Vanavond naar de film geweest met de filmclub. Eerst wilde we deze film niet gaan kijken, maar bij het zien van de voorfilm zijn we en marche om gegaan en dus wilden we gaan kijken hoe dan ook deze film zou zijn. Het is een speciale film. zo prachtig verfilmd, maar ook zon mooi verhaal. Je word geroerd, je lacht, je geniet, je ziet de onmacht en je word even heel boos op een vrouw.. De moeder... maar uiteindelijk raakt het je.. zeker het einde.. ineens vallen heel veel stukjes op hun plaats.. dat maakt de film een must have seen..
Kortom een aanrader
Van deze acteur heb ik denk ik bijna alles gezien inmiddels, waarbij dit ook weer een rol is die helemaal bij hem past. Zijn rol in Chocolate vond ik zijn minste rol die hij heeft gespeeld. maar verder wat een top acteur.
Kortom een aanrader
Van deze acteur heb ik denk ik bijna alles gezien inmiddels, waarbij dit ook weer een rol is die helemaal bij hem past. Zijn rol in Chocolate vond ik zijn minste rol die hij heeft gespeeld. maar verder wat een top acteur.
recensie van de film
Regie : Hugo Gélin | Cast : Omar Sy
(Samuel), Clémence Poésy (Kristin), Antoine Bertrand (Bernie), Gloria
Colston (Gloria), Ashley Walters (Lowell), Clémentine Célarié
(Samantha), e.a. | Speelduur : 118 minuten | Jaar : 2016
Soms krijgt een onenightstand een staartje. In Demain Tout Commence
is het playboy Samuel die onverwacht wordt herinnerd aan een eenmalig
seksueel avontuurtje. Hij krijgt de schrik van zijn leven wanneer
Kristin uit Engeland bij hem op de stoep staat en hem even fijntjes
meedeelt dat hij vader is geworden. Net zo snel als dat ze gearriveerd
is, is de blonde vrouw ook weer met de taxi richting het vliegveld
vertrokken. In alle consternatie heeft ze de drie maanden oude baby bij
Samuel achtergelaten.
Maar Samuel laat zich niet
zomaar opzadelen met baby Gloria en besluit Kristin achterna te reizen
naar Londen. De zoektocht naar de moeder van het kind heeft heel wat
voeten in de aarde, al was het maar om het droge feit dat Samuel de
Engelse taal niet machtig is. Dat levert een hoop linguïstisch gestuntel
op, maar gelukkig voor hem wemelt het in Groot-Brittannië van de
Franssprekende personages. Op dit moment is ook duidelijk uit welke hoek
de meeste grappen moeten komen; het belachelijk maken van Engelse
inwoners en hun tradities lijkt de prioriteit te hebben. Om het niveau
aan te geven: een personage dat het woord 'beaucoup' verkeerd
uitspreekt, krijgt geen waardering voor zijn poging tot Frans spreken,
maar wordt schaamteloos uitgelachen.
In die hoedanigheid voert Demain Tout Commence
een hoop ergerniswekkende figuren op, die stuk voor stuk uit een
trommel met clichés zijn opgevist: de ober is een kakkineuze vent, de
schooldirectrice een stijve trut en de regisseur van een Engelse
hitserie een doorgedraaide schreeuwlelijk. Maar zo mogelijk nog
irritanter zijn de figuren die dichter bij Samuel staan. Zo loopt Samuel
op een roltrap letterlijk een homoseksuele televisieproducent tegen het
lijf, die gedurende de hele film niets anders doet dan opzichtig
knipogen naar alle (vrijgezelle) mannen die hij tegenkomt. Dat soort
overdreven stereotypes horen niet thuis in een familiekomedie, die zwaar
tegen het melodrama aan leunt.
Duidelijk is dat de makers van Demain Tout Commence het kunstje hebben afgekeken van het succesvolle Intouchables,
waarin de goedlachse Omar Sy ook de hoofdrol voor zijn rekening nam.
Een intermenselijke relatie met een pijnlijk tintje, dat zowel voor een
lach als een traan zorgt. Maar zo goed mengen humor en leed niet in de
film van regisseur Hugo Gélin. Op het moment dat moeder Kristin
halverwege de film haar rentree maakt, schiet het scenario in
borderlinemodus: het ene moment is het verhaal heel droevig, het
volgende moment heel vrolijk. Het resultaat is teleurstellend. Half
drama, half komedie, maar nergens een mooie mengelmoes van deze twee
genres.
Gelukkig kunnen de makers bogen op de charmes van
zijn sterke hoofdrolspeler. Omar Sy is prima op zijn plaats als een
volwassen kleuter die moet leren omgaan met verantwoordelijkheid en het
kersverse vaderschap. Zijn olijke kop met hagelwitte tanden dragen bij
aan zijn plezierige spel. Zelfs de inrichting van het huis moet het
kinderlijke enthousiasme van Omar Sy's personage onderstrepen. Grote
Playmobil-poppen, een wand vol met legostenen en een glijbaan die
uitmondt in een ballenbak midden in de woonkamer: niets lijkt te dol
voor deze vrolijke vader.
De boodschap dat plezier en
verantwoordelijkheid hand in hand kunnen gaan, was in dit geval
voldoende geweest. Maar jammer genoeg raakt Demain Tout Commence
gaandeweg steeds verder kopje-onder in een maalstroom aan verschillende
ideeën. Om onverklaarbare redenen vonden de makers het nodig om vlak
voor het einde nog een tweetal plotwendingen ertegenaan te gooien. Het
is een halfslachtige en ijdele poging om de film van méér dramatisch
gewicht te voorzien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten