zaterdag 23 oktober 2021

malta dag 3

het begint te wennen het leven op Malta , vandaag is het een soort van stedenrondreis, we gaan 4 steden af.  Dat komt verderop in deze blog.
Gisteren heerlijk gegeten bij de verse pasta restaurant, vooraf een brusetta, daarna de pasta, met aubergine, verse tomaten, knoflook, als toetje tiramisu.  Dat slechts voor 25 euro. We kunnen dan soms slecht met de kaart betalen, maar het leven is goedkoop. Ook opvallend is dat er in de stad weinig supermarkten te vinden zijn, het is veelal groente stalletjes en souveniertjes die er zijn. Veel winkels zijn ook gesloten overdag, siĆ«sta denk ik.

Dat ik ineens geld moest pinnen was bijzonder, gelukkig wist ik nog hoe het werkte, dat scheelt een hoop. Maar ja geen portemonnaies mee, we reizen licht. Dus heb ik uit het hotel maar een menstruatie zakje mee genomen waar ik mijn geld in die.. bijzonder dat bijna niemand erger van op kijkt of men is dit gewend. Ik zei al tegen ankie, nou jij kan je lol op, je gay vriend mee met een menstruatie zakje als portemonnee.

We gingen naar Medina, de ommuurde stad, prachtig om
Te zijn, combinatie tussen de oude stad van Barcelona en de fezz in Marokko, je ziet toch veel invloeden dan. De weg naar Medine ging vlekkeloos  de ommuurde stad prachtig om te zijn, genieten de sfeer leuk. We zijn St Pauls kathedraal in geweest  mooi en ook het museum dat er bijhoort, daar waren wel mooie dingen te zien. In medine nog even wat souveniertjes gekocht en daarna naar Rabat.. helaas viel ankie haar oog op een treintje… zo’n treintje met karren en een tractor… en dat moesten we doen.. kortom om een lang verhaal kort te maken, wat voor argumenten ik ook aandroeg, nee we gingen net dat treintje, de schaamte voorbij, maar goed wijs geworden besloten we op de achterste bank te gaan zitten van het laatste wagentje … ff terug denken aan onze verstandige keuze met de eerste keer met de bus achterin kortom stom stom stommer stomst.. we zijn geradbraakt, onze nierstenen zijn vergruisd, het kaasbroodje van gisteren wat vast zat in onze darmen kwam totaal los met alle gevolgen van doen. Dat treintje scheurde zo hard langs alles wat er te zien was, fotografische hoogtepunten dat ze het al voorbij was voor dat het verteld was… kortom na 30 minuten  geschud , gekneed en geradbraakt te zijn stonden we weer op straat. Op naar Rabat.

Daar zijn we naar toe gelopen om de catacomben van St paul te bezoeken erg leuk om te zijn de grot waar Paulus heeft gewoond voordat hij naar Rome ging om onthoofd te worden.  Ook waren daar catacomben waar mensen verstop Zaten tijdens de oktober.  Natuurlijk zat er ook een bezoek aan vast in het museum met reliekunst, had zo zijn charme.  Daarna hebben we een super croissant gekocht en gegeten. Heerlijk om te eten.

We zagen een heel klein kerkje net een catacombe, klein maar indrukwekkend. Daarna zijn we nog naar de Catacomben van St Paul gelopen. Waar je diverser catacomben kon bezoeken. Inmiddels hadden we ontdekt dat ankie korting krijgt omdat ze senior is. Dus bij de kassa zei ik ons Abdul en ome Old, wist ff niet meer senior.. shit happens. Maar we kregen korting, en dat was heerlijk. We zijn 1 van de 16 catacomben in geweest en toen waren we het zat… zijn we maar gestopt op naar Mosta voor de kerk met de mooie koepel.

Aangekomen bij de kerk heb ik maar het hele pakket genomen, dus zowel de galerij boven zodat je het dak maar ook de vloer kon zien, we lopen veel trap in het hotel, en steeds verzuurde benen. , maar het betaald zich uit. We vlogen naar boven, prachtig uitzicht. Nog net een vreemde bezoeker uitgeprobeerd of we naar elkaar konden fluisteren via de muur maar dat lukte niet helaas. Daarna naar beneden, de kerk bekijken van binnen via de ticket ingang. We gingen via de sacristie naar de bom die gevallen is in de kerk. Daarna weer via de ingang met een munt onder de grond om te kijken naar de wold war 2 shelter een ondergronds gebeuren met allemaal spullen van mensen die daar hebben ondergedoken gezeten. Indrukwekkend zeker met de muziek van Piaf prachtig .

Daarna op een terras in de zon kopje thee genieten, waar we besloten naar het volgende dorpje te lopen voor het kasteel, volgens het anwb de topper van Malta met Versailles achtige ruimtes en barokke tuin. Een must have seen.. dus wij erop af, de tocht ging snel 30 minuten en we kwamen aan bij de straat waar het paleis moest zijn. Helaas zagen we alleen een grote kerk en geen paleis.. wij nog, onnozel als we zijn denken dat de kerk vast het paleis is. Dus toch maar even vragen aan een meneer waar het paleis is, nou we stonden er dus voor…het was heel klein. Maar goed wij naar binnen. Bleek ineens dat het echt heel erg tegenviel. Het was maar 1 etage waar we naar boven konden. De gouden spiegelzaal was aardig maar de rest eigenlijk niet zo bijzonder. Dus wij balen, zeker als je 25 euro hebt betaald en je krijgt eigenlijk niets.
Dus wij daarna de kelder in,helaas liepen we bijna de kleedruimtes van de obers binnen, een ober, een goedlachse man uit Spanje, wees ons de goede weg.. gierend van de lach.. geweldige man. Dus wij de kelder in, was ergens niet heel bijzonder, misschien waren we ook gewoon moe, dus daarna door de tuin gelopen om een beetje met een teleurstelling uit het paleis te vertrekken. Het is niet anders,

Op het pleintje ons banaantje en een plakje ontbijtkoek gegeten en de bus naar Valetta gepakt, om daar een heerlijk ijsje te halen en dat nog ff te eten voordat we ons in het hotel gingen opfrissen voor het diner.