Toen ik hoorde over deze film dacht ik meteen dit is een film voor Heleen, dus ze moest mee van mij, gelukkig kon ze op de zondagmiddag en had ze er zin in om te gaan kijken naar deze film
Wat is Angelina een geweldige actrice, zo mooi hoe ze Maria neerzet en mijn complimenten voor de regisseur die deze film op deze manier heeft laten verfilmen. prachtig. De film vind ik wel traag maar wat is hij mooie de 124 minuten vlogen voorbij. De manier van filmen maakt dat je ook op het verkeerde been word gezet maar ook dat je in het verhaal meegaat..
Een absolute aanrader en Angelina zal een Oscar moeten krijgen voor deze rol.
recensie van de film:
Regie: Regisseur(s) Pablo Larraín | Scenario: Steven Knight | Cast:
Angelina Jolie (Maria Callas), Pierfrancesco Favino (Ferruccio), Alba
Rohrwacher (Bruna), Haluk Bilginer (Aristotle Onassis), Stephen Ashfield
(Jeffrey Tate), e.a. | Speelduur: 124 minuten | Jaar: 2024
Het
was geen makkelijke klus om Maria Callas, de beroemdste operazangeres
van de twintigste eeuw, tot leven te brengen op het witte doek. La
Divina (de goddelijke) betoverde het publiek in alle operahuizen en
concertzalen met haar indrukwekkende stem. Ze was de Madonna van haar
tijd. Hoewel ze schitterde als operaster en de roddelpers haar amoureuze
avonturen op de voet volgde, eindigde ze haar veelbewogen leven als een
kluizenaar. Angelina Jolie ging de uitdaging aan.
Pablo Larraín maakte eerder indruk met de twee ijzersterke en intieme biopics Spencer (2021) en Jackie (2016), waarin hij respectievelijk de beminde prinses Diana en first lady Jackie Kennedy portretteerde. In Spencer deed hij dat met een magisch-realistisch randje en in Jackie
met een bevreemdende boventoon. De films zijn verbonden door de
eenzaamheid die de wereldberoemde en geliefde vrouwen op een bepaalde
tijd in hun leven ervoeren. Larraín zet deze traditie voort met Maria.
De
film opent in de herfstige straten van het Parijs van de jaren
zeventig. We treffen Maria aan voorbij haar hoogtijdagen. Ze is
verslaafd aan pillen, geeft denkbeeldige interviews, is veel te mager en
klaagt dat haar overleden geliefde 's nachts weer aan haar bed stond.
Ze beweert de klootzak te hebben weggestuurd. Dit vertelt ze aan haar
huishoudster en haar poedels. Ze is haar krachtige zangstem kwijtgeraakt
en dwaalt als een diva door de arrondissementen. Soms breekt de
realiteit door en lijkt ze even te beseffen dat ze de belichaming van
vergane glorie lijkt te zijn geworden. Of dat ook zo is, laat Jolie mooi
in het midden.
Angelina Jolie is duidelijk in de wieg gelegd om
deze eigenzinnige operaster gestalte te geven. Ze weet heel goed hoe ze
de tegenstrijdigheden van Maria moet vertalen, waardoor de diva
hooghartig overkomt, maar ook een zachte kwetsbaarheid laat
doorschemeren. Ze is eigenwijs en haar gedrag grenst soms aan het
vervelende, maar dat vergeef je haar al snel weer. Dit is de verdienste
van Jolie, die er een kunst van heeft gemaakt om haar personages
standvastigheid en vastbeslotenheid mee te geven, zonder hun zwakke
plekken uit het oog te verliezen.
Het knappe aspect van de film
is dat deze aanvankelijk niet de focus legt op haar vriendelijke
huishoudster Bruna of haar geduldige assistent Ferruccio, die haar
chauffeert, haar agenda beheert en vooral heel vaak haar concertvleugel
verschuift. De reden is dat Maria lekker druk is met zichzelf (zo heeft
de roem haar gevormd) en zich verliest in haar herinneringen.
Naarmate
de dagelijkse dynamiek tussen de drie duidelijker wordt, blijkt dat ze
de onuitgesproken overeenstemming hebben om een bepaalde illusie in
stand te houden. Hoewel ze verondersteld worden om zich zo te gedragen,
blijken Maria's werknemers allesbehalve figuren aan de zijlijn te zijn.
Maria
gaf alles om groots en meeslepend te zingen, volgde haar eigen pad en
plukte de vruchten van haar overweldigende succes. Zonder haar
gloriedagen blijft een gemankeerde en boze dochter over die verbitterd
is geraakt door het geruzie met haar moeder. Ze heeft liefdesverdriet,
verzinkt in het gemis en is verstrikt geraakt in haar verleden. Ze houdt
ervan om op een terrasje stijlvol Maria Callas te zitten zijn, in de
hoop om zo te worden aangesproken. Maar de wereld is hard.
Het is
een prachtig portret dat geen enkele operakenner, bezielde sopraan of
zangliefhebber onberoerd zal laten. Toch weet Larraín er meer in te
leggen dan een eerbetoon aan de legendarische operazangeres. Vooral het
moment waarop Maria en haar zusje Yakinthi in een café tegenover elkaar
zitten, biedt stof tot denken over wat het daadwerkelijk betekent om van
binnen én buiten uit de schaduw te treden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten