zondag 22 oktober 2023

Berlijn in de herfst ( dag van vertrek naar Berlijn )

 

Genoeg zakdoeken mee, zowel stoffen als papieren, hoestdrank, keelspoelmiddel, neusdruppels, paracetamol, kortom bijna een halve apotheek om te zorgen dat ik dus deze vakantie goed door ga komen.Anderhalve week geleden werd ik al wakker met last van mijn keel, en daar schijnt het mee te beginnen volgens mijn buuf en broer.. dat heb ik dus behoorlijk lang vol gehouden om te blijven werken, tenslotte hadden we wensen en grenzen dus dat kon ik niet afwezig zijn omdat ik daar de organisator van was, de week erna had ik nog twee  studiedagen  en een dag lesgeven dus ik dacht ik zet even door nu.. dat is dan niet altijd in je voordeel , daar ben ik ook wel achter gekomen, het is dan wel zo dat je je eigenlijk overgeeft.. gevolg dan komt het ineens extra naar buiten. wat ook weer goed is want dan genees je sneller. en vooral veel slapen en rust nemen dat werkt het beste.

Dus na ongeveer 3 dagen veel in bed te hebben gelegen, hooguit even de deur uit voor de noodzakelijke dingen, ongeschoren, haar niet in model en zeker niet op mijn mooist gekleed liep ik dus de dingen te doen die niet konden wachten, een te volle vuilniszak die stonk,  dat soort dingen voor de rest in bed, lezen, slapen, filmpjes kijken, leve de opgenomen films maar ook Netflix, Video prime, waar ik nogmaals Red, White en royal bleu heb gekeken, voor de derde keer en het  is iedere keer weer huilen.. zo mooi deze film... een absolute aanrader.

Maar goed terug waar het om draait.. om half 4 ging mij wekker, want we moesten om 5.00 uur ons melden op Schiphol. Jeroen, was de avond van te voren al geweest, om zijn tas te brengen, zodat hij in de ochtend meteen naar mij kon lopen en dan zo konden we meteen door naar de bushalte, we hadden afgesproken de bus van half 5 te pakken, zodat we inderdaad op tijd op Schiphol zouden zijn. Ik had geregeld dat we de snelle lijn konden pakken zodat we nog sneller door de douane zijn en niet te lang in een rij hoefden te wachten.

Dank zij de snelle lijn waren we zo door de douane, wel werden mijn koffer en rugzak eruit gehaald wegens mijn appels en mijn mandarijntjes en achteraf wist ik dat dat kon gebeuren  dat is altijd zo maar gelukkig mocht het mee. We zijn meteen naar de gate gelopen, beter te vroeg op je plek als te laat. Gelukkig ging het snel, zeker het boarden . We hadden een mooie plek en zaten vrij snel in het vliegtuig.  De vlucht ging goed, alleen merkte ik wel 1dat ik dus verkouden ben.. mijn hemel mijn oren sloegen dicht .  Vliegen met dit soort oren is niet echt een succes, maar  gelukkig waren we snel in Berlijn, tenslotte is het ook maar een uurtje vliegen . Bij aankomst in Berlijn was het even zoeken naar de uitgang, daarna naar de trein en meteen door naar hotel. We hadden deze vrij snel gevonden en konden dus meteen inchecken en onze kamer in. Wat een luxe is dat. Koste wel 15 euro de man maar toch we konden wel gelijk de spullen op de kamer leggen en daarna de stad in. Natuurlijk is het zo als je samen op vakantie gaat voor het eerst dat het even wennen is. Maar we waren heel snel al gewend. We deden de Japanse highlights tour. Dus de toeristische dingen die je moet hebben gezien gaan bekijken. We zouden bij Checkpoint Charlie gaan beginnen, maar we zagen het bijzondere kerkhofje waar ik jaren naar op zoek ben geweest. Daar hebben we wat rondgedwaald, daarna zag ik ook nog het streetfood tentje dus mijn dag was compleet. We zijn daarna meteen door de Hackische hoffe gelopen om daarna het beroemde steegje wat voor mij een soort van thuiskomen is,  daar even het museum bezocht waar een man joodse onderduikers had die in een fabriek voor borstels. We kwamen langs  het monument voor de gevallen soldaten, maar ook langs de plaats waar de Boekverbranding heeft plaatsgevonden. Natuurlijk bij die twee plekken stil gestaan. 

Nadat we dit hadden gezien zijn we eindelijk richting de brandedenburger Tor gelopen , natuurlijk daar ook onderdoor gelopen, maar niet voordat ik Jeroen had verteld van de beroemde foto van Michael Jackson met zijn baby in zijn had bij hotel Adler. We zijn natuurlijk naar het holocast monument gegaan en er doorheen gelopen om daarna naar de plek te gaan waar de bunker van Adolf Hitler heeft gestaan. Daar even bij stil gestaan, om ons de gruwelen van nu even te bezinnen.  De weg vervolgd en aangekomen bij de plek waar een stuk muur staat waar we dus ook meteen een museum hebben bezocht. 

Eindelijk kwamen we aan bij Checkpoint Charlie, dus daar wat rondgekeken om te gaan naar de East site Galarie om even weer wat kunst te zien. We zijn geĆ«indigd bij Raw, wat nog bestaat al was het er heel stil.., we hebben daar heerlijk rondgelopen om ergens een bak thee te drinken. Daar hebben we besloten om terug te gaan naar het hotel om even een oude mannen slaapje te doen, tenslotte waren we al heel lang op..dus was het wijs om even rust te nemen voordat we gingen eten. 

 












 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten