vrijdag 9 juni 2023

Pieterpad ( Venlo naar Swalmen) 23 km

Dag twee, na een nacht in het hotel in Venlo, besloten om vroeg op pad te gaan, dit om twee redenen, het weer is dan lekker en dan ben ik niet zo laat terug in Alphen...

De avond bestond uit een heerlijke drie gangen menu met uiensoep, de truffel pasta met extra asperges en een coupe aardbeien na..  na het eten meteen naar mijn kamer gegaan. Waar ik lekker thee heb gedronken van mijn dompelaar met beker. Ideaal. Had gelukkig ook mijn teenslippers mee want na een dag op mijn wandelschoenen te hebben gelopen is het lekker om even iets anders aan de voeten te hebben.

.Na het eten wat me time genomen om daarna vroeg te gaan slapen tenslotte is het opstaan om half 6 ook niet echt mijn hobby.  Nadat ik al om half 9 in bed lag, even wakker was om 12.00 uur wegens een snurkende buurman, ben ik weer lekker in slaap gevallen om om half 7 spontaan wakker te worden, nadat ik toilet had gemaakt besloten had om meteen mijn  tas startklaar in te pakken kon ik lekker op tijd vertrekken naar Swalmen… het volgende punt op de route slechts 23 km maar met de 25 van gisteren haal ik vast en zeker de 50 km in twee dagen.

Omdat Ik vroeg wakker was zat ik dus om 7 uur al aan het ontbijt, en ik mocht wat eten meenemen voor onderweg omdat er geen supermarkt in de buurt was. Begreep dat er wel weer wat veranderd was maar dan hoop ik dat het al verwerkt is in de gps bestanden.

Na het ontbijt de tas ff extra goed in gepakt zodat de zwaarte goed verdeeld is over mijn rug en schouders, om iets over 8 liep ik het hotel uit om aan etappe 22 te gaan beginnen, volgens mijn vrienden een saai stuk Pieterpad. Dus ik had al bedacht ik loop gewoon 15 tot 18 km voor ik pauze neem, dan heb ik het meeste gehad. De route start in Venlo bij het station en gaat een aardig stukje door Venlo maar gelukkig goed aangegeven in boekje, de Komoot en met de merktekens, dus het kan bijna niet mis gaan. De route was afwisselend, zeker in het begin, later werd het wat afgewisseld met de wat langere stukken saaiheid, maar door te zingen, af en toe een dansje, fotootje, vogeltjes spotten ging dit vrij snel, ook  kwam ik nog een aantal pieterpadters tegen. Gelukkig allemaal de andere kant op dus hallo dag en klaar.. heerlijk geen gesprekken onderweg.  Veel mooie dingen gezien, vond dit pad mooier dan gisteren maar dat kan komen door het mooie weer wat er was.  Daarnaast ook het stuk door Duitsland waar veel ophef over was in het boekje maar wat achteraf eigenlijk gewoon tegenviel, op het hele traject van die zwarte koeien gezien, veilig op afstand, dus dat maakte de wandeling nog leuker.  Wat ik erg indrukwekkend vond was de grenspaal tussen Duitsland en Nederland die vergezeld was van de oudste grenspaal die er al tig jaar staat. Van ver voor mijn geboorte dus erg lang.geleden.

Op het einde werd je prachtig rondgeleid rond Swalmen, helaas werd ik daar door een gigantische Sint Bernhard hond lastig gevallen. Ik zag het gebeuren. De baas riep nog hij doet niks, nee klopt hij luisterde ook al het naar zijn commando kom hier.. dus hij kende zijn hond goed. Inmiddels ben ik vele ontmoetingen met honden verder ben niet bang voor honden maar vertrouw ze niet zo.. hoe harder een baas roept al dan niet met paniek in de stem dat een hond niets doet hoe minder ik het vertrouw. Ik blijf  automatisch staan en wacht af wat de hond doet. Nu dit logge grote beest dacht denk ik die man is aantrekkelijk en hij sprong dus boven op me en begon toch wel wat sensuele bewegingen te maken… ik weet dat ik aantrekkelijk ben, maar helaas was dit niet de man van mijn dromen maar harig geval met teveel tong uit zijn mond. Waarop zijn baas weer riep,,,hij doet niks,,, besefte ineens die man is blind.. hij ziet toch dat zijn hond ongewenste seksuele handelingen doet.. helaas kan ik hem niet aanklagen.  Toen ik eindelijk bevrijd was uit dit ongemakkelijk contact zei die man. En dat maakt het er echt niet beter op.. dat doet hij anders nooit.. alsof het mijn schuld is dat zijn hond mij aantrekkelijk vind. Heb hem aangekeken en maar gezegd dat weet u maar weet uw hond dat ook?? Ik ben hier niet van gediend en u moet uw hond onder controle houden.. waarop hij me aankeek en zei.. dat heb ik toch.. hij doet niks.. heb maar gezucht en gezegd het is fijn dat u dat weet.. en besefte weer eens van domheid win je niet…

Daarna de tocht voortgezet en uiteindelijk kwam ik aan in Swalmen bij de kerk waar de tocht eindigt, ov kaart gepakt, gekeken hoe laat mijn trein ging en ik had precies 6 minuten om de trein te halen naar Roermond om

De rechtstreekse trein te pakken naar Utrecht. Aangezien ik vind dat ik wel wat luxe mocht na een nacht in een hotel waar de muren zo dun waren dat ik mijn buurman hoorde snurken, heb ik me getrakteerd op een enkele reis eerste klas… heerlijk. Toch valt me op het is mooi weer en juist er komt een Pools stel in de eerste klas en die zitten me een hoop te flikflooien het is vast de lente maar erg smakelijk is het niet.

Maar goed aangekomen op Utrecht zag ik dat ik goed zat mijn trein naar Alphen ging om 15.55 ik moest me wel haasten maar dat kan ik dus ik rennen zie een trein staan spring erin dacht nog wat zit de eerste klas vol om te ontdekken terwijl  de trein weg. Rijd dat ik in de trein naar Amersfoort zit.. kortom weer niet goed gekeken met mijn stomme kop.. dus op Amersfoort overgestapt op de grond naar  Utrecht, had veel keus kon ook via Amsterdam maar bedacht me dat schiet niet echt op dus de trein via Utrecht is beter. Dus mijn hele planning die ik had was helaas in het water gevallen.. maar goed het waren twee mooie dagen.

Toch was het weer opvallend hoeveel mannen hier weer langs de kant hingen te drogen... Limburg is er vol van...