Terwijl we dwaalden over de begraafplaats in Parijs, viel me naast heel veel graven nog een speciaal graf op.. Ik kende de naam niet, maar zag wel dat dit graf veelvuldig was betast bij zijn voeten, zijn kruis en op zijn mond...Daarbij lagen er veel bloemen in zijn hoed, maar ook een briefje met Thank you.... ik vroeg me natuurlijk af wie deze man is.. Gelukkig was ik zo helder van geest dat ik meteen een foto heb gemaakt van zijn naamplaatje en bij thuiskomst heb ik dit maar eens opgezocht met behulp van Wikipedia.. en het verhaal is bijzonder van deze man.. ook waarom hij zo onzedelijk betast word door vrouwen.. en wie weet ook mannen bij zijn intieme delen
Victor Noir had het nog nooit zo druk als op zijn laatste ‘rustplaats’
Vandaag
146 jaar geleden, op 10 januari 1870, werd Victor Noir, de
republikeinse redacteur van de Franse krant La Marseillaise,
doodgeschoten door Pierre Bonaparte. Had Noir bij leven al een reputatie
als playboy, na zijn dood werd dat er niet minder op. Want sinds zijn
begrafenis op de Parijse begraafplaats heeft hij het nog nooit zo druk
gehad.
PaparazziDat menig celebrity nu en dan z’n maag vol heeft van paparazzi of van bovenmatig kritische journalisten, kunnen we ons wel voorstellen. Maar om de eerste de beste minder vlijende publicatie uit te willen vechten middels het duel op en leven en dood, dat gaat wel wat ver. Althans, wel in deze tijd.
Zo’n anderhalve eeuw geleden was een dergelijke
‘oplossing’ van een geschil echter geen unicum. En dan praat ik niet
zozeer over het Wilde Westen, waar het duelleren bijna tot sport
verheven was, maar juist over de kringen van de hogere Europese adel,
waar niet zelden naar het duelleerspistool werd gegrepen als men meende
dat de goede familienaam in het geding was.
Pierre BonaparteBij
Pierre Bonaparte, neef van Napoleon III (die op zijn beurt weer een
‘neefje’ was van dé Napoleon Bonaparte), speelde dit. We praten over
het jaar 1870. Frankrijk balanceerde op dat moment op de rand tussen
keizerrijk en Republiek. Niet vreemd dat Pierre Bonaparte, als lid van
de keizerlijke familie nauwelijks gecharmeerd was van Republikeinse
uitingen. En die waren niet van de lucht. De in 1869 door Henri
Rochefort opgerichte krant La Marseillaise was voorganger in de
mediastrijd tegen de Bonapartes. En vooral de aan La Marseillaise
verbonden journalist Paschal Grousset bleek te beschikken over een
giftige republikeinse pen. Zó giftig, dat het in januari 1870 leidde tot
een stevige ruzie met Pierre Bonaparte, die Paschal Grousset uitdaagde
voor een duel.
DuelPaschal Grousset aanvaardde deze uitdaging. Daarbij vroeg hij zijn collega Yvan Salmon (die schreef onder het pseudoniem Victor Noir, de achternaam van zijn moeder) om als secondant op te treden. Deze stemde hiermee in, en deed dat mogelijk niet geheel zonder eigenbelang. Victor Noir had namelijk een indrukwekkende reputatie als playboy en zou meer dan zomaar geïnteresseerd zijn in een vrouwelijk lid van de familie Bonaparte. Het duel zou een prima excuus vormen om met haar in contact te komen.
Op de ochtend van de 10e januari 1870 ging Victor Noir, samen met zijn collega Ulrich de Fonvielle, naar het huis van Pierre Bonaparte aan de Rue d’Auteuil, om met hem de voorwaarden voor het duel af te spreken. In dit gesprek liepen de emoties zo hoog op, dat Victor Noir zich niet meer kon beheersen en Pierre Bonaparte een klap in het gezicht gaf. Deze trok hierop zijn pistool en doodde de journalist met 5 schoten.
BegrafenisTwee
dagen later werd Victor Noir begraven in Neuilly. Tussen de 100.000 en
200.000 mensen kwamen op de begrafenis af, die leidde tot grote
ongeregeldheden en die vooral het karakter kreeg van een demonstratie
tegen het keizerrijk en voor de republiek.
Eenentwintig jaar na de rumoerige begrafenis werd het lichaam van Victor Noir overgebracht van Neuilly naar de beroemde Parijse begraafplaats in Père Lachaise, waar hij nog steeds begraven ligt. Het graf wordt opgesierd door een bronzen beeld, vervaardigd door de beroemde Franse beeldhouwer A.J.Dalou. Het beeld stelt voor: Victor Noir, liggend in de houding zoals hij lag na te zijn neergeschoten, met zijn hoge hoed naast het lichaam en, onmiskenbaar…een flinke erectie.
Symbool van fertiliteitHet
is duidelijk dat beeldhouwer Dalou de reputatie van Victor Noir als
playboy in zijn kunstwerk nadrukkelijk naar voren wilde laten komen. En
dat is niemand ontgaan. Want dankzij de opvallende bobbel in zijn broek
is het graf van Victor Noir een symbool geworden van fertiliteit. Het
verhaal wil dat aanraking van zijn geslachtsdeel de kans op zwangerschap
zou vergroten. Om precies te zijn: Als men het standbeeld kust op de
lippen, vervolgens wrijft over het genitale gebied en tenslotte een
bloem plaatst in de omgekeerde hoge hoed, staat dat garant voor een
gelukzalig seksleven en een vruchtbaarheid die al binnen een jaar tot
zwangerschap kan leiden. Dat Victor Noir een grote fanclub heeft die
sterk gelooft in dit verhaal, mag blijken uit het feit dat de ‘bobbel’
in Noirs broek tot hoogglans is opgepoetst.
Parijse vrouwen slechten hekDat sommige van deze fans wel eens iets te ver gaan in hun adoratie van dit 19e eeuwse sekssymbool, blijkt uit een maatregel van de het Parijse gemeentebestuur in 2004. Omdat het beeld regelmatig door vrouwen gebruikt zou worden als hulpmiddel bij zelfbevrediging, besloot men om een hek te plaatsen om het graf.
Dit werd echter niet geaccepteerd
door de Parijse vrouwen, die hun krachten bundelden in het comité
Liberté-Egalité-Féminité. Met grote demonstraties zetten ze de
loco-burgemeester van Parijs zo onder druk, dat deze in 2005 besloot om
het hek weer weg te laten halen. Wel werd er een bord bij het graf
geplaatst met de tekst “Een ieder die schade veroorzaakt door graffiti
of onfatsoenlijk wrijven zal worden vervolgd”.
Hemel op aardeNaar het zich laat aanzien is het ‘onfatsoenlijk wrijven’ vrij onschadelijk, want Victor ligt nu al 122 jaar op Père Lachaise, moet inmiddels toch heel wat over zich heen hebben gehad, maar heeft nog niets van zijn glans verloren. Nog sterker: hij heeft er nog nooit zo ‘glimmend’ bij gelegen.
Het heeft er alle schijn van dat Victor op de beroemde
Parijse begraafplaats zijn ‘hemel op aarde’ heeft gevonden. In hoeverre
je echter over een laatste ‘rustplaats’ kunt spreken vraag ik me sterk
af
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten