer gevarieerd en goede mensen op de goede workshops waardoor dus de workshops een soort van vleugels kregen. Het mooie was dat je ook aan de leerlingen zag dat ze het leuk vonden en genoten, soms wel wat baldadig waren, maar dat was natuurlijk vooral omdat ze ook erg geconfronteerd werden met zichzelf, maar ook omdat ze zich soms onveilig voelden. Vandaag zijn we begonnen met een film waarin we de leerling kennis lieten maken met alles voor geld.. wat erg schokkend was voor een aantal. (De serie rauw en puur is een aanrader in ieder geval). Na de film weer de workshops zodat alle 4 de klassen heel simpel alle onderdelen kregen in klassenverband wat perfect werkte en goed ging. Aan het einde van de dag kreeg ik zomaar onverwachts ineens een bos bloemen via de receptie van mijn unitleidster om mij te bedanken voor mijn zorg en goede inzet die dagen. Vond ik zo lief want dat krijg je niet vaak dat weet ik ook.. en daarom extra dierbaar het gevoel dat al je werk, in je vrije tijd doordat je het belangrijk vind, en waar uren werk in zitten, wat niet betaald word, op deze manier extra veel indruk maakt. De mensen die mee hebben gewerkt aan het slagen van dit project, voor de eerste twee dagen wil ik dan ook stiekem zonder namen te noemen extra bedanken want zonder jullie inzet en betrokkenheid was het nooit geluk om het voor zowel mij als de leerlingen een succes te maken..
Wederom een school waarop ik meer dat trots ben omdat we dit toch maar even doen en kunnen en mogen om zo onze leerlingen bewuster te maken en ze dingen mee te geven.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten