zondag 2 februari 2025

Malle Babbe (Musical)

 

Voor dat de musical al was gemaakt had ik mijn kaartje al geboekt voor Rob de Nijs, ik heb hem 1x live gezien en vooral veel bewegende achterwerken van de overjarige vrouwen die voor hem vielen als een blok...  maar live was hij goed.....

dus toen ik de melding kreeg dat deze musical kwam, heb ik meteen geboekt, zonder te weten of het wat zou zijn, zonder dat ik wist wie de hoofdrolspeler is, kortom een wilde gok zou je kunnen stellen.

De aankondiging die ik later las maakte dat ik nog meer geïntrigeerd was en blij was dat ik de voorstelling had geboekt:

"De Rob de Nijs musical

De muziek en rijke carrière van Rob de Nijs komen tot leven in de gloednieuwe musical Malle Babbe! De musical is gebaseerd op een waargebeurd en bepalend moment in Robs leven, waarin hij zweeft tussen droom en werkelijkheid. Door de ziekte van Parkinson is hij intussen tot weinig in staat. Om hem op te vrolijken, neemt Jet hem mee terug naar zijn jongere jaren en stappen ze samen in het ‘Circus van zijn Geheugen’. Vergezeld door Zuster Ursula en Malle Babbe komen ze zijn vader en vrienden van vroeger tegen, waaronder Lennaert Nijgh en Anneke Grönloh. Samen herbeleven ze hoogte- en dieptepunten uit zijn rijke en spraakmakende carrière. Met musicalster René van Kooten als Rob de Nijs, worden zijn leven en muziek op onvergetelijke wijze tot leven gebracht. Een avond vol herkenbaarheid en alle grote hits, waaronder Het Werd Zomer, Zondag en natuurlijk Malle Babbe" 

Dus het was eindelijk zover om de musical te gaan zien, na een luie zaterdag, veel plannen maar niets van uitgevoerd wegens een van veel te veel wakker liggen. Dus dit was het uitje van de dag. Mezelf wel alvast het geluk gegund door veel voorbereidingen te treffen met het eten voor de komende dagen , we hebben een drukke week voor de boeg, 3 x opendag met daarbij ook nog een avondje film.. ik weet het wel te plannen blijkt . 

Nou het is was een bijzondere ervaring mensen die op de meest bijzondere momenten opstaan om naar het toilet te gaan. Iemand met een beperking die geluiden blijft maken..  het gekke is in het begin dacht ik het hoort bij de voorstelling maar gaande weg de voorstelling begreep ik dat het uit de zaal kwam.. even plaatsen en blok.. de pauze  was hilarisch te noemen op een akelig vlak.. een meneer ging voor mij naar de toilet.. het duurde en duurde en toen ik eindelijk kon hing er een lucht in het toilet.. waarbij ik besloot om maar mijn neus dicht te knijpen en dan maar wat minder goed te richten… vreselijk wat een geur..

De voorstelling is bijzonder te noemen, ik begrijp niet alle regie keuzes die er gemaakt. Rene van Kooten doet zijn best, maar is voor mij op het podium  Rene van Kooten, ik zie in hem geen Rob de Nijs, De voorstelling heeft veel decor alsof men iets wil verbloemen in de voorstelling.. De rol van Jet was voor mij het meest geloofwaardig in het geheel. De setting van het circus vind ik opmerkelijk, voor mij is het nog niet helemaal duidelijk waarom er voor gekozen is, heeft het te maken dat hij als kind altijd naar het Oosterpark liep om naar het circus te kijken, is het de mediacircus waar hij in is beland..Kortom vreemde keuzes zijn er gemaakt... wel is voor mij het duidelijk dat voor de voorstelling als uitgangspunt is gekozen voor de liedjes Foto van Vroeger en ook voor het slot lied of hij gisteren nog een keer over mag doen.. wat het wel heel mooi rond maakt het verhaal..  

Maar ik zou zeggen beoordeel zelf en ga kijken.

 Recensie van de try out door Rene van Kooten zelfgeplaatst

 In de Kunstlinie in Almere ging op 22 januari 2025 Malle Babbe, de Rob de Nijs Musical, van start met de eerste Try Out voor publiek.

Hieronder een verslag zonder teveel te spoileren, want iedereen kan beter zelf alle verrassende elementen beleven, dus hieronder alleen de verhaallijn in grove lijnen.



De voorstelling opende met “het Circus Rob de Nijs” midden op het toneel terwijl de castleden Jan Klaassen de Trompetter zongen. In het Circus voerden de castleden vele capriolen uit in verrassende kleding en na een ‘uitleg’ van de spreekstalmeester kwamen Rob en Jet de Nijs op. Vanavond werd Jet de Nijs gespeeld door Lottie Hellingman, die de rol afwisselt met Maartje van de Wetering. Rob de Nijs (René) zat in een rolstoel en het was aangrijpend om te zien wat de ziekte van Parkinson doet met een mens…



Op voorstel van Jet gingen zij en Rob een reis door het verleden maken omdat zij veel uit zijn leven gemist had en dit alsnog mee wilde beleven. En zo geschiedde. Rob kon in deze fantasie opstaan uit de rolstoel en zo beleefden ze samen vroegere tijden met elkaar waarin veel muziek en veel vrouwen voorkwamen, die vooral weergegeven werden door Renée de Gruijl en Sanne Franssen, die een vrij grote rol hadden in het geheel. Aan het begin van zijn carrière zong Rob met Anneke Grönloh, Willeke Alberti en Johnny Lion en viel gelijk op dat de liedjes vroeger heel braaf en veel rustiger gezongen werden met veel articulatie. Later zou alles wat vloeiender, sneller en moderner gebracht worden. Lennaert Nijgh, die lange tijd de liedjes schreef voor Rob de Nijs, was ook een vrij grote rol en behalve door Rob/René werden er ook diverse solo’s gezongen door de anderen. Soms was het – mijns inziens – wat jammer dat een bepaald liedje gedeeld werd door Rob met bv. Jet en/of dat liedjes van Rob gedeeltelijk werden gezongen óf werden gezongen door anderen. Foto van vroeger is daar een voorbeeld van, wat later zong René zelf ook een gedeelte van dit mooie en bekende nummer. Het werd Zomer was ook leuk geënsceneerd ‘aan het strand’.


Gedurende zijn levensloop werd ook duidelijk dat Rob zich heel graag goed kleedde met beroemde kledingmerken en dat hij daardoor meer kleding bezat dan geld en met vrouwen om zich heen had hij ook geen moeite, soms zelfs met een paar tegelijk.


Bart van Veldhoven speelde in Aspects of Love ook al met René samen, maar in deze musical verdiende hij een grote pluim als de spreekstalmeester.

Het orkest was gesitueerd op het toneel wat leuk in het Circus-geheel paste. Af en toe kwam er een muzikant tijdens een lied meedoen op de draaischijf die in het midden stond.
De voorstelling duurde ca. 2,5 uur (inclusief pauze) en in het laatste gedeelte ging de zaal hélemaal los tijdens de enige nummer 1 hit van Rob de Nijs: Banger Hart. Iedereen sprong van zijn stoel om mee te swingen maar daarna volgde er – toch wel onverwacht – een zeer ontroerend moment met een prachtig en gevoelig lied van Rob, weer terug in zijn rolstoel.


Na het slotapplaus volgde er een hele grote toegift, waar de Circuspiste een waar spektakel vormde met vele capriolen van de lenige castleden en de musical werd vrolijk afgesloten met een lange staande ovatie. De choreografie en soepelheid van de castleden is echt enorm en heel goed.
Op naar de première op 9 februari waarna de diverse recensies en sterren zullen volgen van deze voorstelling die al volop uitverkochte zalen heeft en ook al een verlenging na de zomervakantie.

De Rolverdeling bij Malle Babbe:
René van Kooten – Rob de Nijs
Lottie Hellingman – Jet de Nijs
(Maartje van de Wetering – Jet de Nijs)
Sanne Franssen – Malle Babbe & Belinda Meuldijk
Renée de Gruijl – Zuster Ursula & Elly Hesseling
Bart van Veldhoven – Spreekstalmeester (& Cover Rob & Vader Rob)
Jasper van Hofwegen – Lennaert Nijgh
Bart Oomen – Vader Rob de Nijs
Sharifa Smith – Anneke Grönloh & ensemble
Jip Wassenberg – Willeke Alberti & ensemble (& Cover Malle Babbe & Zuster Ursula)
Jochem Smit – Johnny Lion & ensemble (& Cover Spreekstalmeester & Lennaert Nijgh)
Sem Bach – Speelman (& Cover Johnny Lion)
Laurie van Iersel – Speelvrouw (& Dance Captain & Cover Jet)
Maartje Petersen – Swing (& Cover Anneke Grönloh, Willeke Alberti & Speelvrouw)
Niek van der Deijl – Swing (& Cover Johnny Lion & Speelman)

 SLOTAPPLAUS (video):

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten