Prachtige film, ik heb ademloos zitten te kijken, het verhaal is dan wel flinterdun maar de beelden zijn prachtig.. ik vond het een film die echt de moeite waard was bij gebrek aan iets anders te bekijken....
Recensie van de film
Those Who Wish Me Dead, een film gevuld met
spannende achtervolgingsscènes, spectaculaire vuurspektakels en Angelina
Jolie in volle actie. Kortom, toch een aantal elementen die een film
aangenaam kunnen maken. Of dat effectief ook het geval was, kom je te
weten in onderstaande review!
De film werd geregisseerd door Taylor Sheridan (gekend van onder andere Wind River, Hell or High Water en Sicario) en betreft een verfilming van het gelijknamige boek van Michael Koryta.
Brandweerlui, huurmoordenaars en f*cked up emoties
In de film ontmoeten we Hannah Faber (Angelina Jolie), een badass chick die als smokejumper werkt bij de brandweer. Al snel wordt duidelijk dat achter de stoere verschijning toch heel wat pijn en leed schuilgaat en leren we dat Hannah gekweld wordt door een eerdere gebeurtenis waarbij ze tijdens een brand, en na een inschattingsfout, de dood van drie kinderen niet kon voorkomen. Dat ze daarenboven nog eens ‘verbannen’ wordt naar een uitkijkpost in the middle of nowhere zal alleszins ook niet bijdragen tot haar emotionele stabiliteit. Toegegeven, je zou voor minder al eens doorslaan…
Terzelfdertijd zien we hoe kilometers verder twee huurmoordenaars (Aiden Gillen en Nicholas Hoult) een huis opblazen. Dit is slechts de eerste fase in hun plan om een forensische accountant die geheime informatie bezit uit de weg te ruimen. Laatstgenoemde heeft echter al snel door dat ze hem achterna gaan komen en slaat op de vlucht met zijn zoon Connor (Finn Little). Helaas kunnen ze het onvermijdelijke niet mijden. Connor ziet hoe zijn vader om het leven wordt gebracht, maar kan gelukkig zelf ontkomen (met de geheime informatie) en vlucht de wildernis in. Needless to say, dat het met die kleine ook niet al te best gaat.
Een kans op verlossing
Het duurt niet lang vooraleer de vermoorde vader wordt gevonden door de plaatselijke sheriff (John Bernthal). Zoals het echte huurmoordenaars betaamt, willen ze geen losse eindjes en gaan ze op zoek naar de jongen, waarvan ze vermoeden dat hij is meegenomen door de sheriff. Bij het huis van de sheriff vinden ze echter enkel zijn zwangere vrouw (Medina Senghore), een survivalspecialiste die als een ware Indiana Jones kan ontkomen aan de moordenaars. Een beetje geïrriteerd beslissen ze dan maar om het hele woud in de fik te steken en op die manier de jongen op te jagen. Misschien wat overgereageerd, maar kom, we’ll take it!
Ondertussen is onze jonge knaap Hannah tegen het lijf gelopen. - Best handig toch, een vuurexperte tegen het lijf lopen terwijl toevallig het hele woud in lichterlaaie staat? - Wat argwanend beslist hij om haar toch te vertrouwen en gaan ze samen op de vlucht voor de huurmoordenaars. Voor Hannah voelt het aan als een uitgelezen kans op verlossing. Of het hen lukt en of Hannah haar eerdere gebeurtenissen te boven komt, moeten jullie uiteraard zelf maar bekijken!
Leuke elementen, matige verhaallijn
De film bestaat eigenlijk uit twee afzonderlijke verhaallijnen. Enerzijds het verhaal van een brandweervrouw (is that even a thing?) met psych issues en anderzijds een typische actiethriller waarbij huurmoordenaars hun prooi achterna zitten. Op een bepaald moment komen deze verhaallijnen samen, maar lijken ze helaas naar mijn gevoel eerder een onsamenhangend geheel te vormen. Oké goed, even de knop omdraaien en er niet te veel bij nadenken. Je hebt namelijk nog steeds die elementen waarover ik in de inleiding sprak, die het alsnog een aangename film kunnen maken. Helaas blijkt het daar op een aantal vlakken toch ook wat te wringen.
Om te beginnen bij de achtervolgingsscènes: Goede acteurs? Check. Goede uitvoering? Check. Geloofwaardigheid? Bedenkelijk … Laat ons zeggen dat we hier te maken hebben met twee topklasse huurmoordenaars, die het als een koud kunstje laten lijken om een huis op te blazen en een voortvluchtige vader te vermoorden. Maar als ze dan opeens tegenover een zwangere vrouw staan of een vrouw en een kind, blijkt het opeens toch allemaal een stuk minder goed te lukken. Daarenboven, waarom zou je in godsnaam een heel woud in brand gaan steken om een tiener op te jagen?! Hoewel met momenten fijn om te kijken, toch niet overtuigd.
Daarnaast hebben we de spectaculaire vuurspektakels. Toegegeven, mijn inziens goed uitgevoerd. Je merkt dat het CGI is, maar het is naar mijn mening nooit echt storend. Als ik dan toch kritisch mag zijn, dan had ik liever nog iets meer actieshots in het vuur gehad of nog iets meer Hannah haar firefighting skills willen zien. Op dat laatste vlak bleef ik helaas wat op mijn honger zitten. Toch puntje bij voor de vuurscènes!
Tenslotte Angelina. Hoewel ik ze graag aan het werk zie in actiefilms (hoe lang is dat trouwens ondertussen al geleden dat ze nog eens in een actieprent te zien was?), wist ze mij in deze film toch niet 100% te overtuigen. Dat lag zeker niet aan haar acteerprestaties (die waren net zoals die van Connor prima), maar eerder aan het personage dat mij toch soms op mijn honger deed doen zitten. Dat er een aantal bedenkelijke scènes inzaten, waarbij ze superkrachten leek te hebben (kijk naar de film en je zal wel weten over welke scènes ik het heb), deed ook wat afbreuk aan de geloofwaardigheid van haar personage. Helaas komt het opnieuw op hetzelfde neer: een verhaal dat haast even mager is als de armpjes van Angelina in de film.
De film werd geregisseerd door Taylor Sheridan (gekend van onder andere Wind River, Hell or High Water en Sicario) en betreft een verfilming van het gelijknamige boek van Michael Koryta.
Brandweerlui, huurmoordenaars en f*cked up emoties
In de film ontmoeten we Hannah Faber (Angelina Jolie), een badass chick die als smokejumper werkt bij de brandweer. Al snel wordt duidelijk dat achter de stoere verschijning toch heel wat pijn en leed schuilgaat en leren we dat Hannah gekweld wordt door een eerdere gebeurtenis waarbij ze tijdens een brand, en na een inschattingsfout, de dood van drie kinderen niet kon voorkomen. Dat ze daarenboven nog eens ‘verbannen’ wordt naar een uitkijkpost in the middle of nowhere zal alleszins ook niet bijdragen tot haar emotionele stabiliteit. Toegegeven, je zou voor minder al eens doorslaan…
Terzelfdertijd zien we hoe kilometers verder twee huurmoordenaars (Aiden Gillen en Nicholas Hoult) een huis opblazen. Dit is slechts de eerste fase in hun plan om een forensische accountant die geheime informatie bezit uit de weg te ruimen. Laatstgenoemde heeft echter al snel door dat ze hem achterna gaan komen en slaat op de vlucht met zijn zoon Connor (Finn Little). Helaas kunnen ze het onvermijdelijke niet mijden. Connor ziet hoe zijn vader om het leven wordt gebracht, maar kan gelukkig zelf ontkomen (met de geheime informatie) en vlucht de wildernis in. Needless to say, dat het met die kleine ook niet al te best gaat.
Een kans op verlossing
Het duurt niet lang vooraleer de vermoorde vader wordt gevonden door de plaatselijke sheriff (John Bernthal). Zoals het echte huurmoordenaars betaamt, willen ze geen losse eindjes en gaan ze op zoek naar de jongen, waarvan ze vermoeden dat hij is meegenomen door de sheriff. Bij het huis van de sheriff vinden ze echter enkel zijn zwangere vrouw (Medina Senghore), een survivalspecialiste die als een ware Indiana Jones kan ontkomen aan de moordenaars. Een beetje geïrriteerd beslissen ze dan maar om het hele woud in de fik te steken en op die manier de jongen op te jagen. Misschien wat overgereageerd, maar kom, we’ll take it!
Best handig toch, een vuurexperte tegen het lijf lopen terwijl toevallig het hele woud in lichterlaaie staat?
Ondertussen is onze jonge knaap Hannah tegen het lijf gelopen. - Best handig toch, een vuurexperte tegen het lijf lopen terwijl toevallig het hele woud in lichterlaaie staat? - Wat argwanend beslist hij om haar toch te vertrouwen en gaan ze samen op de vlucht voor de huurmoordenaars. Voor Hannah voelt het aan als een uitgelezen kans op verlossing. Of het hen lukt en of Hannah haar eerdere gebeurtenissen te boven komt, moeten jullie uiteraard zelf maar bekijken!
Leuke elementen, matige verhaallijn
De film bestaat eigenlijk uit twee afzonderlijke verhaallijnen. Enerzijds het verhaal van een brandweervrouw (is that even a thing?) met psych issues en anderzijds een typische actiethriller waarbij huurmoordenaars hun prooi achterna zitten. Op een bepaald moment komen deze verhaallijnen samen, maar lijken ze helaas naar mijn gevoel eerder een onsamenhangend geheel te vormen. Oké goed, even de knop omdraaien en er niet te veel bij nadenken. Je hebt namelijk nog steeds die elementen waarover ik in de inleiding sprak, die het alsnog een aangename film kunnen maken. Helaas blijkt het daar op een aantal vlakken toch ook wat te wringen.
Om te beginnen bij de achtervolgingsscènes: Goede acteurs? Check. Goede uitvoering? Check. Geloofwaardigheid? Bedenkelijk … Laat ons zeggen dat we hier te maken hebben met twee topklasse huurmoordenaars, die het als een koud kunstje laten lijken om een huis op te blazen en een voortvluchtige vader te vermoorden. Maar als ze dan opeens tegenover een zwangere vrouw staan of een vrouw en een kind, blijkt het opeens toch allemaal een stuk minder goed te lukken. Daarenboven, waarom zou je in godsnaam een heel woud in brand gaan steken om een tiener op te jagen?! Hoewel met momenten fijn om te kijken, toch niet overtuigd.
Daarnaast hebben we de spectaculaire vuurspektakels. Toegegeven, mijn inziens goed uitgevoerd. Je merkt dat het CGI is, maar het is naar mijn mening nooit echt storend. Als ik dan toch kritisch mag zijn, dan had ik liever nog iets meer actieshots in het vuur gehad of nog iets meer Hannah haar firefighting skills willen zien. Op dat laatste vlak bleef ik helaas wat op mijn honger zitten. Toch puntje bij voor de vuurscènes!
Tenslotte Angelina. Hoewel ik ze graag aan het werk zie in actiefilms (hoe lang is dat trouwens ondertussen al geleden dat ze nog eens in een actieprent te zien was?), wist ze mij in deze film toch niet 100% te overtuigen. Dat lag zeker niet aan haar acteerprestaties (die waren net zoals die van Connor prima), maar eerder aan het personage dat mij toch soms op mijn honger deed doen zitten. Dat er een aantal bedenkelijke scènes inzaten, waarbij ze superkrachten leek te hebben (kijk naar de film en je zal wel weten over welke scènes ik het heb), deed ook wat afbreuk aan de geloofwaardigheid van haar personage. Helaas komt het opnieuw op hetzelfde neer: een verhaal dat haast even mager is als de armpjes van Angelina in de film.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten