woensdag 20 september 2023

The nun 2

Tja als je Alex meeneemt naar een film die hij misschien niet leuk vind, staat er een tegen presentatie te wachten. namelijk ik moest mee naar The nun  2, een horror film, dus ik dacht alleen maar, okey dat doen we dan maar, en we zullen wel zien, is het nix ben ik in ieder geval van de straat..

Nou ik moet zeggen, wat een prachtige film, ik vond hem niet eens zo erg om eerlijk te zijn, er zaten wel wat schrik momenten in, maar daarvoor kijk je natuurlijk ook naar deze film... ik vond hem zeer onderhouden en ben ook benieuwd naar of er een vervolg op komt, dat vind ik vooral heel spannend.. maar geen slechte film al had ik wel een aantal keer dat ik schrok, terwijl je weet dat het gaat komen, toch schrik ik dan dus dat is niet zo gek

Wat ik tegenwoordig wel storend vind dat je dan film zit te kijken en dat er dan naast je iemand zit die luidruchtig zijn tortilla chips zit te kanen.. dat vind ik eigenlijk zonde van de film..  dat zou niet moeten volgens mij

Of deze film een aanrader is weet ik niet, ligt er aan of je van dit soort films houd , ik heb er wel van genoten.

 

 recensie Nun 2

Regie: Michael Chaves | 110 minuten | horror | Acteurs: Taissa Farmiga, Jonas Bloquet, Storm Reid, Anna Popplewell, Bonnie Aarons, Katelyn Rose Downey, Suzanne Bertish, Léontine d’Oncieu, Anouk Darwin Homewood, Peter Hudson, Tamar Baruch, Natalia Safran, Maxime Elias-Menet, Pascal Aubert

Het beste element uit ‘The Conjuring II’ was de geheimzinnige non. Deze vreemde entiteit met gloeiende ogen, een lijkbleke huid en een bewegingsloos voorkomen joeg een hoop mensen de stuipen op het lijf en al snel werd een culticoon geboren. Omdat filmmaatschappijen van geld houden – het liefst veel – kon een heuse spin-off rond deze filmgriezel niet uitblijven. Het resulteerde in het anonieme ‘The Nun’ uit 2018. Deze film bracht genoeg op om een vervolg te rechtvaardigen en die sequel is nu in de bios te zien onder de niet al te originele naam ‘The Nun II’. Er was niet erg veel publiciteit rond deze film. Meestal een slecht teken…

In ‘The Nun II’ blijkt dat Valak (de echte naam van de demonische non) nog niet verslagen is. Dat was wel de gedachte, dus dat betekent dat de diensten van zuster Irene (Taissa Farmiga) opnieuw nodig zijn. Helaas kan ze niet meer op de hulp van een ervaren duiveluitdrijver leunen, dus moet Irene het doen met haar vriendin zuster Debra (Storm Reid). Deze vrouw is niet zo Bijbelvast en dat betekent dat ze snel haar geloof moet hervinden, willen ze samen Valak stoppen. De demon heeft bezit genomen van Maurice (Jonas Bloquet), de tuinier uit het eerste deel die net als Irene een demonische aanval overleefde.

Voor een grote film die vrij geruisloos in de bioscoop is uitgebracht, is ‘The Nun II’ verrassend sterk. Er is zichtbaar veel geld en aandacht besteed aan de special effects, kostuums en decors. De film oogt verzorgd en de cast is – over het algemeen – prima. Toch is er weer die maar…

‘The Nun II’ lijkt flink gehavend te zijn op de montagetafel. Waarschijnlijk zijn er veel reshoots aan te pas gekomen, want de film heeft geen soepel verloop. Je kijkt naar een aantal losstaande scènes die aan elkaar zijn geplakt. Het is duidelijk dat er ineens meer geweld in moest, want veel scènes dienen geen enkel doel dan de hoeveelheid bloed omhoog te stuwen. Naamloze slachtoffers worden geofferd aan Valak en worden vervolgens nooit meer genoemd.

Het tempo is compleet zoek en dat zorgt veel veel dode momenten – iets dat je zelfs niet wilt in een horrorfilm. De film wordt gered door het sterke spel van Farmiga, het charisma van Bloquet en een vrij aardig opzet liefdesplot tussen Maurice en een onderwijzeres.

Regisseur Michael Chaves beloofde een bloederige film – de goorste uit ‘The Conjuring’ franchise – en dat is gelukt. ‘The Nun II’ is bij vlagen bruut en de spanningsopbouw is soms best aardig. Als je na het vorige deel bent afgehaakt, zal dit deel je interesse vast herwinnen. Aardige horrorfilm met een paar gebreken, maar met toffe brute scènes.


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten