Tijdens het voorfilmpje zeiden Heleen en ik dat is een leuke film die willen we gaan zien. het is natuurlijk altijd nog de vraag of de trailer goed weergeeft waarover het gaat, dat was ook de ervaring bij een andere film, waarvan we dachten dat is een mooie film maar waarbij we bij de pauze en ook nog na de pauze, en ook na de film ons afvroegen wat ons had bezield om deze film te kiezen. maar goed je mag best af en toe een misser hebben tenslotte
Nou in het begin moest ik erg wennen aan de manier van filmen, het lijkt een documentaire, maar het is het niet.. het is een verhaal in een verhaal met daarin persoonlijke verhalen van de gevangenen waardoor het weer extra intrigerend maakt .
Het gedeelte voor de pauze kwam langzaam op gang.. maar naar de pauze was het indrukwekkend, tranen in mijn ogen zo mooi gedaan en zo mooi gefilmd prachtig
Een film vol krachtige personages met allemaal hun eigen verhaal, een aanrader om deze film te zien..
recensie van de film:
Regie: Greg Kwedar | Scenario: Clint Bentley, Greg Kwedar | Cast:
Colman Domingo (Divine G), Sean San Jose (Mike Mike), Clarence Maclin
(zichzelf), Paul Raci (Brent), David Giraudy (zichzelf), Sean Dino
Johnson (zichzelf) | Speelduur: 107 minuten | Jaar: 2023
De
Sing Sing-gevangenis is een van de bekendste en strengst bewaakte
gevangenissen in de Verenigde Staten. Enkele grote criminelen zoals
Frank Abbandando en Charles Becker zijn in het verleden in deze New
Yorkse bajes geëxecuteerd. Harde types dus. Je zou daarom niet
verwachten dat in die gevangenis theatertypes zitten. Niets is minder
waar; in 1996 richtte een aantal gevangenen het theatergezelschap RTA
(Rehabilitation Through the Arts) op.
Door
middel van de theaterkunst proberen gedetineerden hun emoties kwijt te
raken en zichzelf te (her)vinden. Waarvoor de hoofdrolspelers in Sing Sing
zijn opgesloten, blijft ongewis, maar al snel wordt duidelijk dat ze in
die gevangenis flink veranderd zijn. Dat doorbreekt het Amerikaanse
stigma van gevangenen als stoere macho's: binnen deze muren bevinden
zich ook gevoelige theatertypes.
Dit contrast met onze
verwachtingen wekt meteen sympathie voor de hoofdpersonages. Er ontstaat
een impliciet maar duidelijk onderscheid tussen wie deze mensen vóór
hun gevangenschap waren en wie zij zijn geworden. Zo'n tegenstelling kan
al gauw ongeloofwaardig overkomen, maar daar is hier nooit sprake van.
Het helpt ook dat alle acteurs zichzelf spelen, met uitzondering van
Colman Domingo en Paul Raci.
Ondanks hun minimale ervaring voor
de camera, brengen de acteurs hun sterke persoonlijkheden prachtig en
authentiek over. Er zit veel nuance in hun rollen, waardoor ze een breed
spectrum aan gevoelens kunnen tonen. Daarbij versterken ze elkaar ook:
de groepsdynamiek is zonder twijfel het sterkste aspect van de film. Uit
de manier waarop de mannen met elkaar omgaan, blijkt direct de
diepgaande connectie die ze delen.
Hoewel Colman Domingo
schittert als hoofdpersoon John 'Divine G' Whitfield, steelt Clarence
'Divine Eye' Maclin absoluut de show. Zijn transformatie van stoere,
emotieloze bajesklant naar gepassioneerde acteur is simpelweg briljant.
Als aanvankelijke buitenstaander komt hij met ideeën waar de vaste leden
niet eerder aan dachten. Dat legt de contrasten tussen de personages
prachtig bloot.
Sing Sing is een publiekslieveling van
de bovenste plank en zal begrijpelijkerwijs vaak vergeleken worden met
de hoogst gewaardeerde film op IMDb. Sing Sing is zeker waardig om in één adem genoemd te worden met The Shawshank Redemption, al is de kans klein dat deze film net zo'n culturele impact zal maken. Shawshank draaide vooral om gerechtigheid, hoop en vriendschap, Sing Sing richt zich meer op de vraag wat mannelijkheid precies inhoudt.
Traditioneel
worden mannen als 'mannelijk' beschouwd als ze stoere dingen doen met
een stoïcijnse houding. Zonder emoties te tonen kunnen ze de zwaarste
uitdagingen aan - een beeld dat veel klassieke actiehelden (Arnold
Schwarzenegger, Sylvester Stallone, Bruce Willis, etc.) hebben
geschapen. Sing Sing] breekt juist met dit stereotype: mannen kunnen kwetsbaar zijn en toch mannelijk blijven.
Het
is moeilijk om zulke zware onderwerpen te verwerken in een film die je
ook laat lachen, maar regisseur Greg Kwedar is erin geslaagd. De film
voelt soms erg Amerikaans sentimenteel aan, maar dat is te vergeven door
het ijzersterke acteerwerk en een uitstekend script. De Amerikaanse
releasestrategie was opmerkelijk; studio A24 probeerde de film tussen
oktober en december beperkt in bioscopen uit te brengen om een hype te
creëren. Die bleef uit, wat mogelijk ook gevolgen heeft voor de
Oscarnominaties die later vandaag bekend worden gemaakt. Toch verdient Sing Sing ze zonder enige twijfel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten