dinsdag 26 februari 2019

Budapest dag 3


Ja we hebben hem gisteren al gezien, en gaan hem zeker bezoeken. Gisteren ook de harlekijn gezien,mooi beeld zo aan de rivier. Vannacht wederom goed geslapen, het zou kunnen dat ik gewoon moeën en daarom zo goed slaap. De taalfoutjes die hier in de bloggen staan over deze vakantie komen vooral doordat ik het type op mijn telefoon, klein beeld en kan het niet altijd meteen terug Lezen. Sorry daarvoor. De kamer ligt aan het auditorium erg gaaf, al heeft het wat nadelen omdat de bewoners van dit complex soms toch ander tijden aanhouden dan de gasten. Ik merk dat de meeste mensen om 5 uur naar hun werk gaan en dit ook liefdevol luid bespreken met hun buren...is even wenen. Maar zoals ik al zei ik slaap meteen door. Ben wat gewend inmiddels.

Wat gisteren erg leuk was bij de tour dat er iets werd verteld over de groep Bensky dus niet de bekende Banksy. Ze proberen er voor te zorgen dat de stad goed onderhouden blijft. Stukken asfalt die gescheurd zijn, in brokken, zie in het album van Budapest op Facebook, de foto met gekleurde delen van een straat, doen ze expres. De overheid wil dat alles strak en clean blijft, dus die zijn tegen deze dingen en maken meteen de straat weer goed. Zo zorgen ze er indirect voor dat de stad goed onderhouden blijf. Dat vind ik leuke weetjes. Vandaag doen we de op en af bus, lijkt ons handig om zo de stad te leren kennen. Een dagje pest ontdekken, morgen buda, al denk ik dat ik toch teug moet er is nog zoveel te zien hier.

De bus vinden was goed geregeld maar de juiste bus was een crime.., we werden van het ene rode jasje naar de andere rode jasje gestuurd, maar het is gelukt we zijn goed terecht gekomen . De instap geeft gedoe, zeker als een aantal Italiaanse dames voordringen en dan sorry zeggen, heb ik maar even gecorrigeerd door te zeggen dat als ze sorry menen ze een stap terug doen, maar dat deden ze niet... fijntjes gezegd dat hun sorry geen waarde had... geloof dat ik assertief begin te worden.  Misschien niet leuker voor de omgeving maar wel voor mezelf .

We hadden als voornemen om de hele route uit te zitten, helaas ontdekten we dat we, zo leek het steeds het zelfde blikje reden. Toen we op sommige plekken 20 minuten pauze hielden, zijn we bij de Citadel uitgestapt. Daar naar toe gelopen, erg mooi daar. Terug naar de opstapplaats weer 20 minuten wachten, ik was er klaar mee. Dus zijn we uitgestapt bij het parlement. Helaas konden we geen rondleiding doen, dus we moeten terug komen . Wel langs de Aldi broodjes en kaas gehaald. Heerlijk zitten te lunchen. Daarna naar het monument voor de vermoorde mensen die hun schoenen moesten uitdoen en dan werden dood geschoten . Ze belanden dan in de Donau en stierven. De schoenen staan daar in brons. Indrukwekkend, heb er een steentje bij gelegd .


We wilden naar de synagoge, terwijl we daar Naar toeliepen zagen we dat de basiliek open was, dus daar naar binnen.  Het was een grote baseliek voor de een of andere hoofd van iets. Het meest spannende was wel dat er leen afhakte hand in bakje lag,  die kon je zien als je geld in een bakje legde.  Niet gedaan. Wel gehoopt dat een Japanner het ging doen maar. Er.

We besloten om maar een boottocht te maken we hadden er recht op dus er naar toe gegaan, het was een mooie tocht over de Donau. Daarna nog even het oudste kerkje in, daarna door om
Te eten. Dit keer Mexicaans.

Uiteindelijk doodmoe maar voldaan in het hotel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten