zaterdag 30 maart 2024

Museum Arnhem ( kunst uit het derde rijk)

 

Toen ik bij Jeroen en Femke was, vroeg Jeroen of ik zin had om mee te gaan naar Arnhem naar het museum daar was een expositie van kunst uit het Derde Rijk, 
Daar had ik we oren na, dus we besloten meteen om zondagmiddag te gaan  met elkaar.
Om 12.00 pikte ik Jeroen op en gingen we onderweg naar Arnhem, er was toch een soort gezellige sfeer maar ook een stukje gezonde spanning met name omdat we ons afvroegen of we het wel wat zouden vinden...

Bij aankomst via allerlei slingerweggetjes kwamen we aan bij het museum, we hadden op advies van vriendin Paulien besloten om bij het station te gaan parkeren. maar ja zoals dat dan gaat, we reden meteen al verkeerd, het was niet zo duidelijk waar we heen moesten. Na weer een paar keer flink heen en weer te zijn geslingerd door het  steeds minder betoverende Arnhem te hebben gereden besloten we om nog maar een poging te doen om de parkeergarage te vinden bij het station en ja hoor we vonden er eentje, maar dan niet in de garage maar op straat, wat meteen veel goedkoper is 

We besloten, hoe dapper om zonder jas naar het museum te gaan lopen, tenslotte zijn we wel van het wandelen, even niet beseffend dat het weer in Nederland heel wisselvallig is..
Dus we gingen dapper op weg om naar de ingang van het museum te gaan.
Groot nadeel van dit besluit is dat je niet stil staat dat je ook nog weer terug moet.. maar goed dat went.

We konden zo doorlopen het museum in maar we mochten helaas geen foto's maken wat ik wel weer begrijp, al moet ik zeggen ik heb wel heel veel kansen gehad, want er was totaal geen bewaking. en ik vroeg me ook steeds af of men niet beseft hoe kwetsbaar deze tentoonstelling is.. mede omdat het wel een onderwerp is wat toch bij mensen van alles op kan roepen, met niet altijd het goede voor kunst
Het klinkt bizar maar het was wel heel erg indrukwekkend alles, mooie werken, een schilderij brak mijn hart, gelukkig kon ik er een plaatje van vinden. Het offer, op dit schilderij zie je een gewezen soldaat staan met een geamputeerd been, tevens zie je een weduwe lopen met een kinderwagen.. je ziet twee kinderen bedelen om geld..  en als onderschrift staat er dan bij wat Hitler had willen schrijven namelijk dat hoe groot je offer ook is er zijn altijd mensen die grotere offers hebben gebracht..,, 

Daarnaast was er ook veel vrouwelijk bloot te zien 
Het is vreemd er hangt tijdens deze tentoonstelling een heel vreemd sfeertje in de zalen waar je uitkomt als je in de zaal komt met de beelden die er staan. dan pas lijk je te ontwaken uit een andere wereld.

Het maken van kunst was in die tijd alleen toegestaan als je deed wat men opdroeg en zo voerde men behoorlijke propaganda voor de dingen die men heel belangrijk vond in het derde rijk. 
Indoctrinatie door kunst.. wat je soms nog ziet in Berlijn in het voormalige oost gedeelte.
 
De andere expositie die er was was grappig maar niet echt indrukwekkend helaas. maar ach als je er toch bent dan ga je die ook even bekijken en beluisteren

Het was een prachtige tentoonstelling en het was de reis meer dan waard.
De tuin zijn we niet in geweest, wat ik graag wilde maar het hoosde echt en zoals ik al schreef we zijn gaan lopen zonder jas en dus moesten we in de regen teruglopen naar de auto.. waardoor ik zelfs nog een stukje heb hardgelopen..









Geen opmerkingen:

Een reactie posten