vrijdag 14 april 2023

Wensen en grenzen 2023

 

al meer dan 10 jaar organiseer ik Wensen en Grenzen, in het begin met heel veel gastdocenten, mede omdat dat vaak beter werkte, de laatste jaren met collega's die de lessen geven.

Dit houd voor mij in, dat ik de lessen elk jaar weer up to date moet maken, ook moet gaan zoeken of de gebruikte clips nog up tot date zijn, of ze nog op you tube staan etc. kortom ik moet me er echt weer in verdiepen en dat kost veel tijd.. maar ik doe het omdat ik het belangrijk vind dat deze uren worden geven, mede omdat we er veel in behandelen.

De lessen, dit keer 8 zijn een paar bekenden maar er zijn ook veel lessen bij die we nieuw proberen. natuurlijk hebben we ook lessen op de reservebank zitten voor het geval iemand ziek is, of als iemand toch liever een andere les geeft.

De eerste dag verliep goed, wel merkte ik dat 5 uur voor sommige leerlingen heel veel is, die trekken dat niet. die missen de energie om zich te blijven concentreren wat heel jammer is., maar toch het heeft wel zijn doel bereikt, we hebben ze wakker geschud.

Dit jaar bestaat het programma uit :

loverboys

de gevolgen van dat men in de klauwen van verkeerde mensen kan komen.

seksuele rolpatronen

 wat is gezond in een seksuele relatie

seksuele diversiteit

Dit keer met name aandacht voor de roze groep van onze samenleving

alcohol en drugs

 snus en Fapen

Transgender*

de film Anders met vragen 

Sociale media

sexting

Alles voor geld

film met discussie en vragen

over hoever ga je als je geld nodig hebt

groepsdruk en meeloopgedrag*

escaperoom over groepsdruk en meeloopgedrag

 *De workshops die we geven zijn oude bekenden maar er zijn 2 nieuwe, die over Transgender is nieuw, daar ben ik op gekomen omdat ik het via een kennis toegespeeld kreeg om te bezoeken met de ISK klassen maar dat vond ik niet zo geschikt maar ik vond het wel heel goed passen in ons programma. de Film Anders is on line te vinden, en is een film die maar 20 minuten duurt maar is indrukwekkend vond ik. je komt steeds op het verkeerde been te staan.

De ander nieuwe workshop is iets waar ik heel blij mee ben, ik denk dat het heel goed is dat we daar aandacht aan besteden. Ik heb al een keer geschreven over de escape room die we hebben gedaan met collega's maar nu gaan dus de leerlingen dit doen, ze krijgen daarbij ook uitleg over dat er mensen zijn die ze inzetten bij criminele activiteiten en dat ze daardoor in een heel gevaarlijk circuit terecht komen.. kortom het is wel iets wat goed is om te bespreken.

Ik had  al een stukje gevonden op internet uit Nieuwsuur, wat ik graag hier ook deel voor een ieder die met pubers te maken heeft... omdat het zo belangrijk is. Denk niet het is in Rotterdam dus hier komt het niet, geloof me het gebeurt overal. in elk dorp op elke school.. dus let extra goed op je kind

Stukje uit Nieuwsuur dit belangrijk is  over het onderwerp ronselen van jongeren voor drugsdeals



Geen opmerkingen:

Een reactie posten