Soms duik je in een film die je denkt te kennen en ineens is het een totaal andere film dan je in gedachten had. .geweldig zo ook deze film. verhaal bekend, maar niet goed genoeg dat bleek wel.. dus ik heb heerlijk zitten kijken naar deze film en genoten.. een aanrader dus....
Regie: Bill Condon | Cast: Emma Watson (Belle), Dan Stevens (Beest), Kevin Kline (Maurice), Josh Gad (LeFou), Luke Evans (Gaston), e.a. | Speelduur: 129 minuten | Jaar: 2017
Vanaf deze week draait de langverwachte live-action remake van Disneyklassieker Belle en het Beest in de Nederlandse bioscopen. Het is geen gemakkelijke taak om een nieuwe generatie te betoveren en tegelijkertijd de fans van het origineel te bekoren. Het sprookje van regisseur Bill Condon eindigt dan ook in een split tussen vernieuwing en hommage. Alle goede bedoelingen ten spijt is de magie grotendeels verloren gegaan in deze moderne vertaling.
Het
was Belle noch het beest die de gemoederen de afgelopen maanden
bezighield in aanloop naar de première. Van de talloze nieuwsberichten
rondom deze langverwachte film ging het gros opeens over LeFou. Gastons
trouwe rechterhand is ditmaal namelijk - horror o horror - homoseksueel.
Je zou denken dat er in nasleep van films als Moonlightminder
heisa zou worden gemaakt over een blikuitwisseling tussen twee mensen
van hetzelfde geslacht. Van Disney-films wordt blijkbaar nog steeds
verwacht dat ze aan een andere standaard voldoen. Dat was wellicht juist
een reden achter Condons keuze om meer diversiteit aan te brengen in
zijn Beauty and the Beast.
De
praktische uitvoering zal veel fans echter enigszins teleurgesteld
achterlaten. Er is simpelweg te veel verloren gegaan in Condons pogingen
om iets aan de klassieker toe te voegen. De aanvullingen en
veranderingen van zowel personages als het verhaal voelen grotendeels
overbodig. De bijna veertig minuten extra speeltijd worden opgevuld met
snel vergeten liedjes en bijrollen, en achtergrondinformatie die eerder
tegen dan voor de personages werkt. Met name de nieuwe openingssequentie
die een bijzonder ongelukkige indruk van de prins achterlaat, is
moeilijk af te schudden. Het is lastig om je mee te laten slepen in de
grote eind-goed-al-goed-dans, als er nog steeds een beeld op je netvlies
staat gebrand van de opgedirkte lapzwans uit het begin.
Het
is niet alleen de prins die dit lot treft. De droge komedieact die
Kevin Kline als Belles vader opvoert, doet je verlangen naar de lieve en
aandoenlijke Maurice van weleer. Josh Gad legt de nieuwe seksuele
oriëntatie van LeFou er intussen wel erg dik bovenop, al kan hem het
typetje vergeven worden. Te midden van personages die in vergelijking
met hun voorganger het onderspit delven, is de kersverse Gaston een
verademing. Luke Evans vertolkt de slechterik met een perfecte
combinatie van narcisme, nukkigheid en onnozelheid. Ondanks zijn
arrogantie zou je bijna medelijden met hem krijgen wanneer Belle hem
hooghartig afwijst. Emma Watson is geknipt voor de rol, maar lijkt zich
bij vlagen te goed te voelen voor haar omgeving. Wellicht een onbedoeld
bijeffect van de extra emancipatie die ze onder Condon meekreeg. Net als
het geüpdatete kostuum dat stiekem doet denken aan een jurk die aan één
kant in de (lange) onderbroek is blijven steken. Gelukkig vindt Watson
op tijd de juiste balans terug en kan er alsnog fijn meegeleefd en
gelachen worden zoals voorheen.
Beauty and the Beast weet efficiënt aan de nostalgietouwtjes te trekken, maar in de buurt van het origineel komt hij niet. Het is geen letterlijke één-op-éénverfilming geworden, maar in grote lijnen is er niets veranderd. De vernieuwing is gezocht in de bijzaken. De manier waarop een personage van A naar B komt - zowel letterlijk als figuurlijk - wijkt hier en daar iets af, maar het is niet voldoende om een verrassende voorstelling op te leveren. Het is veelzeggend dat de momenten die het meest raken het dichtst bij het origineel blijven. Scènes als het muzikale 'Be our guest' doen precies wat ze moeten doen: de fans met een knoop in de maag en glimlach op het gezicht herinneren aan dezelfde sequentie in de animatiefilm, en tegelijkertijd imponeren met de mogelijkheden van de hedendaagse special effects. Helaas voor hardcore fans van de Nederlandse versie van Belle en het Beest zal die muzikale triomf ditmaal niet in de 'Kom erbij'-variant te beleven zijn. De film wordt alleen in het Engels uitgebracht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten