zaterdag 29 maart 2014

okey dat weten we dan ook weer

 
Gisteravond was het wat laat toen er een telefoontje kwam van een vriend van mij in Alphen, hij zat er doorheen en had even behoefte aan een gesprek. Terwijl we aan de telefoon zaten hoorde ik genoeg om hem toch maar te gaan ophalen om even in alle rust te kunnen praten.  Thuis ging dat niet. Ik spring in de auto, rij naar de afgesproken plek, om hem op te halen. Ik sta nog even te wachten en dacht ik doe gewoon maar even mijn lichten uit, dat is wel zo handig. Ik sta daar geduldig te wachten, terwijl ik had aan gegeven dat ik er ben. Kom er ineens een politieauto aanrijden, hij kijkt, gaat naast me staan, en draait het raampje naar beneden. In mijn onschuld ik dus ook, ik kijk hem aan en de agent is slim, hij zegt tegen mij, Meneer u lichten zijn uit.. Ja dat weet ik toch ik heb ze zelf uitgedaan. duh.. dus ik zeg in mijn onschuld, dat klopt dat heb je goed gezien... Het woordje JE is denk ik de klap geweest die de knop om heeft gezet. De vraag kwam meteen waarom ik daar stond. Ik ben nogal adrem maar in een opgeschoten jongen in een politiepak, met een grote auto, die daar staat autoritair te zijn, ken ik soms mijn plek. Dus ik vertel naar eerlijkheid dat ik daar sta te wachten op een vriend van mij die er zo aan komt. Hij kijkt alsof hij water ziet branden en vraagt naar mijn rijbewijs.. FOUT... ik ben de auto in gesprongen en ben mijn tas vergeten met inderdaad mijn paspoort en mijn rijbewijs, naar eerlijkheid zeg ik dit tegen de  JE, hierop zie ik ineens de andere politie agent uitstappen aan de andere kant van de auto en met een lamp om mijn auto lopen, en van alles te checken. Gelukkig had ik wel mijn gordel om, dat scheelt, maar toch de andere man stapt ook uit, en zoals altijd, gaan die mannen eerst hun kruis naar voren gooien als ze voor je raam staan en meneer praat verder. Dit is heel fout, ik zeg nog in mijn onschuld, omdat ik weet dat ik dat heb, ik heb op mijn telefoon een foto staan van mijn rijbewijs en van mijn paspoort, dus die kan je bekijken als je wilt. Dus ik zoek ze op, maar deze agent heeft van alles in zijn hoofd en ja hoor, hij begint erover dat ik  wel heel fout ben, ik mag niet rijden zonder rijbewijs bij mij, en zeker niet zonder geldig id. nou die heb ik bij me alleen in een andere vorm in deze digitale tijdperk, moet dat toch kunnen. Kortom hij blijft er over door gaan, en stelt de vraag 'Wat NU? ' nou lijkt me simpel, maar ik blijf beleeft en zeg heel aardig,: "Je hebt de keus uit vijf dingen, 1) ik rij nu naar huis en ik haal mijn rijbewijs op en laat hem op buro zien, 2) je zegt dat ik niet meer mag rijden en dat ik moet gaan lopen naar huis omdat ik zonder rijbewijs rij, 3) je doet alsof dit niet gebeurt is en je gaat gewoon met je collega weg en klaar is het, aan jou de keus. 4) ik krijg een preek van je, en dan lachen we er samen om en klaar, 5) een combi van bovengenoemde voorstellen, al spreekt mij optie 3 het meest aan, dat zou mijn oplossing zijn."  Soms moet ik op mijn woorden letten, maar ik vond dit mierenneukerig en had hier totaal geen zin in namelijk, inmiddels was ik door de scan gehaald, en men kwam met de slimme opmerking, of ik op mijn adres woonde, daarna kwam de opmerking dat ik inderdaad een geldig rijbewijs heb, dat de auto van mij is, etc. Ik moet zeggen inmiddels was ik wel klaar met deze komedie, en vond dat het maar eens moest opschieten.  Soms ken ik mijn grenzen en dus ook in dit geval. Ik maakte maar de opmerking van nou wat gaan we doen, keuze 1, 2,3, 4 of 5...  De agent, die keek me aan, begon weer erover dat ik heel fout was en dat ik een boete kon krijgen en dat ik een auto reed, ja duh dat doe ik al jaren en ja ik zit in een auto, ik zit er niet om alleen maar mooi te zijn, ik zit er omdat ik dat wil en iemand moet ophalen voor een goed gesprek, hij bleef maar doorgaan over dat ik in een auto reed en dat ik mijn id altijd bij me moet hebben, nogmaals ik blijf beleefd, als het een leerling was geweest had ik allang gezegd: "Nou ophouden en nu gewoon normaal doen, en zeg maar hoe je dit oplost, ik doe niet meer mee" maar nee dat kan niet, Je heeft een pakje aan en heeft een auto met zwaailichten, een slecht huwelijk denk ik, want iemand die zo doorzeurt en zo doorgaat kan niet een goed huwelijk hebben, de vrouwen lopen bij hem weg,  nadat hij langdurig zweeg, en geen steun kreeg van zijn collega die allang inzag dat dit een hopeloze zaak was,   en uiteindelijk kwam dan de oplossing hij  zei: "Nou ik doe nu even niets maar als u straks aangehouden word en controle komt dan krijgt u een boete... " Voor mijn gevoel had hij geen poot om op te staan, omdat ik een geldige id bij me had op mijn telefoon, en ik denk dat hij door mijn adremheid, en mijn lief lachen dom kijken tactiek, een beetje van slag was. Het kan ook zijn dat het kwam door mijn onschuldige blauwe ogen, ik weet het niet maar toch. hij besloot met een diepe zucht dat ik mocht door rijden. In middels was die vriend van mij ook al aangekomen en zat al in de auto. die ook vreemd keek naar dit gedoe maar we konden naar mijn huis rijden. Natuurlijk maak ik wel een omweg omdat ik wist dat er controle was verderop omdat ik langs kwam rijden dus ik ben niet gek, en heb even een rondje gemaakt om naar huis te gaan. Inmiddels ben ik dus weer wat wijzer geworden dat je dus kennelijk niet zomaar ergens mag staan met je lichten  uit in de auto, en dat je zeker niet geen rijbewijs bij je mag hebben, ookal is het digitaal.. stom stom stom.. maar ik vond dit toch wel gewoon zoeken naar spijkers op laag water en ben er nog niet over uit wat ik er echt van vind.. komt vanzelf. ( En ja er staat in de wet dat je altijd een geldige id bij je moet hebben maar ze zeggen niet in wat voor vorm dus volgens mij als je hem digitaal bij je hebt, kunnen ze je niet veel maken lijkt me, maar dat zal ik wel mis hebben en te horen krijgen van iedereen die meer van de wet weet dan ik...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten