Eigenlijk trok deze film me totaal niet maar aangezien vriendin Ankie me echt zei dat ik deze film moest gaan zien heb ik vriendin Heleen gevraagd om mee te gaan als cadeautje voor haar verjaardag.. dat doe ik meestal want wat geef je aan iemand die alles al heeft, voordeel is dat ik dan ook nog een leuk uitje heb en dat is ook nooit weg tenslotte. We zaten in de grote zaal en niet helemaal boven in. Het begon om half 4, dus dat was al bijzonder vond ik.. ik vreesde dat we tussen veel grijze pruiken zouden zitten en dat ik de gemiddelde leeftijd behoorlijk naar beneden zou halen. en dat is gelukt
Nou de zaal was niet vol, laten we maar stellen zelfs leeg.. en wat een mooie film is dit, genieten, ontroerend en wat een prachtig mens is zij geweest deze Lee.. ik ben diep onder de indruk over haar.. Eigenzinnig, niet bang om haar nek uit te steken en vooral erg weerbaar..
Deze film is een absolute aanrader
recensie over de film:
Regie: Ellen Kuras | Scenario: Liz Hannah, Marion Hume, John Collee | Cast:
Kate Winslet (Lee Miller), Andy Samberg (David), Marion Cotillard
(Solange), Alexander Skarsgård (Roland), Andrea Riseborough (Audrey),
e.a. | Speelduur: 116 minuten | Jaar: 2023
Men
noemt Tom Cruise wel eens 'de laatste filmster', omdat hij ondanks zijn
prima acteerwerk altijd Tom Cruise blijft - zo beroemd is hij. Andere
acteurs zijn kleiner van status (niet lengte) en kruipen diep genoeg in
hun rol om te doen vergeten dat ze niet echt de persoon zijn die ze
spelen. Toch gaat de bewering over Cruise niet helemaal op, want andere
namen en gezichten zijn minstens zo groot om de illusie volledig in
stand te houden. Ook Kate Winslet blijft Kate Winslet. Zelfs als ze op
voortreffelijke wijze Lee Miller speelt.
Lee
heeft haar modellenwerk ingeruild voor een carrière als fotograaf. Ze
leert Roland kennen met wie ze een relatie aangaat en verhuist naar
Engeland. Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit. Het stoort Lee enorm
dat vrouwen op geen andere manier mogen bijdragen dan het werk overnemen
dat de mannen hebben neergelegd om te gaan vechten tegen de Duitsers.
Ze krijgt het voor elkaar om het Kanaal over te steken om de oorlog te
fotograferen.
Lee Miller heeft echt bestaan, deze film is
gebaseerd op haar leven. Wie haar kent, kent waarschijnlijk ook haar
meest beroemde foto en kan wel raden hoe deze film eindigt. Maar het
blijft natuurlijk een geënsceneerd drama met verzonnen dialogen en
momenten die misschien zijn aangedikt of uit de duim gezogen.
Het was passend geweest als een film over een fotograaf indrukwekkende plaatjes zou bieden. Lee
is prima gedraaid, maar neemt nooit de tijd of moeite voor visuele
kunstwerkjes die je omver blazen. Geen camera op de perfecte positie,
geen dramatische belichting die een alledaagse locatie omtovert tot iets
magisch. Alles is professioneel doch simpel gefilmd.
De makers
hadden dan weer wel Kate Winslet in de hoofdrol, en dat maakt een hoop
goed. Millers persoonlijkheid vertoont zelfs wat overeenkomsten met het
publieke imago van Winslet met haar no-nonsensehouding en sterke
gedrevenheid. Maar ze heeft ook wat geforceerd rebels, zodat niemand ter
wereld kan ontkennen dat ze gevochten heeft.
Niemand kan ook
ooit ontkennen dat ze erbij was, midden in de strijd tijdens de Tweede
Wereldoorlog. Ze legde het letterlijk vast. Over deze periode gaat het
grootste deel van de film, maar daar heeft de doorgewinterde
filmliefhebber niet veel aan. Lee toont de gruwelen van de oorlog die we al in talloze andere films hebben gezien.
Voor de echte Lee en alle betrokkenen was het natuurlijk nieuws en choquerend, en dat kan de film niet weglaten. Hierdoor wordt Lee
een Tweede Wereldoorlogfilm voor degenen die er weinig hebben gezien.
De treinen, de kampen, de lijken en de overlevenden en hun trauma's.
Ditmaal gezien door de ogen van een Amerikaanse fotografe.
Misschien
is het ook een geschikte film voor dat kleine aantal mensen dat
zichzelf heeft laten overtuigen dat dit nooit gebeurd is. Dit gaat over
een Amerikaanse vrouw die het met eigen ogen gezien heeft, er foto's van
heeft gemaakt en er vooral geen enkele baat bij had om dit verhaal te
verzinnen. In dat opzicht is dit verhaal zeer geschikt voor de jonge
generatie die nu pas begint met het kijken van serieuzere drama's.
Het
is allemaal niet vernieuwend, maar het raakt evengoed. Er is een moment
waarop Lee in een bevrijde doch gebombardeerde stad naar een woning
gaat van Joodse mensen met wie ze bevriend was. Ze treft er één enkele
overlevende aan die is teruggekeerd. Doorgedraaid van trauma probeert ze
de troep op te ruimen in een kamer waar de nazivlaggen nog aan de muur
hangen.
In één opzicht biedt Lee iets wat zelden tot
nooit is vertoond: wanneer Hitler is verslagen bezoeken de soldaten zijn
Berlijnse appartement. Niet voor de lol, maar om dit laffe monster een
dikke middelvinger te geven; hij heeft verloren en is de grootste
verliezer. Lee maakt een foto; het eindresultaat is open voor discussie,
maar het heeft haar in ieder geval beroemd gemaakt.
De twee uur
gaan redelijk snel voorbij. Af en toe verspringt de tijd tientallen
jaren door de raamvertelling. Die krijgt een conclusie die sommigen
prachtig zullen vinden, anderen een flauw trucje. Ondanks de milde
overvloed aan films die laten zien hoe vrouwen worden onderschat door
mannen, blijft het belangrijk om hun bijdragen aan de geschiedenis,
vooruitgang en cultuur te belichten. De verdiensten van Lee Miller mogen
zeker niet uitblijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten