zaterdag 7 oktober 2017

LIESBETH List, de musical

Vanochtend heel vroeg mijn bed uit voor een oefening in Den Haag, eerst mocht ik nog even langs de fysio wegens een vastgelopen spier in mijn rug.. Dat krijg je als je 250 air squats moet maken en dat je daarbij iets niet helemaal goed doet.. dus ik moet mezelf in de gaten houden dat ik me niet over corrigeer.

De oefening, mag ik helaas niets over zeggen maar hij was gaaf en spectaculair. Ik heb vreselijk genoten.

Daarna door naar Capelle waar vriend Frans met vrienden Chris en Rick al op mij zaten te wachten de koude woning zonder kachel, met een heerlijke maaltijd. Wat is het toch een luxe om zo te kunnen aanschuiven. Het eten was heerlijk, een soort van stamppot met daarin vegetarische gehakt met kruiden en groente.. heerlijk. Als toetje hadden Rick en Chris voor vla gezorgd met natuurlijk slagroom

Zoals gebruikelijk vloog de tijd en moesten we ons naar het theater begeven in de regen. Dus paraplu's mee en lopen maar, we waren keurig op tijd, nadat we van de schrik waren bekomen dat we niet naast elkaar zaten, hebben we ons neergezet en zijn we gaan genieten van de voorstelling.

Het is een prachtige voorstelling dat is op zeker, zeker als je van de liedjes houd van Liesbeth. Het begin is mooi, ze begint zonder pruik en er komt naar voren dat ze al een beetje in de war is. Het zijn prachtige sfeer momenten. Wel is het jammer dat het decor is gemaakt voor een platte vloer, zodat het publiek eigenlijk in het theater op de vloer zou moeten kijken. Wij zaten keurig vooraan en daardoor zag je een aantal dingen niet of slecht.   Het decor is een soort van grote eettafel. Het verhaal van Liesbeth word in vogelvlucht verteld en is best wel aangrijpend. Zeker omdat ze eigenlijk altijd onzeker was, de verkeerde mannen op haar pad kreeg die geen goed deden aan haar gevoel van eigenwaarde. Een paar regiefoutjes kun je bijna niet omheen zoals dat de mevrouw die haar pleegmoeder speelt van Vlieland Duits praat. Het zou kunnen dat die mevrouw Duits was maar anders is dit wel een heel vreemd accent op Vlieland,  Het prachtige lied Laat me, wat altijd toch mijn favo is van Ramses zat er ook in, het lied teveel te vaak, kreeg ook een heel andere betekenis ineens door de zetting in het verhaal.. prachtig

De cast is goed gekozen en zeker de rol van Liesbeth is erg geloofwaardig neergezet. Ze is Liesbeth.

Aan het einde van het stuk waar ze afscheid neemt van Ramses die natuurlijk al is gestorven zegt ze dat hij er bij lag als een vogeltje, en dat ze heeft gezegd ga maar slapen het is goed...

Dat stukje raakte me diep, omdat ik ook vond dat mijn vader erbij lag als een klein vogeltje maar ook dat ik zei dat hij mocht gaan slapen dat het goed was. Tevens het lied wat ik voor hem hoe dan ook wilde draaien op de crematie  Heb het leven lief, werd aan het einde gezongen.. prachtig en mooi

Wel is het jammer dat er kennelijk ergens iets toch niet goed was, ik zat er niet optimaal in, het viel me op dat aan een jurk een hele lange draad hing.. tevens dat van de pruik van Liesbeth een paar haren recht overeind stonden.. Ik besef me dan terdege dat ik kennelijk toch minder geboeid ben door de voorstelling omdat anders deze kleine futiliteiten niet zouden zijn opgevallen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten