dinsdag 2 augustus 2022

Pieterpad etappe 17 ( Millingen aan den rijn naar Beek, 16 km) deel 1

Zo inmiddels de 3 en 4de dag waarop we lopen, we gaan dit ook in twee etappes doen, maar slapen nu in een hotel in Beek en dal.  Het hotel waar ik al een keer eerder heb geslapen toen ik mijn route afliep van de Limes..wat ook erg leuk was om te lopen..

Gisteren zijn we aangekomen in het hotel in Berg en dal, de klim naar het hotel is een uitdaging, maar gered met de auto. De kamer gevonden in het verdwaal hotel, wat is dat een gezoek in dit hotel maar het is gelukt. Terwijl we naar de eetzaal liepen besloten we m vandaag een taxi te nemen naar Millingen wegens het weer te verwachten warme weer, de bus naar het pondje in Millingen duurt al gauw een uur. Het eten bestond uit en heerlijk salade met daarbij friet en als toetje een blanke dame. Heerlijk.

De avond nog even weer het spel Skibo gespeeld, en naar bed. Om 1 uur ging ineens het brand alarm af, dus ik me snel aangekleed, telefoon en horloge. Toilettas, ik zou toch maar mijn gezicht verliezen ( later realiseerde ik me dat al mijn spullen op de wasbak stonden en er zat alleen maar wat doekjes in om mijn ogen schoon te maken.)mee  je neem wel het belangrijkste mee tenslotte, rustig naar de deur., jarenlange training op school en als Lotus werpt zijn vruchten af. Bleek los alarm te zijn. Tenminste dat besloten een aantal hotelgasten ( kreeg meteen een blik op de toekomst, de gang stond vol half aangeklede mannen met veel grijs haar en ver boven mijn leeftijd, geloof dat Susan en ik de gemiddelde leeftijd op deze gang behoorlijk naar beneden haalden)  op deze gang en ik ook, er gebeurde niets verder. Dus terug in bed.Susan heb ik in geen velden of wegen gezien, denk dat die door het alarm is heen geslapen. Toch merk je dat het gek is, je krijgt geen bericht dat het een vals alarm is, je gaat weer je bed in en bedenkt dat het wel zal los lopen. Al slaap je dan toch wel een stuk slechter in. Maar goed om half 7 ging de wekker, leve de vakantie. Vandaag lopen we van Millingen naar Beek.een slordige 16 kilometer. Wegens de hitte gaan we vroeg lopen.

Het ontbijt hebben we op zijn Hollands gedaan, we hebben ons lunchpakket maar gemaakt en ik meegebrachte zakjes in de tas gestopt van Susan. Leve de Nederlandsche zuinigheid . We hadden besloten om een taxi te nemen naar Millingen, helemaal vergeten dat er Pieterpad vervoer bestaan nu, maar goed 50 euro lichter en we waren op de plek van bestemming.

We begonnen de etappe te lopen en wonder boven wonder. Susan maakte net de opmerking dat we niet 1 x waren mis gelopen, bleek dat we toch mis liepen. Wij omgedraaid en terug gelopen waar we de kapel nog even een kaarsje hebben gebrand, om daarna ons te storten op het pad dat naar Beek zou gaan. We kwamen langs prachtige paden en kunstobjecten. De bessen waren al heerlijk aan het rijpen, we liepen stralend te genieten. Ondanks dat het veel asfalt was en we door de weilanden liepen, het was prachtig om te lopen. Onderweg kwamen we een prachtige huig stukje tegen in wederom Duitsland, we liepen steeds over de grens tussen Nederland en Duitsland, heel bijzonder, ben nog nooit zo vaak in Duitsland geweest binnen een vakantie. We hebben na 6 km een pauze Ingelast, mede omdat het een koele plek was en we daarna de zon in gingen. Lekker zitten praten en kletsen waarop we later nog twee dames tegen kwamen die we gisteren ook zagen. De ene dame had asfaltbeton. Knal rode benen ontstaan door de hitte van het asfalt..erg pijnlijk. We liepen door het prachtige dorpje Leuth, waar ik natuurlijk meteen leuter van heb gemaakt, er waren wonderbaarlijk veel ooievaarsnesten. Na het verlaten van Leuth hebben we muziek gedraaid tijdens het lopen, heerlijk al zingend samen genoten. Totdat we aankwamen bij een Duits dorpje, terwijl we daar doorheen gingen kwamen we langs een prachtige kunstenaars plek, het nieuw begin, er stonden prachtige beelden uit Zimbabwe, prachtig, daar hebben we gekeken en genoten. Na zoveel kunst zijn we gaan lopen naar het eindpunt Beek. Dwalend door het bos waren we ineens in Beek en stonden we voor de keus of de Duivelsberg beklimmen of toch de bus pakken. We kozen voor de bus het as een heel gezoek voordat we een bushalte hadden maar toen we aankwamen konden we zo instappen. Op naar het hotel, bij aankomst bij de halte naar het hotel hadden we nog ff een behoorlijke klim te nemen, maar dat lukte ook wonderwel goed. 17 km in de benen meer dag 1100 cal  verbrand Op naar morgen voor het tweede gedeelte van deze tocht.