dinsdag 19 september 2023

Pelgrimspad etappe 12 ( Distelberg naar Den Bosch) 13 km

Ach waarom ook niet, laten we een keer stoer doen en gewoon meteen etappe 12 aan 11 vastplakken, dit alleen al omdat het onmogelijk is om vanuit Distelberg met de bus naar huis te gaan, en om er te komen, onbegrijpelijk als het hoort bij de route, maar goed dus we hadden al van te voren besloten dat we dit gingen lopen met z'n 3-en en het is alleen maar leuk, al vroeg ik me wel af of het wel zo verstandig was na het zuchtzand waar we al doorheen waren geploeterd.. wat ik heel vermoeiend vind. maar gelukkig zijn Nico en Paulien meer van pauzes nemen dan ik, met als gevolg dat ik dus meer rustmomenten had onderweg dan ik normaal neem.

Dus we vertrokken vanuit Disseldorp, waar we de hoop hadden gezet op dat we daar wel wat konden eten. maar helaas was het restaurant daar dicht, en tot mijn stomme verbazing stonden er dus wel bushaltes, maar die waren kennelijk niet bekend bij 9292.. dus we besloten hoe dan ook gewoon naar Den Bosch te lopen, al hadden we wel al besloten dat we als het nodig was we gewoon eerder een bus zouden nemen, dus het doel was niet om Den Bosch te halen maar eerder, letten op elkaar of het wel of niet gaat.. en gewoon aangeven als het niet meer gaat, dit ook om de hitte die er was..  al viel dat erg mee om dat je steeds door het bos liep

We waren net onderweg of Paulien verstapte zich een beetje en viel op de grond..  dus dat was even schrikken, maar nadat we de nodige zorg hadden besteed en ons meteen afvroegen waarom geen van ons een EHBO tasje bij zich had, maar door de wond goed uit te spoelen, en goed af te dekken met een wond helende zalf die ook desinfecterend is, hebben we kort overlegd wat we zouden gaan doen, gaan we verder of gaan we terug want we waren nog niet heel ver van de bushalte.. maar Paulien zei alleen maar kom we gaan, en liep weer als een kievit. voor ons uit.. dus wij er maar achteraan.

We hebben telkens bij een bushalte overleg gehad of het nog ging en of we de bus moesten nemen of dat we een ubertje moesten bellen. maar nee hoor we liepen door. We hadden in onze gedachten dat we bij de IJzeren man zouden gaan lunchen, maar toen we er aan kwamen bleek het een grote toeristische gebeuren te zijn, waar we dus moesten betalen om er te kunnen eten. dat weigerden we natuurlijk, dus wij weer verder lopen totdat ik ineens een klein loket ontdekte waar je dus patat kon bestellen met ijsjes etc. dus we besloten om dan maar een bakje patat te bestellen met een vegetarische kroket. Het duurde lang voordat we de patat kregen, wat eerder de naam zou verdienen van lange chips want het was keihard en koud.. echt niet super lekker maar goed honger maakt rauwe bonen zoet, dus we hebben er van genoten om, nadat we verder waren gelopen, te ontdekken dat er nog veel restaurants waren waar we hadden kunnen eten maar ach de magen waren vol en we konden verder.

Kennelijk waren we vol genoeg om niet meer goed op te letten en hadden dus een verkeerde afslag genomen om te ontdekken dat we dus weer bij de ijzeren man uitkwamen, dank zij de komoot konden we de route weer vinden en konden we verder.. dus dat ging lekker, het was een prachtig pad, die ik zo nog een keer zou lopen, en dat scheelt want ik zag al dat het begin van dit pad ook het begin is van boekje twee van het pelgrimspad die je dus weer langs dezelfde route laat lopen als we nu hebben gedaan. nu twijfel ik nog wel of ik dat ga doen.. waarschijnlijk ga ik nog een keer het laatste stuk lopen omdat ik ook graag kamp Vught wil bezoeken, dit omdat het me toch wel bezig houd, zeker naar mijn bezoek aan Sacherhausen en Auswitsch en het lopen van het westerborkpad. waar ik ook het kamp heb bezocht.

Dus dat is iets wat ik nog in mijn achterhoofd hou en het is ook wel leuk om de kerken in Den Bosch te gaan bezoeken dan, dus kennelijk ga ik deze etappe nog een keer lopen de komende tijd.

Maar goed we hebben heerlijk lopen kleppen met als gevolg dat we ineens ergens stonden waar we niets konden. en we bleken en een kruis totaal te hebben genegeerd dus we moesten weer een stuk terug,...

Het laatste stuk was over een pas gemaaide oever, op zich lekker maar niet als het gras er nog ligt,.. maar ook dat maakt het wandelen extra leuk vind ik.

Uiteindelijk kwamen we aan in Den Bosch, even zoeken naar het Station en nadat we dat hadden gevonden hebben we eerst onze waterflessen bijgevuld, hebben we onze voeten en benen zo goed als het kon schoongespoeld, hebben een ijsje genomen om daarna naar onze bus te gaan om terug te keren naar de auto.. we dachten dat we hem handig hadden geparkeerd maar het bleek verre van handig want de bushalte waar we uit moesten stappen was nog een dikke 20 minuten lopen, dus deze dag eindigde met een totaal aan 37 km op de teller..  en bijna 3000 cal verbrand. en dan zijn er mensen die zeggen dat je van wandelen niet  afvalt en geen conditie opbouwt. ik ga dat toch wel betwijfelen als ik eerlijk ben