Ooit zomaar bedacht, een vierkant van 1,5 bij 1,5 meter in mijn lokaal te maken, een vierkant waarin van alles kan gebeuren.
De leerlingen van de Isk hadden de primeur om een mooi toneelstuk te bedenken, in twee tallen om iets te laten in of rond het vierkant.
Het heeft iets magisch dat vierkant. de leerlingen komen al binnen en vragen wat het is. het trekt aan, het stoot af.. het roept van alles op maar wat het is is de vraag.
Ik vertel de leerlingen, later ook de reguliere leerlingen over dat die vierkant van alles kan zijn, het kan een gevangenis zijn, het kan een auto zijn, een lift etc.. zij mogen dit bedenken en spelen
Het is geweldig prachtig om te zien hoe leerlingen spelen. Een paar jongens uit Eritrea speelden dat eentje gevangen zat, die ander kwam aansluipen en ging hem bevrijden, ze speelden het heel spannend met een sluippartij etc.
Een jongen uit Afghanistan en een meisje uit Thailand speelden dat ze op een voetbalveld stonden te voetballen, met als gevolg dat ze dus tegen elkaar moesten..
Een ander stel leerlingen eentje uit Syrie en eentje uit Irak, speelden dat ze in een auto zaten waar ze dus een race hielden.
Zo waren er spelen waarbij leerlingen speelden dat ze opgesloten zaten in de lift, dat ze via een groot scherm zaten te kijken naar de olympische spelen, dat ze samen een huis aan het bouwen waren, dat iemand verdronk in het zwembad, een jongen ging zitten te vissen en meteen speelde een ander jongen de vis die werd gevangen.. . het is heel bijzonder dat zon vierkant in het lokaal zoveel fantasie oproept en zulke mooie toneelstukjes geeft. Het is kort en flitsend en dat is denk ik de kracht van dit vierkant in het lokaal.
het mooie was dat ze de opdracht kregen om een toneelstukje voor te bereiden in of om het vierkant.. en ik verbaas me altijd weer wat voor een prachtige cadeautjes ze me geven met hun spel en creativiteit.. het klopt inderdaad in het onderwijs is geen dag het zelfde.. maar ze zijn allemaal even leuk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten