Heb het wel eens eerder geschreven, soms neem je iets op, je denkt dat komt wel, en dan komt het zover dat je tijd hebt om te kijken en verdwijn je helemaal in de film.. dat heb ik ook met deze film, Anthony |Hopkins is natuurlijk een geweldige speler en hij zuigt je mee in de film.. ik vind deze film een absolute aanrader, mede omdat het ene prachtig uitgewerkt verhaallijn heeft..
recensie van de film:
Regie: Afonso Poyart | Cast: Jeffrey Dean Morgan (Joe Merriweather), Anthony Hopkins (John Clancy), Abbie Cornish (Katherine Cowles), e.a. | Speelduur: 101 minuten | Jaar: 2015
Ergens is het wel te begrijpen dat de thriller Solace wordt vergeleken met The Silence of the Lambs.
Beide films gaan over een FBI-agent die worstelt met een onvindbare
seriemoordenaar en als laatste redmiddel de hulp inschakelt van iemand
die hij eigenlijk helemaal niet zou moeten vertrouwen. In allebei de
gevallen wordt die adviseur onderkoeld gespeeld door Anthony Hopkins.
Maar verder dan dat mag de vergelijking niet gaan. Solace
is veel minder beklemmend dan de klassieker uit 1991. De voornaamste
reden daarvoor is de premisse: Hopkins speelt een medium dat vrij soepel
mensen tot hun diepste kern kan uitlezen en penibele situaties kan
voorspellen. Handig voor vastgelopen FBI-agent Joe en zijn minder
ervaren partner Katherine, maar minder leuk voor de kijker. Want hoe kan
een thriller nog spannend zijn als een van de hoofdpersonen alles van
tevoren al weet? Je schakelt iedere vorm van suspense ermee uit.
Zo
kijken we halverwege de film naar een autoachtervolging waarbij de
helderziende John instructies geeft aan bestuurder Katherine. Gewoon de
auto in een zijstraat even stilzetten en afwachten. En ja hoor, daar
rijdt de verdachte voorbij, dus kan het gas er weer op. Niet echt
spannend. Maar toch, regisseur Afonso Poyart gaat wel vermakelijk
creatief om met zijn uitgangspunt. Neem Solace met een korrel zout en het is best een aardige zit.
Hetzelfde
gaat op voor het gebrek aan geloofwaardigheid, met name in de eerste
helft van de film. Ik heb de super-de-luxe uitvoering van een
onderbuikgevoel, legt de helderziende John uit. Kan dat onderbuikgevoel
dan niet meteen even het einde van de film voorspellen? Of een
concreter voorbeeld: kan hij Katherine niet gewoon naar de plek sturen
waar de verdachte zijn auto uiteindelijk rustig zal parkeren? En
belangrijker: waarom vertrouwt het agentenduo zoveel op de man die de
kleinste details in hun moordzaak lijkt te weten? Wordt John daar zelf
geen verdachte door?
Genoeg vragen om bij stil te staan, maar wie zich daaroverheen zet, zal merken dat Solace
in de tweede helft beter wordt. Het verhaal zit inventiever in elkaar
dan je van tevoren zou denken. Het kost Afonso Poyart moeite om zijn
publiek mee te krijgen, maar uiteindelijk weet hij zijn curieuze gegeven
wel op een hele vermakelijke manier uit te werken. Meer dan dat moet je
er eigenlijk niet over te weten komen. Blijf daarom bij uitgebreide
plotbeschrijvingen of de trailer uit de buurt, want het zijn juist de
verrassend onvoorspelbare plotwendingen die deze film een prettig dwars
karakter geven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten