gisteravond met de filmclub naar deze film geweest. Een film die mij meteen al aansprak, zeker omdat ik het werk van Paul Verhoeven ken en al vaker heb gezien. Wat weer een bijzondere film was dit. Een verhaal waar af en toe werkelijkheid met spel in elkaar lijkt over te gaan. Erg bijzonder en zieker een aanrader om deze film te gaan bekijken.
recensie van de film
Regie: Paul Verhoeven | Cast: Isabelle Huppert (Michèle), Virginie Efira (Rebecca), Christian Berkel (Robert), Anne Consigny (Anna), e.a. | Speelduur: 130 minuten | Jaar: 2016
Een
film die opent met een brute verkrachtingsscène volgt doorgaans één van
twee bekende paden. Meestal wordt de wandaad ofwel in een grimmig
wraakepos verwerkt, of in een tranentrekkend drama. Dat er na de ellende
flink gelachen mag worden, komt minder vaak voor. Laat het aan Paul
Verhoeven over om te breken met dergelijke conventies en alle regeltjes
aan de laars te lappen. Na een lange afwezigheid is Neerlands trots
terug om zijn publiek weer eens stevig op te jutten. Dit keer doet hij
dat in de Franse taal, maar verder verandert er niets: hij neemt nog
steeds geen blad voor de mond en spaart zijn toeschouwers nergens. Met Elle, een gedurfde maar perverse zwarte komedie, levert hij zijn meest provocerende film sinds Spetters af. Of de kijker daar blij mee moet zijn, zal hem een worst wezen.
De
'zij' in kwestie is Michèle, een keiharde zakenvrouw die de touwtjes
van haar leven stevig in handen heeft. Ze runt een succesvol gamebedrijf
en duldt van medewerkers en familie geen tegenspraak. Dat ze daarmee
iedereen in haar omgeving tegen zich in het harnas jaagt, komt niet als
verrassing. Maar haar kille houding maakt haar nog niet onkwetsbaar voor
een grove aanval in haar eigen huis, die haar als
verkrachtingsslachtoffer achterlaat. Hoewel, slachtoffer... Na het
misbruik hervat ze afstandelijk de dagelijkse routine, zonder de politie
in te schakelen. Ze heeft immers een bedrijf te leiden en een
disfunctionele familie in het gareel te houden. Bovendien wil ze haar
eigen duistere verleden achter zich laten en niet opnieuw oprakelen.
Maar als haar aanvaller haar begint te stalken met inbraken en
expliciete berichtjes, besluit ze naar hem op jacht te gaan.
Wie denkt dat een dergelijk verhaal in Verhoevens oeuvre past als een broeierige thriller à la Basic Instinct komt bedrogen uit. Zijn bewerking van Philippe Djians roman Oh...
is doorspekt met zwarte komedie en schunnige randjes. Wel lijkt hij er
weer een duivels genoegen in te scheppen zijn publiek constant op het
verkeerde been te zetten. Degene die de vraag stelt of wat volgt wel
gepast is na zo'n gewelddadige opening, is bij Verhoeven aan het
verkeerde adres, want politieke correctheid is hier niet aan de orde.
Michèle ziet zich omringd door dubieuze figuren; van haar overdadig
seksueel actieve moeder met haar gigolo annex verloofde, tot haar slappe
zoon en diens helleveeg van een zwangere vriendin. Zelf is ze evenmin
heilig met haar misdadige vader en dubieuze verleden. De game waaraan
haar bedrijf momenteel werkt, handelt bovendien over wellustige Orks die
rondborstige dames bruut penetreren en vermoorden. Als er al een
slachtoffer te vinden is in Elle, is het eerder de omgeving van Michèle zelf.
De
bikkelharde Michèle vormt een nieuw hoogtepunt in de toch al
lovenswaardige carrière van het fenomeen Isabelle Huppert. De Franse
diva is geen onbekende met grensverleggende rollen omtrent vrouwelijke
seksualiteit, van masochistisch in La Pianiste tot jeugdig en rebels in Godards Passion, maar zelfs voor haar doen getuigt haar prestatie in Elle
van lef, zowel fysiek als emotioneel. Ze laveert moeiteloos tussen
hardhandig toegetakeld slachtoffer en manipulatief monster en incasseert
op seksueel vlak bijna net zoveel als ze uitdeelt. Huppert domineert
wat zonder twijfel 'haar' film genoemd mag worden, waardoor de rest van
de cast toch wat verbleekt. Dat is jammer, want er bevinden zich diverse
Europese coryfeeën in het ensemble, van wie de meesten gereduceerd
worden tot overdreven typetjes in Verhoevens satirisch geheel. Verhoeven
geeft zijn muze Huppert alle ruimte zich uit te leven in dit
verontrustende relaas, dat verder ondergeschikt is aan zijn drang om op
elk ander niveau vooral geen compromissen te sluiten.
De oude stoker heeft immers wat in te halen en lijkt met Elle
een nieuw schandaal aan zijn toch al dwarse loopbaan toe te willen
voegen. Cannes kon hij er niet mee veroveren en het waarom laat zich
snel raden. De film schakelt heen en weer tussen beangstigende horror,
hilarische familieklucht en sensationele satire, maar die elementen
zitten elkaar behoorlijk in de weg. De film choqueert effectief, maar op
de grensoverschrijdende taferelen volgt hoofdzakelijk een ongemakkelijk
lachje uit plaatsvervangende schaamte. Als thriller slaat de film
halverwege dood, maar interessant blijft de studie naar de identiteit
van de protagoniste als dominante, maar geconflicteerde en impulsieve
persoonlijkheid. De gewaagde en amorele film zal mensen net zo makkelijk
intrigeren als tegen het hoofd stoten, maar dat was te verwachten van
de eeuwige provocateur Verhoeven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten