Deze film zag ik staan en dacht meteen die wil ik zien, waarom weet ik niet maar ik vond de titel mooi.. dat zal de reden zijn geweest waarom ik hem wilde zien. Wat een prachtige film is dit, en het verhaal ook erg mooi in elkaar, voor mij zijn er ook momenten van herkenning bij. Deze film is een must seen
recensie van de film:
Regie: Andrew Haigh | Scenario: Andrew Haigh, Taichi Yamada | Cast: Andrew Scot (Adam), Paul Mescal (Harry), Jamie Bell (Papa), Claire Foy (Mama), Carter John Grout (jonge Adam), e.a. | Speelduur: 105 minuten | Jaar: 2023.
Als
de volwassen Adam op een dag het dorp bezoekt waar hij is opgegroeid en
voor zijn ouderlijk huis staat, opent zijn moeder de deur en nodigt hem
in perfect Brits uit: "Ah, daar ben je! Kom binnen". Alsof hij geen dag
weg is geweest. De zoon is verbijsterd maar ook zielsgelukkig. Hun huis
lijkt te zijn bevroren in de tijd. Zijn ouders wonen er nog zoals ze
dertig jaar geleden deden. Wat volgt is een gespannen weerzien tussen
ouders en zoon.
All Of Us Strangers heeft een
zeer interessant gegeven: wat als je veel te jong je ouders bent
verloren en op een dag als volwassen persoon je ouderlijk huis zou
kunnen betreden? Wat als je ouders er zouden vertoeven alsof er geen dag
is verstreken? Wat als je ze alsnog zou kunnen leren kennen? Wat voor
ingesleten familiepatronen zouden zich herhalen? Welke onbesproken
thema's zouden worden uitgesproken? Hoeveel geluk en verdriet zou er
bovenkomen? Hoe volwassen en zelfstandig we ook worden, we blijven
altijd het kind van onze ouders. Bij het weerzien met zijn ouders zie je
direct het kwetsbare, overgeleverde en voorzichtige kind in Adams
gezicht terug.
Een waanzinnig mooie scène speelt zich af terwijl
moeder en zoon aan tafel bijkletsen met een Brits kopje thee en hij de
moed verzamelt om tegenover zijn moeder uit de kast te komen. Zijn
moeder probeert haar draaikolkende emoties zo goed mogelijk weg te
slikken, maar haar blik is scherp en het gesprek verloopt stroef. Ze kan
zichzelf in haar bezorgdheid niet bedwingen en brengt de tranen bijna
op zijn gezicht met haar vragen. Want is homo zijn niet moeilijk? Word
je dan niet gediscrimineerd? Ben je niet eenzaam? Heb je geen aids? Zijn
vader biedt zijn excuses voor haar gedrag aan en merkt op dat zijn
moeder bij zal draaien.
Als Adam met kerst terugkeert hangen ze
zoals vroeger kerstversiering in de kerstboom en zingt zijn moeder
schuldbewust Always On My Mind van de Pet Shop Boys. Ze liggen samen op
bed en ze vraagt hem om vergeving van haar korzeligheid en irritatie. Ze
is zich bewust van de steken die ze als moeder heeft laten vallen en
had het moederschap graag beter onder de knie gekregen.
Een
gelijktijdige verhaallijn vormt de verweesde en dronken buurman Harry,
die voor de deur hangt met de boodschap: 'There's vampires at my door'.
Dit is zijn Frankie Goes To Hollywood-referentie ('Keep the vampires
from your door' uit The Power of Love) om aan te geven dat hij de liefde
zoekt. Langzaam ontwikkelt zich een relatie tussen de mannen, die beide
in de loop van hun leven in een eenzaam bestaan terecht zijn gekomen.
Harry heeft zich als homoseksueel naar de buitengrens van zijn familie
begeven, want hij is niet getrouwd en heeft geen kinderen. Veel aandacht
voor hem is er binnen zijn familie niet meer en dit heeft hij als
gegeven geaccepteerd.
Heteroseksuelen zitten in hun eigen
ratrace van huisje, boompje, beestje en staan weinig stil bij de
eenzaamheid die tot een minderheid te behoren met zich meebrengt, omdat
ze daarvoor doorgaans te druk zijn met zichzelf. Als alleenstaande
mannen staan Harry en Adam steeds meer aan de zijlijn. De mannen
begrijpen dat ze hun eigen leven moeten leven en dat daar inmiddels een
zekere mate van eenzaamheid bij hoort.
Ondanks hun ontluikende
romance blijft de kille sfeer in de torenflat in London grenzen aan
sinister en duister. Dat ijzige en intens kille gevoel van hun flat
bekruipt je ook op klaarlichte dag als Adam over zijn ouders schrijft.
Hij is zo moederziel alleen. Je wilt graag met hem mee terug naar het
knusse, warme huis met de gebloemde motieven, de ingezakte meubels en
het vertrouwde geroezemoes van zijn ouders.
De film maakt het
levensgrote verschil tussen een huis en een thuis sterk invoelbaar. Bij
zijn ouders heeft alles betekenis, is hij onderdeel van een geheel,
draait zijn leven ergens om. Zelfs al zijn ze niet perfect, ze vormen
zijn veilige haven. De buitenwereld is beangstigend en er is een
bloedstollende scène in de metro waarin het spiegelbeeld van de
volwassen man (Adam) verandert in het verlaten en rouwende kind, dat het
uitschreeuwt van eenzaamheid. All of Us Strangers maakt duidelijk dat we de mensen van wie we houden vast moeten houden en niet tussen onze vingers door moeten laten glippen.
Het
heimische van zijn thuissituatie wordt in één genadeloze knap
unheimisch gemaakt als Adam zijn nieuwe liefde op een avond aan zijn
ouders wil voorstellen. Ook voor de niet al te bang uitgevallen
filmliefhebbers is een waarschuwing voor een lichte hartverzakking hier
op zijn plaats.
Claire Foy, die Queen Elizabeth volledig met al
haar maniertjes tot leven bracht, is vlijmscherp en indringend als
moeder. Ze is liefdevol, ondersteunend, optimistisch, zakelijk,
pragmatisch, afstandelijk, zorgzaam, geïrriteerd, angstig, rationeel,
hoopvol en sterk. Dat verfijnde en haarfijn afgestemde emotionele
spectrum zie je in een korte tijd voorbijtrekken op haar gezicht. De
inschattingen tegenover haar zoon kun je naadloos in haar blikken lezen.
Ze is de moeder die tegelijkertijd ook gewoon maar een mens is en het
beste wil voor haar kind. Jamie Bell is eveneens aangrijpend als jonge
vader, in al zijn eenvoud en gebreken toch liefdevol en steunend.
Als All Of Us Strangers
iets blootlegt dan is het waarschijnlijk onze schijntolerantie en dat
homoseksualiteit in onze hedendaagse maatschappij niet makkelijk is, of
liever gezegd, dat de buitenwereld een vijandige plek is die het je
beslist niet makkelijk maakt.
Een vraag die wel opdoemt in deze
schitterende, magisch-realistische cinematografie, waarin de
geesteswereld en onze wereld met elkaar verbonden zijn in de
hoofdpersoon, is of deze keiharde, wrede en brute realiteit de
LHBTIQA+-community een hart onder de riem steekt of juist mismoedig
maakt. De film is zo intens verdrietig (een verdienste van Normal People-ster Paul Mescal) dat de tranen nog minstens een week in je ogen staan.
All of Us Strangers is een film die zich in zijn sinistere desolaatheid in het beenmerg van je botten nestelt. Na All of Us Strangers is het hoog tijd voor een luchtige komedie over twee mannen die samen als zielsgelukkige zonnestralen door het leven gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten