Deze film krijgt zulke goede reacties dat ik me bedacht om dit te gaan zien met Alex, als tegenprestatie moet ik mee naar een horror film.. wat ook zo zijn charme heeft dat kan niet anders.. dus ik ben benieuwd.
Dus had ik Alex gevraagd om mee te gaan, gelukkig was hij het er mee eens en ging mee op de voorwaarde dat we daarna met elkaar uit eten zouden gaan, sushi, en daar zeg ik geen nee tegen.
Tevens vroeg hij me of hij me op zou komen halen, super leuk, daardoor werd het een echt dagje uit.
Dit is natuurlijk de beste manier, na een dag waarin ik veel km had gelopen, is dit een relax dag, eerst uitgeslapen om daarna lekker bij te komen en te genieten van de goede dingen van het leven.
Wat een prachtige film, al moet je wel heel goed opletten omdat er drie verschillende tijdslijnen door elkaar heen worden getoond, maar het raakt het verhaal, ook hoe het afloopt.. kortom een aanrader, 3 uur lijkt een lange zit, maar uiteindelijk vliegt dat om, zoals ze mooi onderaan in de recensie staat het is eigenlijk nog te kort.
recensie van de film:
Regie: Christopher Nolan | Scenario: Christopher Nolan | Cast:
Cillian Murphy (J. Robert Oppenheimer), Emily Blunt (Kitty
Oppenheimer), Matt Damon (Leslie Groves), Robert Downey Jr. (Lewis
Strauss), Jason Clarke (Roger Robb), Alden Ehrenreich
(senaatsmedewerker), Kenneth Branagh (Niels Bohr), Josh Hartnett (Ernest
Lawrence), Florence Pugh (Jean Tatlock), e.a. | Speelduur: 180 minuten | Jaar: 2023
"Nu
word ik de Dood, vernietiger van werelden." Dit mompelt de Amerikaanse
natuurkundige Julius Robert Oppenheimer na de succesvolle proef met de
atoombom in Los Alamos in New Mexico. Niet lang daarna schrok de wereld
op door de bombardementen op de Japanse steden Hiroshima en Nagasaki.
Het leidde tot tweehonderdduizend directe en indirecte doden en luidde
het einde van de Tweede Wereldoorlog in.
Het leven en werk van J. Robert Oppenheimer vormt het onderwerp én lijdend voorwerp van de twaalfde speelfilm van Christopher Nolan. Waar zijn Tenet al de hersencellen flink aan het werk zette vanwege het haast onnavolgbare plot en gejongleer met tijdslijnen, mag hetzelfde worden gezegd van deze drie uur durende doch bevredigende uitputtingsslag. Om de verwachtingen maar meteen te temperen: Oppenheimer wordt gedreven door dialogen, kent een moordend tempo en een haast eindeloze reeks personages vertolkt door topacteurs.
We
maken kennis met Oppenheimer die als jonge student in Cambridge
geïnspireerd raakt door vakgenoten zoals Albert Einstein en Niel Bohr.
Al snel blijkt de jonge wetenschapper meer weggelegd voor de theorie dan
voor de praktijk. Hij ontwikkelt zich in de kwantummechanica, destijds
nog een onontgonnen tak van de natuurkunde. Parallel hieraan zien we het
vragenvuur dat een oudere Oppenheimer op zich afgevuurd krijgt omdat de
FBI is getipt. De natuurkundige wordt beticht van communistische
sentimenten en vormt een gevaar voor de nationale veiligheid vanwege
zijn extreme standpunten.
Een derde verhaallijn, geschoten in
zwart-wit, draait om een voormalig militair en directeur van de
gerenommeerde Princeton-universiteit. Een lastig te herkennen Robert
Downey Jr. geeft gestalte aan Lewis Strauss die na de oorlog Oppenheimer
inlijft. Voor een senaatscommissie moet Strauss zijn geschiktheid
bewijzen als minister van Economische Zaken van het kabinet van
president Eisenhower.
Pas in het laatste uur wordt duidelijk hoe
deze zaken zich tot elkaar verhouden. Hierbij is enige kennis van het
tijdperk van McCarthy en zijn jacht op het communisme geen overbodige
luxe. Nolan geeft weinig tot geen context en focust zich volledige op
zijn personages. Oppenheimer en zijn directe collega's hebben de
hoopvolle, maar naïeve instelling dat met het laten ontploffen van de
atoombom oorlogen tot het verleden zullen behoren. In werkelijkheid
creëerde de theoretisch fysicus een monster en zette hiermee de deur
open voor de Koude Oorlog.
Oppenheimer is een lange zit
waar je voortdurend je kop bij moet houden. Dat is door het intelligente
doordachte schrijfwerk allesbehalve een straf, maar Nolan voert ons zo
veel dat alleen dit al een tweede kijkbeurt rechtvaardigt. Werkelijk
magistraal is de opbouw naar de genoemde proef onder de naam Trinity. We
weten allemaal welke richting het experiment de wereldgeschiedenis
opstuurde.
Nolan bouwt het zo op dat het voelt alsof we er voor
het eerst kennis van nemen. Niet voor niets opent de regisseur met een
tekstuele verwijzing naar de Griekse mythologie. Prometheus stal het
vuur van de goden en werd als straf tegen de rotsen geketend, waar een
adelaar dagelijks zijn lever uitpikte. Deze parallel wordt diverse keren
aangehaald, komt enigszins hoogdravend over, maar snijdt wel hout al is
het maar omdat het aansluit op het boek American Prometheus waarop
Nolan zijn film baseerde.
Oppenheimer voelde zich precies zoals
de mythische held nadat hij zich realiseerde wat hij had aangericht. Na
de oorlog wilde hij de ontwikkeling van de waterstofbom, de opvolger van
de aanvankelijke atoombom, tegenhouden. De atoombom wordt vaak
toegeschreven aan Einstein, maar het was Oppenheimer die het projectiel
ontwikkelde. Het kostte hem drie jaar, vierduizend medewerkers en het
hedendaagse equivalent van vierendertig miljard dollar. Oorlogspresident
Truman (een kolderieke bijrol van Gary Oldman) noemde het het grootste
experiment van de wetenschap.
Nolan ziet zich gesteund door een
keur aan grote namen, waarbij hoofdrolspelers Cillian Murphy en Downey
Jr. niet alleen de meeste schermtijd, maar ook de grootste indruk
achterlaten ondanks het feit dat ze weinig scènes delen. Het enige dat
je Nolan kunt verwijten is dat hij zo veel indrukken op ons afvoert dat
de emoties vaak het onderspit delven. Het is dan ook een treurig gegeven
dat de vrouwelijke personages en hun sores, zoals Oppenheimers vrouw
Kitty op een zijspoor zijn gezet. Haar relatie met haar echtgenoot,
kinderen en de fles, worden aangestipt maar niet uitgediept.
Oppenheimer
wordt in sommige bioscopen vertoond op 70mm-film en werd met
IMAX-camera's gefilmd door onze eigen Hoyte van Hoytema. De desolate
woestijn van New Mexico waar de wieg van een nieuwe wereldorde stond
werd zelden zo mooi in beeld gebracht.
Dit is een haast perfect
mix van een acteursdrama en politieke thriller, die herinneringen
oproept aan de beste tijd van Oliver Stone. Nolans twaalfde vergt een
flinke investering, voortdurende aandacht en stevig zitvlees. Het is
onmogelijk om alles tot in detail te doorgronden. Het zijn drie films
ineen, waarbij drie uur haast nog te kort is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten