dinsdag 22 augustus 2023

Beelden route zuid /stedelijk museum

Nog is de vakantie niet voorbij, maar hij kruipt wel razend snel naar het einde.. het bijzondere is dat ik de eindstreep al zie, hem bijna kan ruiken.. maar het negeer. Dus nadat ik dinsdag heerlijk had gewandeld vandaag naar Amsterdam de beeldenroute in Zuid met vriendin Marlous. .

Aangekomen op Schiphol heb ik altijd de neiging richting het vliegveld te lopen en dan realiseer ik me dat ik geen koffer heb en geen ticket dus dan naar de trein .. elke keer weer een  lichte teleurstelling.. maar goed er staan alweer reisjes gepland naar Berlijn, zowel in de herfst als in de zomer.. vroeg boeken geeft dus vroegboekkorting, zit wel weer in het zelfde hotel in de zomer, was nu zo goedkoop en ik heb nu het bewijs dat ik een tweepersoons kamer heb, dus dat komt goed uit. Dus ik zorg nu dat ik in een kamer kom
Wat ik lekkerder vind.

Marlous en ik kennen elkaar dus erg goed we waren allebei een half uur eerder dan wat we hadden afgesproken.. meteen gingen we naar Art zuid waar we met de metro naar toe gingen.. ik voelde meteen mijn Berlijn en London weer in mijn benen. wat heerlijk., zo diep onder de grond te gaan..

We kwamen aan op metro station Zuid en dan begint het al meteen, slappe lach omdat we de route weer eens niet begrepen. maar we kwamen er, nadat we de eerste beelden hadden bewonderd, kwamen we bij het paviljoen, waar we een kaart hebben gekocht van de route en de beelden. we hebben nog even getwijfeld of we gewoon alle kaartjes zouden bekijken zodat we gewoon verder konden met leuk de stad in. maar dat is nou net niet de bedoeling, het weer was trouwens ook fantastisch om te lopen.

Nadat we ons verbaasd hadden over de traagheid van de bediening, zeker als er een tosti moet worden gemaakt, we eindelijk onze thee en koffie kregen, gingen we zitten om alvast de route te bekijken maar ook om te kijken naar  waar we zouden gaan lunchen, Marlous had al een leuk tentje uitgezocht,  dus we hebben de kunstwerken bekeken op de weg naar dit lunchtentje. Op mij maakte een aantal beelden indruk, vooral het beeld van Frankie, een streetartartiest die ik al een tijdje volg die prachtige dingen doen in zuid. alleen zijn vaak zijn dingen die hij doet niet meer terug te vinden omdat men ze allemaal jat en meeneemt zo mooi vind men ze.

Zijn beeld Frank zie art zuid op zijn kop vond ik prachtig, leuk bedacht..
Nadat we het eerste gedeelte hadden gelopen  zijn we naar de lunch gelopen, was even zoeken, zeker met onze handigheid in dingen zoeken en hoe we moeten zoeken.. maar we kwamen er, we hadden het vermoeden dat er heel veel salades waren maar helaas was er maar eentje dus we kozen voor een kop pittige linzensoep, en daar is geen woord van gelogen wat was het pittig dat gerecht. maar goed dat  geeft alleen maar lol en humor.

Daarna terug gelopen, Marlous zei volgens mij moeten we hier in, ik nee joh we moeten volgens mij nog verder.. gevolg we liepen totaal verkeerd, wederom mooie dingen gezien, maar ook meteen het etiket gekregen met de weg zoeken ben je dus duidelijk niet te vertrouwen, dat klopt maar dat neemt niet weg dat je dan wel hele mooie dingen gaat zien.
Wij terug de route op, en het laatste stuk was ook boeiend, al kreeg ik soms het idee dat we meer herhaling zagen van een aantal jaren terug.
Op het plein van het Rijks museum zat het laatste beeld prachtig poppetje op een bot. kortom dat was geweldig.

Daarna wilden we graag het rijks in, maar dat kon niet omdat het te vol was, veel gedoe om een kaartje te krijgen, dus we besloten het Stedelijk museum te gaan doen, en dat was geen foute keus.,  we hebben er genoten, gelukkig heeft Marlous het zelfde als mij, kijken, screenen, en wat je mooi vind bekijken, en daarna verder. niet uren voor een schilderij staan, en wel tegen elkaar zeggen dat vind ik mooi, of af en toe even een naam droppen van een kunstenaar en er finaal naast zitten maar dat is ook het charme.

Na het dwalen door het museum, besloten we om ook nog een hapje te eten in Amsterdam, vanuit het thuisfront van Marlous kon dat, dus ik wist nog een leuk tentje waar ik jaren geleden met Heleen had gegeten maar helaas die was inmiddels ook verdwenen.. balen. dus daarna moesten we verder zoeken, uiteindelijk kwamen we aan bij een pizza restaurant, wat prima was, heerlijke gegeten..
Na het eten nog giebelend onderweg naar de tram op het Leidscheplein om naar het centraal te gaan waar we afscheid hebben genomen na een prachtige dag in Amsterdam