zaterdag 20 januari 2024

Brueghel in Den Bosch

Had het gezien bij Nu te zien, een heerlijk programma om ideeën op te doen waar je allemaal naar toe kan.. dus ik dacht daar wil ik heen, Den Bosch, een groot voordeel in Alphen is dat de trein tegenwoordig rechtstreeks gaat naar Den Bosch dus dat ik geen gedoe heb met overstappen.

Ergens stond ook Den Bosch in mijn planning omdat ik had bedacht een paar dagen daar te gaan logeren in een hotel om etappe 13 en 14 van het Pelgrimspad te gaan lopen, maar dat is door de vele regen om zeep geholpen, dus dat hield dan al snel op.

Maar ik had een afspraak met Susan staan om wat leuks te gaan doen samen. en wat is er dan leuker om samen naar een museum te gaan. We hadden eerst Utrecht op onze lijst staan, maar dat is al snel veranderd in Den Bosch omdat daar ook een favoriete winkel zit die Susan wil bezoeken, dus dat is alleen maar goed en handig. Dus we besloten om naar Den Bosch te gaan voor de tentoonstelling over Breughel en om daar wat rond te lopen.

Er is 1 groot nadeel, ik moest om 10 over 7 op., een uurtje later dan ik normaal doe als ik werk maar toch.. het is na een aantal dagen uitslapen wel een hele opgave om vroeg op te staan en dan ook nog te doen alsof je fit bent.. alles in mijn lichaam zei NEE niet doen maar ja het hoofd zei, gezellig we gaan leuk uit.. Al had ik de nacht slecht geslapen, denk dat het volle maan is of gaat worden of zo..

De treinreis ging prima maar tijdens de reis appt Susan of we kaartjes hebben het is uitverkocht tot 7 januari… dus we kunnen  er niet in.. balen.

Bij aankomst bleek in Den Bosch ook regen ,vanuit de trein had ik al de vele overstroomde rivieren gezien en besefte me wat goed dat ik niet was gaan wandelen.. ook de weilanden zijn 1 natte boel. dus zijn we eerst ff ergens gaan zitten om bij te praten en om een Bosche bol te eten. Je kan niet naar Den Bosch zonder zo’n bol te hebben gegeten.  We hebben daar ook even overlegd waar we dan heen moesten  gaan.

Dat werd dus het design museum. Was ik nog nooit geweest en denk, afhankelijk van de tentoonstelling, dat ik er ook niet nog een keer heen ga.

Er waren 3 expositie eentje inside your body . Die was interessant omdat het ging over van alles wat we in het menselijk lichaam stoppen. Van een dildo tot aan een tandenstoker of elektrische tandenborstel. Dit allemaal in plexiglas. Erg mooi om te zien.

We zijn het eerst naar de bovenste etage gegaan waar een expositie was over de charme van de sieraden, en over de liefde. Hilarische dingen gezien zoals het ANWB echtpaar. Maar ook contact advertenties uit kranten. Prachtig  om die te lezen. Zo waren er meer mooie dingen te zien. De eerste etage had een tentoonstelling over landkaarten, als er iets is wat ik niet leuk vind zijn dat landkaarten. Dus die zaal ben ik doorheen gerend.

Nadat we alles hadden bekeken en ook het winkeltje hadden gezien zijn we de stad in gegaan. Daar hadden we een missie, Susan wilde een winkel bezoeken en die hebben we gevonden.. maar waarvoor ze er heen ging was er niet. Daarna zijn we gaan dwalen door de stad. We hebben er heerlijk zitten lunchen. Een geitenkaas salade net pesto, sneetjes brood en mozzarella.. heerlijk.

We hebben  natuurlijk ook nog even de Sint Jan bezocht indrukwekkende kerk/ kathedraal.

Hierna zijn we langzaam richting station gegaan. We gingen even Dille en Kamille in en laat ik daar nu prachtige zwarte glazen vogeltjes vinden voor in de kerstboom. Dus die kan ik volgend jaar in de boom hangen.

Op het station afscheid genomen om ieder ons weegs te gaan. Susan en ik bleven Appen over Londen in de voorjaarsvakantie, de planning is rond. Ook handig om te weten .