donderdag 24 augustus 2023

Intermittent fasting

 

"Al ben ik natuurlijk vreselijk leuk, van mij is er nooit genoeg "

zijn er altijd momenten dat ik foto's van mezelf zie en denk.. nou ietsje minder leuk is ook wel goed.

Zeker als je merkt dat je eigen lijf je tegen gaat staan als je in de spiegel kijkt.

Dus er moest weer eens drastisch worden ingegrepen.

De beproefde methode die ik al jaren volg werpt niet meer zijn vruchten af, dus een bepaald aantal calorieën eten, door 6 x per dag wat te eten, waardoor ik inderdaad destijds enorm ben afgevallen, waarbij ik me veel energieker en beter voelde, werkte dus niet meer.  ik hield me aan de regels, 500 cal minder per dag dat je mag hebben, bleef het keurig bijhouden in de app, om te ontdekken, dat ik op een gegeven moment, mede door het vele wandelen naar school het sporten het leek alsof ik niet genoeg had, ik wilde eten.. ik moest eten kon het niet omgooien..

Nadat ik veel goede verhalen hoorde over intermediair vasten, besloot ik het ook eens te gaan proberen, het is maar 4 weken om een redelijk resultaat te halen, daarna pak ik het oude schema op, maar het gaat mij er even om om mijn lichaam een flinke klapt te geven, zodat het wakker schrikt en denkt. maar dit is niet de bedoeling.. dit slaat nergens op ik ga maar eens zorgen dat ik met minder eten toe kan.. dus de hoop is dat ik weer wat gewicht ga verliezen van de isolatielaag die ik heb, zodat mijn kleding weer wat ruimer gaat zitten, om uiteindelijk als het resultaat er is me te gaan richten op het gezonde voedingspatroon dat ik had, om langzaam weer terug te keren naar de kleine hapjes  en maaltijden van 3 grote en  3 tussendoortjes en dan om de week twee dagen dit vasten te blijven doen, om zo toch in shape te blijven. 

Inmiddels als ik dit bericht aan het schrijven ben ben ik al 5 dagen onderweg, het gaat goed, de toegestane 8 uur eten gaat prima, ook daarna, al merk ik wel dat ik vaak in de nacht wakker word en dan toch trek heb, al is dat denk ik niet echt trek maar meer iets van... ik wil eten.. dus ik negeer het en het gaat goed.

Ook het eten in de 8 uur heb ik inmiddels onder controle, niet alles eten wat je maar eten kan maar er over nadenken en rustig eten. Er zijn smokkeldagen zoals ik ze noem voor mezelf, soms gaat het even niet anders als je de  hele dag in de weer bent of dat je eters krijgt dan lukt het niet altijd, maar dan pas ik mijn schema aan, dan vast ik eerst wat langer en verschuif ik hem een uur

Toch knaagt het gevoel dat het niet goed kan zijn, mede omdat je dan te weinig binnenkrijgt en dus dat je daardoor in de spaarstand gaat, dus het omgekeerde effect hebt. dus ik probeer het een tijdje en dan zie ik hoop ik resultaat en anders gaan we langzaam weer terug zoals ik al schreef naar dat wat me jaren geleden goed heeft geholpen en wat ik goed kon.

Na deze vijf dagen heb ik weer het eetpatroon opgepakt van heel lang gelden waardoor ik meer dan 20 kilo heb verloren, zodat ik dat nu kan volhouden, omdat ik mezelf kan zeggen dat ik weet dat ik het kan, zeker als ik na 8 uur eten 16 uur niet eet.., dit in combi met 2x per week een vastendag moet er toch iets gaan gebeuren lijkt me aan dit lichaam.. en zal ik toch hopelijk de 7 kilo die te veel zijn verliezen

 Inmiddels natuurlijk ook nog even na gevraagd bij mijn voeditiste en die adviseerde dit niet te lang te doen omdat je stofwisseling dan gaat vertragen, maar af en toe een dag of eens in de drie maanden een 4 tal dagen kan geen kwaad en kan alleen maar ten goede komen, dus dat gaan we maar eens proberen. om zo wel leuk te blijven maar iets minder ruimte in de maatschappij in te nemen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten