dinsdag 1 augustus 2017

Berlijn 2017 dag 2

DE dag beginnen  met opstaan ma een dag marathon lopen on de stad geeft stramme benen en  een drukpunt  gevoel in de bal van mijn rechtervoet . Kortom paracetamol en tich maar dichte schoenen aan tenslotte gaan we naar de berliner underwelt. Een excursie waar ik naar uit zie.verheug me er al weken op weer Eems wat anders dan anders. Een ander soort highlight.  Dus om half 9 samen aan het ontbijt , relaxt wakker worden en daarna gaan lopen naar ee metro. We zijn er, en hebben de supermarkt gevonden daar broodjes en beleg gekocht. Daarna ff terug naar het hotel ik moest ff een laar extra sokken aan, Christian moest zich insmeren omdat de zon toch feller is dan we soms denken. Dus we verloren wat tijd, Gelukkig gaat in Berlijn veel dingen snel dus waten we op
Tojd bij de unterwelt, een prachtige tocht door de bunkers van de koude oorlog, voor het geval er een atoomoorlog zou uitbreken en je dus moest schuilen. Tijdens de hele tocht dacht ikmalleen maar wat een achterlijk gedoe, dit jan nooit, dit werkt niet, 300 man in een schuilkelder met totaal geen voorzieningen maar ook het gegeven dat na 24 uur is de zuurstof op. En dan kortom
Volgens mij kan je beter meteen dood zijn dan.

Maar een absolute aanrader als je ooot naar Berlijn gaat. Daarnaast zijn we via een park terug gelopen om uiteindelijk, langs het stadion te lopen waar jongens bezig waten met  grafitti op een oud stuk muur. Al lopende, wederom vsndaag heel veel gelopen kwamen we terecht bij de Bernauer strasse waar een hele tentoonstelling loopt over het ontstaan van de muur, over de geschiedenis, de val van de muur etc. Helaas beginnen wij aan de verkeerde kant maar het was indrukwekkend deze ausstellung op het niemandsland met ook nog een stukje waar ze lieten zien hoe het echt was gewoon bewaard gebleven. Prachtig. Een must vind ik en het is nergens te vinden dank zij Christian die een hele goede kaart lezer is kwamen we hier terecht. Daarna zijn we naar Alexander platz gegaan  waar we de feensehturm hebben beklommen, Okey met de lift, dit heb ik ooit met mijn ex gedaan en daarna ontstond de relatie van buja 10 jaar... we hebben daar heerlijk rond gelopen en genoten vsn het uitzicht.

Daarna terug naar het hotel ff opfrissen etc omdat we naar een klasuek concert gingen in de Gedächtniskirche , prachtig deze, echt genieten en vooral ook zo mooi om op deze plek dat te mogen ervaren. Daarna wat wezen eten en heb ik Christian nog de struikelsteentjes laten zien. Ik vind dat hij dat ook moest zien zeker omdat vandaag zo in het teken stond van de muur etc, hoe kan het ook anders in Berlijn, en dit er bij hoort,

Kortom het was weer een bijzondere dag met weer nieuwe herinneringen en dingen over Berlijn 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten