recensie van de film:
Regie: Thea Sharrock | Scenario: Jonny Sweet | Cast:
Olivia Colman (Edith Swan), Jessie Buckley (Rose Gooding), Arjana Vasan
(Officer Moss), Timothy Spall (Edward Swan), Malachi Kirby (Bill),
Joanna Scanlan (Ann), e.a. | Speelduur: 100 minuten | Jaar: 2023
Ooit
waren de vrome Edith en de losbandige Rose bevriende buren, maar hun
verschillen bleken te groot. Sinds ze niet meer op goede voet naast
elkaar kunnen wonen ontvangt Edith brieven met extreem schunnig
taalgebruik. Wanneer ze uiteindelijk besluit de politie in te schakelen
stoppen die niet al te veel moeite in hun onderzoek en besluiten dat
Rose de dader is. Maar zij beweert onschuldig te zijn, en agent Moss is
de enige die haar gelooft. Maar ja, ze is een vrouwelijke agent in 1920
en niemand heeft oren naar haar bevindingen.
Voordat
de film van start gaat deelt de film een komische mededeling: 'dit is
waargebeurder dan je zou denken'. Veel beter dan het gebruikelijke
'gebaseerd op een waargebeurd verhaal' wat veel meer insinueert dat
alles wat je ziet echt gebeurd is in plaats van dat het merendeel is
gedramatiseerd. En ja, het is ook waar. Na de Eerste Wereldoorlog was er
in een klein Engels kuststadje oproer over brieven met heftige inhoud
(waar we nu om kunnen lachen).
Het is echter niet waar dat dit
voorval dreef op vrouwonvriendelijkheid. In de film wordt agent Moss
gespeeld door de charmante Anjana Vasan (Killing Eve) die een
bak racisme en seksisme over zich heen krijgt. In het echt was de Britse
weliswaar de eerste vrouwelijke agent van West Sussex, maar ze werd
gevraagd om de zaak te leiden.
Dit is slechts één van de vele fictieve elementen die scenarist Jonny Sweet heeft toegevoegd om van Wicked Little Letters
het zoveelste verhaal met de boodschap 'kijk eens hoe asociaal vrouwen
vroeger werden behandeld' te maken. Wellicht om de kans te vergroten dat
het script in productie zou worden genomen, maar er is geen tekort aan
dit soort verhalen. Onze trieste maatschappelijke geschiedenis leent
zich er goed voor, maar je beroepen op een feitelijke onjuistheid is
niet erg kies.
De boodschap is bovendien op een extreem drammende
wijze verpakt. De sfeer wordt zwaar verpest door te tonen hoe
overdreven betuttelend mannen reageren op vrouwen. Er zit gelukkig
genoeg humor in, maar die bestaat hoofdzakelijk uit losse grapjes,
Ediths overdreven reacties wanneer ze de brieven leest en opschepperij
over hoe positief ze overkomt in de media.
Een andere verzonnen
toevoeging is dat Rose een alleenstaande moeder en weduwe is die hokt
met een zwarte man (die lekker stereotiep geen baan heeft en teert op
haar inkomen), wat moet benadrukken wat voor een immorele vrouw die Rose
toch is. De geforceerde diversiteit in de cast spreekt dat echter
tegen, want in de rechtbankscène wordt de rechter vertolkt door een
zwarte acteur. Er is een onrealistische wereld gecreëerd waarin een
relatie met een zwarte man een schande is, terwijl een zwarte man ook
een gerespecteerde rechter kan zijn.
Een andere reden voor het
anti-vrouwsentiment is dat het voorval met de brieven te mager is om een
interessante film van te maken met een acceptabele lengte. Het is
hilarisch, maar meer geschikt om een kort historisch nieuwsartikel mee
te vullen. Het is ooit gebeurd, het is maf (en in het echt nog iets
maffer dan in de film) maar het oplossen van deze misdaad is niet
baanbrekend en zeker geen feministische stap voorwaarts.
Toch is
het geen slechte film, wat ook vrijwel onmogelijk is met Olivia Colman
en Jessie Buckley in de hoofdrollen. Beiden maken zich hun rol weer eens
helemaal eigen. Vooral Colman, omdat Edith een breed personage is. Net
als in de film woonde ook de echte Edith als oude vrijster bij haar
ouders en was haar vader achterlijk streng en gelovig. De keerzijde van
religie was een veel beter thema geweest.
Ook de bijrollen van
de andere dametjes in het dorp zijn goed voor een lach. Een van de
mannelijke agenten is bedoeld als een grappig leeghoofdig personage,
maar dat is van zo'n kinderlijk niveau dat het flauw is. De humor, het
gekke plot en het goede acteerwerk brengen het geheel met de hakken over
de sloot.
Laten we de geschiedenis niet uitwissen en vooral
niet vergeten hoe mannen zich vroeger collectief verheven voelden boven
vrouwen, maar verdraai de feiten niet. Er zijn meer dan genoeg echte
verhalen om te vertellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten