Oh wat hou ik van deze films.. ik kan er zo van genieten, de humor de sfeer, het slappe verhaal maar zo heerlijk om naar te kijken.. genieten met volle teugen..
En het is ze gelukt ik heb weer beseft hoe mooi deze films zijn, dus dit vind ik ook een aanrader.
recensie van de film:
Regie: Zack Snyder | Scenario: Will Beall, Zack Snyder, Chris Terrio | Cast:
Ben Affleck (Batman / Bruce Wayne), Gal Gadot (Wonder Woman / Diana
Prince), Ezra Miller (The Flash / Barry), Ray Fisher (Cyborg / Victor
Stone), Jason Momoa (Aquaman / Arthur Curry), Henry Cavill (Superman /
Clark Kent), Amy Adams (Lois Lane), Jeremy Irons (Alfred Pennyworth),
Joe Morton (Dr. Silas Stone), Ciarán Hinds (Steppenwolf), e.a. | Speelduur: 242 minuten | Jaar: 2021
Er was een stevige fancampagne en een nieuwe streamingdienst voor nodig, maar Justice League
heeft dan toch zijn director's cut gekregen. Voor wie de soap van de
afgelopen jaren heeft gemist: tijdens het postproductieproces van de
film die de climax moest vormen van het DC-superheldenuniversum besloot
regisseur Zack Snyder zich vanwege een familietragedie terug te trekken,
waarna Avengers-regisseur Joss Whedon werd ingehuurd om de
film te voltooien. Maar omdat Snyders voorgaande twee superheldenfilms
al geen onverdeelde successen waren geweest en de studiohoofden niet
bijster opgetogen waren met wat hij van Justice League had
gebakken, kreeg Whedon in deze late fase de taak wat koerscorrecties uit
te voeren. Een luchtigere toon en een speelduur van maximaal twee uur
moesten de film geschikt maken voor een breed publiek. Het resultaat was
een onevenwichtig mengelmoesje van stijlen dat het grote publiek
onverschillig liet en verguisd werd door de Snyder-fans.
Omdat
duidelijk was dat Whedons heropnamen veel van het eerder gefilmde
Snyder-materiaal hadden verdrongen, klonk de roep om een zogenaamde
Snyder Cut steeds luider. Toch is het verstandig even te realiseren dat Zack Snyder's Justice League niet de Snyder Cut is. Want los van het feit dat er nooit een volledig afgeronde Zack Snyder-versie van Justice League
heeft bestaan (er was enkel een hoop ongebruikt beeldmateriaal), is
deze nieuwe versie niet de film die Snyder destijds zou hebben
uitgebracht. Immers, zelfs als Snyder nooit de productie had verlaten en
de studio hem volop vrijheid had gegeven, dan had dat niet geresulteerd
in een vier uur durende film in een 4:3-beeldformaat met genoeg geweld
om te worden gekeurd voor een publiek vanaf zestien jaar. Niet wanneer
het budget in de honderden miljoenen loopt. Zack Snyder's Justice League is in feite de director's cut van een film die nooit echt heeft bestaan.
En
zoals wel vaker bij director's cuts is deze versie niet louter een
geval van restauratie maar ook van renovatie. Deze versie poogt namelijk
niet alleen Justice League terug te brengen naar de fase
voordat de studiobemoeienis toesloeg, maar ook iets te doen met de
kritiek die de uitgebrachte bioscoopversie te verduren kreeg. Aldus
heeft het commentaar over het uiterlijk van de digitaal geanimeerde
schurk Steppenwolf ervoor gezorgd dat hij een volledige make-over heeft
gekregen. Daardoor ziet hij er een stuk geloofwaardiger en dreigender
uit, al wordt het personage er zelf er niet veel interessanter van. Zijn
motieven worden ditmaal weliswaar duidelijker geëtaleerd (hij wil de
aarde veroveren om weer in de gunst te komen bij opperschurk Darkseid),
maar in hun uitvoering zijn deze nieuwe scènes weinig indrukwekkend.
Voor een versie die twee keer zo lang duurt als het origineel en niet elke scène daaruit behoudt, is het opvallend dat Zack Snyder's Justice League
voor ruim drie uur grotendeels dezelfde film is. Alle plotpunten worden
op dezelfde manier opgevolgd en uitgespeeld, zonder dat de toevoegde
scènes daar iets wezenlijks aan veranderen. Verwacht dus geen
alternatieve routes zoals in de Richard Donner-versie van Superman II of de extra scènes en subplots in de director's cut van Kingdom of Heaven
die allerlei plotpunten van nieuwe context voorzagen. Deze versie
verbindt de puntjes net iets duidelijker dan de vorige, maar ook niet
veel meer dan dat.
Zack Snyder's Justice League doet
vooral precies wat je ervan kon verwachten: iets minder meligheid, net
wat meer verhaalelementen en vooral heel wat minder rood in de climax.
Maar wat deze versie met name is, is langer. En dat maakt hem niet per
se beter of slechter. Vier uur is een flinke zit, maar dat valt in
principe best te vergeven aangezien deze versie duidelijk is gemaakt
voor de thuiskijker die beschikt over een afstandsbediening met
pauzeknop. Neemt niet weg dat vooral in de eerste twee uur shots en
scènes steeds net te lang duren. Een goede editor zou de film
waarschijnlijk met een uur kunnen inkorten zonder hele scènes te hoeven
schrappen. Gewoon iets sneller wegknippen en minder stukken in
slowmotion laten spelen.
En als die editor dan toch bezig is, dan
zou hij misschien wat structuur mogen aanbrengen in de wijze waarop de
verschillende verhaallijnen elkaar afwisselen. Net als in voorganger Batman v Superman: Dawn of Justice
wordt vooral in de eerste helft regelmatig van de hak op de tak
gesprongen zonder enige cohesie. Wat evenmin helpt is dat de losse
plotlijnen er allemaal een ander tempo op nahouden. Dus terwijl Batman
en Wonder Woman al vrij snel in een serieuze modus schakelen, wordt The
Flash pas na een ruim een uur opgevoerd in een tamelijk melige
introductiescène. Die zou wellicht prima werken in de openingsfase, maar
de film is op dat moment al veel verder op weg.
Het lijkt erop
dat Snyder de enorme speelduur probeert te neutraliseren door de film in
hoofdstukken op te delen. Maar aangezien alle scènes gewoon
chronologisch achter elkaar zijn gezet, lijken de hoofdstukaanduidingen
eerder een indicatie dat er weer een halfuur is verstreken (en het
wellicht tijd is voor een plaspauze) dan dat ze een nieuwe fase in het
verhaal markeren. Wellicht had hij de verhaallijnen wat meer moeten
concentreren. De diffuse scènes over het leven en de
ontstaansgeschiedenis van Cyborg hadden ook samengesmeed kunnen worden
tot een mooi hoofdstuk.
Zack Snyder's Justice League is
onder de streep een net iets betere versie dan de bioscoopfilm die in
2017 verscheen, al is het maar omdat dit een redelijk samenhangende
productie is die aardig aansluit op Snyders voorgaande twee DC-films in
plaats van een Frankensteinmonster van een film. Maar daar is het meeste
ook wel mee gezegd. Alles wat niet beviel aan Justice League
werd de afgelopen jaren steevast op het bordje van Whedon geveegd, maar
deze versie laat zien dat veel mankementen (oninteressante schurk,
gefaalde pogingen tot humor, gebrekkige karakterisering) toch vooral
Snyder aan te rekenen zijn. Achteraf gezien dus best begrijpelijk dat de
studiohoofden het destijds nodig achten wat bij te sturen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten