zaterdag 3 juni 2023

Symposium rondom het afscheid.. 2023

 


3 en 4 juni is er wederom een symposium rondom het afscheid, en ik heb elk jaar weer de eer dat ik mee mag doen met het schrijven van flarden voor bij de bloemstukken. Men maakt prachtige dingen die ik dan kan zien en kan bewonderen. 

Het is vaak wel even stressen de vrijdagavond, omdat de meeste bloemisten, of bloemkunstenaars pas op het laatste moment me iets van hun werk sturen, of hun idee lanceren en dan heb ik de schone taak om er iets moois bij te schrijven... dat is altijd goed te doen, mede omdat het werk wat ze maken zo inspirerend is.. het thema is natuurlijk altijd afscheid nemen, loslaten. verder gaan etc.. dus wel de thema's die mij het beste liggen met het schrijven van de flarden.

Ooit lang geleden werkte ik samen met een oud leerling, en die maakte prachtige foto's waarbij ik dan flarden schreef, we hadden ooit het idee er een bundel van te maken, maar dat ging uiteindelijk niet door, al gaf hij me wel een mooie naam voor wat ik doe, fotoflarderen. en die naam gebruik ik nog steeds, voor wat ik doe. Aan de hand van foto's maak ik flarden.. vroeger moest ik het alleen hebben van de verhalen die ik hoorde van anderen, tegenwoordig haal ik ook heel veel uit foto's die ik of toegezonden krijg of die ik zelf maak op mijn vele tochten in het leven.

Afgelopen week heb ik weer flarden mogen schrijven bij de bloemstukken en moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de combinatie met de bloemstukken het geeft het net  iets meer waarde . 

De flarden zullen natuurlijk op een dag ook in een bundel verschijnen, maar nu alvast een paar flarden die ik geschreven heb voor bij kunstwerken, en als ik een foto heb van het kunstwerk dan zet ik die er meteen bij, alleen heb ik nu nog niet alle foto's binnen maar vind het wel leuk om op deze manier nog even dit symposium te promoten het is nog tot  zondagmiddag 16.00

 

als dat wat is nog is

laatste uren

in de stilte van de dag

aangeraakte verlangens

die gevangen in de klanken

van de muziek

hun eigen ritme gaven

aan de tijd van toen en nu

de belofte voor altijd bij je zijn

in de muziek van het moment

gevangen in de stilte

van het nog even

samen zijn 

 

 

de stilte van de bloemen

de woorden

die niet zijn  uit te spreken

gevangen in de kleuren

van de bloemen

die met hun zacht gefluister

vertellen dat jij

niet meer bij mij kan zijn

de stilte die ontstaat

maakt juist dat je voor mij

nog dichter

bij mij zal zijn 

 

de laatste bladeren

zijn gevallen

in de herfst van zijn bestaan

dat wat rest

zijn de herinneringen aan wie hij was

zijn kracht

zijn er altijd voor je willen zijn

ineens bleken zijn bladeren

die waren gevallen

zijn laatste groet aan ons

te zijn 

 

toegedekt leven

armen vol bloemen

om het leven te vieren

dat ik met jou

heb gedeeld

loslaten van de tranen

om met de herinneringen

aan jou en mij

in het leven

verder te gaan


 

levensgloed

de gloed van het leven

dat nog altijd

jou bij mij laat zijn

in mijn herinneringen

die we samen maakten

maakt dat ik soms

voel dat het leven

weer mij aanraakt

dat ik verder zonder jou

in het leven kan gaan

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten