ach deze film leek me zo leuk, ik hoorde er leuke verhalen over, gelukkig kon ik hem, wel tegen het luttele bedrag van 1,50 euro zien op prime video, dus ik was helemaal in de wolken dat ik hem kon zien. Helaas was het de Nederlandse versie, de Engelse versie was niet beschikbaar denk ik. dus die kon ik niet bekijken, het akelige is dat als je de Nederlandse versie bekijkt, dat je ten eerste veel dezelfde stemmen hoort die in andere films die vertaald zijn hoort en dat je op een gegeven moment gaat nadenken over wie het nou is die spreekt, in plaats van dat je geniet van de film.. kortom de Nederlandse versie, is volgens mij dan geen succes.. en om heel eerlijk te zijn de film ook niet echt.. maar prima voor bijna twee uurtjes vermaak
recensie van de film:
Regie: Guillermo del Toro, Mark Gustafson | Scenario: Guillermo del Toro, Patrick McHale, Matthew Robbins | Cast (stemmen):
Gregory Mann (Pinokkio/Carlo), Ewan McGregor (Sebastian J. Cricket),
David Bradley (Geppetto), Christoph Waltz (Count Volpe), Ron Perlman
(Podesta), Cate Blanchett (Spazzatura), Tilda Swinton (Wood
Sprite/Death), Finn Wolfhard (Candlewick), e.a. | Speelduur: 118 minuten | Jaar: 2022
Bij
het sprookje van Pinokkio denken de meeste mensen aan de vertederende
Disneyfilm uit de jaren veertig. De houten jongen wiens neus groeit
wanneer hij liegt zag echter in 1883 al het licht, en het originele
verhaal van Carlo Collodi was een stuk grimmiger. Pinokkio was niet de
geliefde deugniet maar een vervelende kwajongen en de personages van de
vos en kat probeerden hem op allerhande gruwelijke wijze te vermoorden.
Het Pinocchio van Guillermo del Toro is gelukkig niet zó duister, maar een donker randje heeft zijn stop-motionadaptatie zeker wel.
Alle elementen uit het Disneysprookje, van het reizende circus tot aan de reusachtige walvis, passeren in aangepaste vorm de revue. Het pleziereiland waar jongens in ezels veranderen is echter vervangen door een fascistisch jongerenkamp. De personages onderscheiden Del Toro's adaptatie van zijn voorgangers. Verteller Japie Krekel heet nu bijvoorbeeld Sebastian en is nogal pompeus. De blauwe fee is opgesplitst in twee duidelijk door Pan's Labyrinth geïnspireerde wezens terwijl circusbaas Stromboli juist met de vos is samengevoegd tot Count Vulpo. De legerofficier Podesta en Vulpo's voetveegaapje Spazzatura zijn nieuwe personages.
De film verschilt duidelijk van al zijn voorgangers in het moraliserende karakter van het verhaal. Eerdere versies predikten vooral gehoorzaamheid, waar Pinokkio's groeiende neus letterlijk de maatstaaf van is, maar in Del Toro's interpretatie gaat het juist over ongehoorzaam zijn. In een wereld waar iedereen als een pop danst naar de regels van het fascistische regime is juist de recalcitrante letterlijke pop het enige volwaardige individu. Pinocchio's welbekende wens om een echte en brave jongen te worden maakt opvallend plaats voor het door krekel Sebastian geformuleerde credo: "Wees jezelf en doe je best, dat is het beste wat je kan doen."
Ook al verwijst de titel enkel naar Guillermo del Toro, de regisseursstoel wordt gedeeld met stop-motionveteraan Mark Gustafson. Samen met een team van meer dan veertig animators zijn ze het immense stop-motionproject aangegaan en het resultaat mag er zijn. De sets zijn prachtig en groter dan groots en met name de belichting is fenomenaal. Elke omgeving heeft zijn eigen distinctieve kleurtint en dit creëert ontzettend veel sfeer. De betoverende, louter op houten instrumenten gespeelde muziek van Alexander Desplat geeft de film zijn ziel, maar de prachtig geanimeerde poppen brengen het sprookje echt tot leven.
Stop-motion blijkt bij uitstek geschikt voor een verhaal over een levende pop. De houterige charme, die inherent verbonden is aan de animatievorm, is Pinokkio op het houten lijf geschreven en de duidelijke toewijding van het animatieteam tilt de stopframetechniek naar een niet eerder vertoond niveau. Het geweldige stemwerk van grote namen zoals Ewan McGregor en Christoph Waltz brengt de personages verder tot leven. De dertienjarige Gregory Mann doet het subliem als Pinokkio, maar het hoogtepunt is toch echt de alom gerenommeerde Cate Blanchett die acte de présence geeft door slechts wat te grommen als het aapje Spazzatura.
De vraag of de stop-motioninsteek een zoveelste versie van het uitgekauwde sprookje rechtvaardigt is moeilijk te beantwoorden. Natuurlijk, Del Toro's adaptatie is een stuk grimmiger en wijkt op belangrijke elementen af, maar zijn typerende magische stempel ontbreekt. Fans van zijn oeuvre zullen de talloze verwijzingen naar o.a. Pan's Labyrinth en The Devil's Backbone kunnen waarderen, maar de hiermee samengaande aanpassingen aan het verhaal voegen niet zo veel toe aan het sprookje. De moraliserende boodschap is echter aanzienlijk meer van deze tijd en de film is alleen al hierom vele malen beter dan zijn twee wanstaltige voorgangers eerder dit jaar.
De film neemt je mee op Pinokkio's zoektocht naar zijn plekje in de wereld. De aanvankelijk gevreesde houten knul blijkt, typisch op zijn Del Toro's, een stuk humaner dan de zogenaamd 'echte' mensen die hem initieel verafschuwen. Del Toro leert ons dat we allemaal wel eens verder mogen kijken dan onze neus lang is, en dat we met compassie de deur kunnen openen naar liefde en acceptatie. Een donkere maar nog steeds hartverwarmende twist op het tijdloze sprookje. Heerlijk voor de feestdagen en perfect in zijn imperfectie. Net als Pinokkio.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten